BAM! Iron Man landt een Repulsor Blast op Captain America en slingert hem van de Daily Bugle af. POW! Spider-Man komt in actie, zwaait om een straatlantaarn heen en slaat Red Skull neer. CRASH! Doctor Octopus gooit een New Yorkse taxi recht op Captain Marvel af. BANG! Baron Zemo valt Black Widow aan. Rustig Marvel-fans, dit is geen 'Multiverse of Madness'-stijl van Marvel.Dit is Marvel Crisis Protocol, een miniatuur schermutseling waarin spelers hun eigen epische gevechten en missies uitvoeren met hun favoriete helden en schurken.

Crisis Protocol brengt je favoriete Marvel-personages naar de wereld van miniatuurspellen en is een tactisch, leuk spel voor twee spelers. Elke speler rekruteert een team van kampioenen en zet hun superkrachten tegen elkaar in om overwinningspunten te winnen. In zes ronden proberen de spelers de gezondheid van hun vijanden te verminderen en als eerste hun missiedoel te bereiken.

"Niets gaat over mijn hoofd. Mijn reflexen zijn te snel. Ik zou het vangen."

De mechanica van het spel is eenvoudig en makkelijk te leren, vooral als je al bekend bent met miniatuurspellen. Maar maak je geen zorgen als dit je eerste uitstapje in de wereld is, de regels zijn makkelijk te begrijpen! Elke speler activeert om beurten personage per personage voordat er een opruimfase komt en punten worden gescoord die die ronde zijn behaald. Zodra je de basisregels onder de knie hebt, heeft elk personage zijn eigen kaart die betrekking heeft opAlles wat je moet weten over je superheldenteam, zoals de basisgezondheid, hoe ver ze kunnen bewegen en je verdedigingsdobbelstenen.

Ze hebben ook allemaal een dreigingsniveau dat wordt gebruikt wanneer je je eigen team gaat samenstellen. Elke speler heeft vier acties, inclusief beweging en hun eigen specifieke superkrachten. Handig meegeleverd op de kaart is het bereik en de kracht van elke aanval. Je bent maar een paar dobbelsteenworpen verwijderd van het landen van die stoot. Sommige acties zijn gratis om te spelen, maar voor sommige moet je betalen met energiefiches die je opbouwt.Het spel heeft ook stukken terrein voor je personages om dekking te zoeken, naar de top te vliegen of zelfs als wapen te gooien. Fantaseerde je ervan om de Hulk te zijn? Dit is je kans om een gebouw naar je vijand te gooien!

"Ik zou dit de hele dag kunnen doen

Naast de energiefiches die je gebruikt om vaardigheden te betalen, is een ander uniek mechanisme dat Marvel Crisis Protocol naar minigames brengt de versufte toestand. Zodra de gezondheid van je personage is uitgeput, wordt het versufd en kan het de rest van de beurt niet meer activeren. Na die beurt wordt de personagekaart echter omgedraaid en krijgt het personage een tweede wind. Er zijn een aantal buffs voor je personages in de nieuweDe staat speelt in op de bekende superheldentroep van personages die sterker worden na een aantal rondes - ik kan Captain America bijna horen zeggen: "Ik zou dit de hele dag kunnen doen". Het is een verfrissende afwisseling van personages die sterven zonder hoop op wederopstanding na een paar klappen.

Je kunt je fantasie de vrije loop laten met de scenario's die tot onwaarschijnlijke team-ups kunnen leiden. Het spel heeft echter ook verschillende missies waarin je het tegen elkaar opneemt om burgers te redden of verschillende fragmenten van kosmische kubussen te verzamelen. Je kunt verschillende kaarten en missies door elkaar gebruiken, je teams afwisselen en volop speelplezier beleven.

De vooraf gemaakte afstandsmarkeringen maken het makkelijk om uit te zoeken waar je kunt bewegen en wie je kunt aanvallen. Bovendien maakt de verscheidenheid aan speciale vaardigheden die elk personage heeft gevechten veel interessanter dan alleen maar aanvallen met een één-tweetje. Dat gezegd hebbende, zelfs met alle verschillende vaardigheden van elk personage is het gevechtsproces eenvoudig. Je gooit met je dobbelstenen, je tegenstander gooit met verdediging en deSchade. Er zijn geen lange lijsten met 'Als dit gebeurt, dan gebeurt dat' die sommige schermutselingen ingewikkeld kunnen maken.

Avengers verzamelen!

De personages en het terrein worden ongebouwd en onbeschilderd geleverd. Sommige figuren kunnen wat lastig in elkaar te zetten zijn, wat degenen die direct uit de doos willen spelen kan afschrikken. De stukken zijn goed gemaakt, met genoeg detail zodat ze allemaal goed herkenbaar zijn, zelfs voordat ze geschilderd zijn. Als je personages en het terrein eenmaal gebouwd zijn, is de set-up snel.

Het schilderen zelf kan een uitdaging zijn als je geen ervaring hebt met het schilderen van miniaturen, maar de beloning als je een personage dat je kent en waar je van houdt tot leven ziet komen, is het meer dan waard! Voor de meer ervaren schilders kun je wat plezier beleven door ze eruit te laten zien zoals je wilt. Wil je een Miles Morales Spiderman? Wil je dat je personages er meer uitzien als hun tegenhangers uit stripboeken dan als filmhelden? Dede wereld ligt voor je open!

Een van de leuke aspecten van Marvel Crisis Protocol is dat alles wat je nodig hebt om te spelen in de basisset zit. In tegenstelling tot sommige minispellen waarbij de basisset je alleen een voorproefje geeft, geeft deze set je de volledige ervaring met veel personages en terrein en een goede speelbaarheid zonder verdere investering. De basisset heeft Black Widow, Captain America, Captain Marvel, Iron Man, Spider...Man, Baron Zemo, Crossbones, Doctor Octopus, Red Skull en Ultron. Als je favoriet er niet tussen zit, kun je gemakkelijk een apart personagepakket kopen dat meestal twee personages bevat.

Het terrein bevat auto's, straatlantaarns, verkeerslichten, vuilnisbakken en het gebouw van de Daily Bugle, zodat je personages genoeg hebben om mee te spelen tijdens de strijd. Er zitten niet veel missies in de basisset, maar genoeg om je tanden in te zetten. Als je bedenkt hoeveel je in deze doos krijgt, waaronder veel tokens, dobbelstenen, kaarten en missies, is de basisset zeker waar voor je geld.

"Dat is mijn geheim; ik ben altijd boos."

Een van mijn grootste ergernissen bij bordspellen is dat er geen plaats is voor alles in de doos, en helaas valt Crisis Protocol hier in het niet. Hoewel alles mooi plat verpakt aankomt, is het mogelijk dat personages en gebouwen door de doos schuiven als je eenmaal je personages en omgeving hebt gebouwd, als je niet inventief bent met je eigen opvulling.

Marvel Crisis Protocol vereist (net als de meeste minispellen) een flinke hoeveelheid speelruimte, waardoor mensen zonder grote tafels een speelruimte van 3ft bij 3ft nodig hebben plus ruimte voor je personagekaarten en tokens. Het spel wordt ook niet geleverd met een speelmat, wat jammer is omdat het wat passen en meten vereist om je speelruimte te creëren of ons ertoe brengt om borden van andere minispellen te gebruiken.Als we kieskeurig worden, zou het ook leuk zijn om hoesjes te hebben voor de personagekaarten, zodat ze goed beschermd zijn als je ze steeds opnieuw speelt. Maar deze problemen staan het plezier van het spel niet in de weg.

"We zitten nu in de eindstrijd"

Als je op zoek bent naar een kant-en-klaar spel, is dit misschien niet iets voor jou. De tijdsinvestering is echter de moeite waard en Marvel Crisis Protocol is een geweldige introductie in de wereld van miniatuur schermutselingen en een leuk alternatief als je er al aan gewend bent. Er is al een community, net als bij Warhammer en Star Wars Legion, waar je je voeten in kunt zetten alsHet spel is eenvoudig te begrijpen en, net zo belangrijk, eenvoudig om aan anderen te leren, dus er is weinig drempel om mee te doen. Alles wat je nodig hebt zijn de spelerskaarten en een beetje Marvel-magie om je clash van superhelden en superschurken te creëren. Captain America: Civil War, eat your heart out.