Trivial Pursuit Family Edition is niet te vergelijken met het originele bordspel, maar met een twist waardoor het hele gezin mee kan spelen. Met dezelfde elementen als je klassieke Trivial Pursuit set, kunnen je kinderen met deze editie van het spel ook meedoen, zonder dat het te moeilijk voor ze is.

Dit zorgt niet alleen voor flexibiliteit in hoe je speelt, maar slaagt er ook in om een bordspel te maken dat de familie samenbrengt.

De basis

Net als bij de klassieke Trivial Pursuit krijg je een enkele dobbelsteen, maar deze keer met nummers één tot en met vijf en een wilde worp, waarmee je naar elke gewenste plek op het bord kunt gaan. Je krijgt ook een stijlvol bord, met de zes traditionele kleuren als de velden, met een cirkelvormig vlak in het midden waar de stukken beginnen.

De doos bevat ook de iconische, veelkleurige kaas- of taartpunten die je verzamelt om je ronde stuk te vullen en het spel te winnen. Tot slot heeft het spel twee sets vragenkaarten. Deze zijn uniek voor deze versie van het spel.

De gele kaarten zijn ontworpen voor kinderen, terwijl de blauwe kaarten zijn ontworpen voor volwassenen. Beide worden geleverd met hun eigen standaard, compleet met een rand die iets hoger is dan de andere, zodat je gemakkelijk de voorkant van de standaard kunt zien en weet welke kant de kaarten op worden gelegd, zodat je verwarring voorkomt bij het doorgeven van het pakket. De kinderkaarten zijn iets gemakkelijker te beantwoorden dan de blauwe kaarten,hoewel er een aantal eenvoudigere en complexere vragen in beide pakketten zitten.

In tegenstelling tot de normale Trivial Pursuit maakt het kinderpakket het spel veel toegankelijker voor de jongere leden van het huishouden. Alle stukken, gemaakt door Hasbro, in het spel zijn goed ontworpen en van geweldige kwaliteit.

Trivial Pursuit Familie Editie - Spelonderdelen (Credit: Hasbro)

Trivial Pursuit Gameplay

Net als bij andere bordversies van het spel moet je met de dobbelstenen gooien om over het bord te bewegen. Om die belangrijke wiggen te winnen, moet je de geselecteerde vraag juist beantwoorden. Zoals gebruikelijk zijn de zes categorieën in zes verschillende kleuren ingesteld. Dit zijn de categorieën die in deze versie van trivial pursuit worden aangeboden:

• Blauw - Geografie.
  • Roze - Amusement.
  • Geel - Geschiedenis.
  • Paars - Kunst en literatuur.
  • Groen - Wetenschap en Natuur.
  • Oranje - Sport en vrije tijd.

Je kunt zelf kiezen hoe je met de verschillende kaarten omgaat, om zo jouw versie van gameplay te bepalen. Je kunt kinderen alleen de gele kaarten laten gebruiken en volwassenen alleen de blauwe. Je kunt tussen de twee pakjes wisselen, zoals mijn familie deed, of misschien alleen de blauwe kaarten gebruiken voor de laatste winnende vraag. Het is de moeite waard om te weten dat je twee pakjes kaarten krijgt om per kleur te wisselen, wat resulteert in eenJe kunt er ook voor kiezen om in teams of individueel te spelen.

Om Trivial Pursuit Family Edition te winnen moet je uit elke categorie een vraag goed beantwoorden en alle zes kaasstukjes verzamelen. Daarna moet je terug naar het midden van het bord en een laatste vraag beantwoorden die de andere spelers kiezen. Als je het fout doet, word je terug uit de cirkel gegooid, waar je moet wachten tot je volgende beurt om het opnieuw te proberen. Dit laatste stukje spelgeeft het spel een definitief einde, terwijl het toch competitief blijft, want iedereen racet naar de laatste cirkel.

Eindgedachten over de familieeditie van Trivial Pursuit

Ik vind dat Trivial Pursuit Family Edition een verbetering is ten opzichte van zijn veel oudere voorganger. Niet alleen bevat het alle basiselementen van een goed spel Trivial Pursuit, het maakt het spel ook veel toegankelijker voor alle leeftijden en geeft wat extra opties in hoe je het spel speelt. Het enige minpunt aan de verschillende kaarten is dat sommige vragen een beetje misplaatst lijken op elke kaart,Sommige volwassen vragen lijken meer geschikt voor de kindercategorie en vice versa. Maar dat kan ook gewoon het intelligentieniveau zijn van de mensen die het spelen...

Wat ik echter het leukste aan dit spel vind, is de verscheidenheid aan vragen. Hoewel de zes verschillende categorieën zeker een geweldig platform vormen om mee te beginnen, betekent het unieke karakter van alle vragen dat niemand meer in het voordeel is dan anderen. Trivial pursuit draait om volledig willekeurige kennis en hoewel je je in sommige versies van het spel kunt specialiseren in bepaalde popcultuuronderwerpenof sportgebieden, betekent dit spel dat al je triviale kennis op de proef wordt gesteld.

Het ontwerp is inmiddels natuurlijk klassiek en het speelgemak wordt zeer gewaardeerd. In een tijdperk van bordspellen waarbij het even duurt voordat je de instructies hebt gelezen voordat je kunt spelen, heeft dit spel iets moeiteloos, omdat iedereen de regels en speelstijl vrij snel oppikt. Er is zelfs een tactisch spelelement tegen het einde, in hoe je de laatste vraag voor mensen kiest, wat een extraJe zou zelfs tactisch kunnen kiezen tussen kinder- en volwassenenkaarten tijdens het spel, misschien door de persoon die aan de leiding staat een moeilijkere kaart te geven om te beantwoorden, terwijl je degenen helpt die het moeilijk hebben op de laatste plaats.

Trivial Pursuit Family Edition is daarom een broodnodige aanvulling op de bordspellencollectie van elk gezin, vooral als er een paar kleintjes zijn die graag willen spelen. Ik raad je zeker aan om op de moeilijkheidsgraad van de kinderkaarten te letten, want er zijn nog steeds een paar vragen waar jongere kinderen moeite mee kunnen hebben; dat gezegd hebbende, er zijn een heleboel opties voor alternatieve vragenom te vragen, dus er zal absoluut voor elk wat wils zijn.