7 Wonders: Duel wordt beschouwd als een van de beste spellen voor 2 spelers. Het werd een succes toen de eerste uitbreiding, Pantheon, werd uitgebracht. Maar kan dit spel het momentum vasthouden met de tweede uitbreiding, 7 Wonders Duel: Agora?

Kijk voor nieuwkomers in de serie naar onze recensies over 7 Wonders: Duel en 7 Wonders Duel: Pantheon.

Welkom op de Agora

Bij 7 Wonders Duel: Agora draait alles om invloed en het controleren van de senaat. De uitbreiding bevat nieuwe onderdelen: 2 wonderen, 2 wetenschapsfiches, militaire fiches, invloedsblokjes, decreetfiches, senatorkaarten, samenzweringskaarten en een senaatsbord. Er is veel om uit te pakken, waardoor je meer tijd hebt om het spel op te zetten.

De nieuwe wonderen zijn Curia Julia en Knossos; beide wonderen geven spelers voordelen in de senaat. Ze bieden ook passieve bonussen aan het begin van het spel; het plaatsen van een invloedssteen of het verkrijgen van een samenzweringskaart.

De nieuwe wetenschapsfiches zijn Georganiseerde Misdaad en Corruptie. Georganiseerde Misdaad laat spelers beide samenzweringskaarten houden bij het pakken en Corruptie doet senatorkosten teniet.

Militaire speelfiguren trekken niet langer munten af. In plaats daarvan plaats je invloedsstenen of vernietig je de invloedsstenen van je tegenstander.

Met al deze componenten introduceert 7 Wonders Duel: Agora ook een nieuwe winvoorwaarde. Naast militaire en wetenschappelijke overwinningen kunnen spelers ook winnen door politieke overwinning. Als een speler erin slaagt om elke kamer op het senaatsbord te controleren, wint hij automatisch.

Laten we eens dieper ingaan op deze genuanceerde uitbreiding.

Beslissen of niet-beslissen

Bij het opzetten van Agora leg je het senaatsbord op de bodem van het basisspeelbord. Het past er precies in en ziet er prachtig uit! Het senaatsbord is verdeeld in 6 secties die de spelers zullen bevechten. Spelers kunnen een senaatskamer beheersen door de meeste invloedsblokjes in dat segment te hebben. Zodra de speler de controle heeft, voert hij het bevel over het decreet dat aan die kamer is gekoppeld. DecreetfichesHieronder vallen buffs zoals dubbele munten bij het afleggen, een beurt winnen bij het inhuren van een samenzweerder of korting op gele kaarten.

Er kan gevochten worden om decreten omdat spelers invloedblokjes kunnen winnen of verliezen. Het is dus mogelijk dat je niet altijd een decreetbuff hebt als je tegenstander meer invloed naar die senaatskamer verplaatst.

Senaatskamers leveren ook overwinningspunten op als spelers erin slagen om ze vast te houden tot het einde van het spel. Maar hoe kom je aan invloedsblokjes?

Laten we politiek bedrijven

Deze uitbreiding bevat 2 nieuwe decks: samenzweringskaarten en senatorkaarten. Bij het opzetten van de Ages voeg je senatorkaarten toe aan de piramide. Senatorkaarten kosten het aantal senatoren dat je al bezit, dus de eerste is gratis en de vijfde kost 5 munten. Senatorkaarten zijn er in 2 vormen, politici of samenzweerders. Elk type biedt de speler verschillende acties.

Politici kunnen maar 2 dingen doen, invloedsblokjes verplaatsen of invloedsblokjes plaatsen. De politicus wordt beperkt door hoeveel blauwe kaarten je hebt en bij welk deel van de senaat hij hoort. De politicus kan verschillende acties uitvoeren, maar deze zijn afhankelijk van je blauwe kaarten. Als je bijvoorbeeld 1 blauwe kaart hebt, mag je politicus 1 actie uitvoeren. Als je 4+ blauwe kaarten hebt, kun jemaximaal 3 acties uitvoeren; invloedsstenen plaatsen of verplaatsen. Politiekaarten geven ook aan welk deel van de senaat ze kunnen veranderen. Spelers kunnen alleen knoeien met de senaatskamers die op de politiekaart staan afgebeeld.

Ben je er nog? Nou, er is meer...

Samenzweerders handelen anders dan politici. Met deze kaarten kun je overal in de senaat invloed uitoefenen of je kunt 2 samenzweerkaarten van de samenzweerstapel pakken en er een uitkiezen om uit te spelen. Samenzweerkaarten kunnen niet meteen worden uitgespeeld. In plaats daarvan moeten spelers ze voorbereiden door een Age-kaart te kiezen om eronder te leggen. Net zoals je zou doen bij het bouwen van een wonder. Eenmaal voorbereid kunnen spelersZe kunnen hun samenzwering op elk moment onthullen, maar het moet wel aan het begin van hun beurt zijn. Samenzweringen kosten veel moeite, maar zijn de moeite waard, want deze kaarten hebben serieuze kracht. Met een samenzwering kun je bijvoorbeeld een van de blauwe kaarten van je tegenstander vernietigen en kun je invloed overal in de senaat plaatsen. Ze kunnen meedogenloos zijn en vereisen dat spelers hun tactiek veranderen als ze ze uitspelen.

Kortom, senator-kaarten helpen spelers om de controle over de senaat te krijgen, maar worden duur om te werven naarmate de tijd vordert. Ze bieden veel nieuwe manieren om je tegenstander te ondermijnen. Toch worden de overvloed aan vaardigheden en de afbeeldingen met pictogrammen verwarrend, en je zult merken dat je vaak naar de spelregels moet grijpen. Dit breekt de gebruikelijke levendige gameplay.

Agora en Pantheon gecombineerd

Alsof Agora nog niet vlezig genoeg was, kun je Agora en Pantheon tegelijk spelen. Dit leidt tot een langere, grotere en gekkere spelervaring. Toen ik beide uitbreidingen combineerde, was ik bang dat het een verwarrende puinhoop zou worden. Maar als je Pantheon en Agora eenmaal onder de knie hebt, levert het combineren ervan eindeloos veel plezier op. Het wordt moeilijker om de agenda van je tegenstander te volgen omdat er zoveel gebeurt. Door te spelenGoden, het plaatsen van invloed of het onthullen van samenzweringen geven je het gevoel dat elke kaart en beslissing telt. Dit resulteert in nauwere wedstrijden omdat je tegenstander niet één strategie kan volgen.

Als gevolg daarvan kan het spel niet lang genoeg duren, omdat de tijdperken voorbij razen en je niet van alle mogelijkheden kunt profiteren. Ik merkte bijvoorbeeld dat ik mijn samenzweringen vergat of kansen in de senaat miste. Het zou leuk zijn als de volgende uitbreiding van 7 Wonder nog een tijdperk toevoegt, zodat je elk aspect van deze uitbreidingen volledig kunt verkennen.

Eindgedachten over 7 Wonders Duel: Agora

7 Wonders: Duel is verreweg een van mijn favoriete spellen voor 2 spelers. Het is dynamisch, snel en belast de hersencellen. Elk spel voelt anders, zelfs als je meerdere keren tegen dezelfde tegenstander speelt. Agora brengt meer complexiteit op tafel en laat je op je hoofd krabben terwijl je de regels leert. De subtiliteit zorgt ervoor dat je van tevoren over elke zet nadenkt, maar ook dat je deregelboek vaak.

In eerste instantie was ik niet onder de indruk van Agora, omdat het niet zo flitsend of eenvoudig was als Pantheon. Het kostte me moeite om het op te zetten en te leren. Maar hoe meer ik Agora speelde, hoe meer ik ervan ging houden. De toegevoegde nuance maakt het moeilijker om op één overwinning te schieten, omdat het controleren van de senaat of het onthullen van een samenzwering een speler zijn greep op de Age kan ontnemen.

Agora is complex en doet 7 Wonders: Duel boven zijn stand uitstijgen. Deze uitbreiding is echter niet zo toegankelijk voor nieuwkomers, en het zal er niet een zijn die je altijd wilt spelen als je die 7 Wonders-kriebels krijgt. Toch biedt het een nieuwe benadering van het spel en zal het langetermijnspelers iets nieuws geven om hun tanden in te zetten. Kun jij de uitdaging aangaan en de Agora beheersen?