Ik herinner me dat ik urenlang op de grond in een hoekje van een bordspellencafé in Vietnam heb gezeten om een campagne van Arcadia Quest te spelen, rond de tijd dat ik verslingerd raakte aan de wereld van bordspellen. Dat was in 2018, maar dit is nog steeds een spel dat regelmatig op tafel ligt en dat zowel mijn vrouw als ik aanbidden.

Het wordt over het algemeen niet in dezelfde achting gehouden als andere CMON- en Eric Lang-games zoals Blood Rage, Rising Son of Zombicide, maar het was duidelijk populair genoeg om te leiden tot een herimplementatie van het systeem met Starcadia Quest in 2020. Laten we eens kijken naar wat dit spel zo speciaal maakt.

Arcadia Quest is een competitieve dungeon crawl die zich afspeelt in een fantasy-universum. Elke speler neemt de controle over een gilde dat probeert de machtigste te worden door goud, uitrusting en titels te verdienen tijdens een campagne van 6 scenario's. Aan het begin van het spel krijg je 3 helden toegewezen, elk met hun eigen unieke vaardigheden en statistieken. Alle 11 beschikbare scenario's hebben verschillende lay-outs, monsters endoelstellingen die moeten worden voltooid.

Er zijn twee soorten quests. De eerste zijn de Player vs Player quests waarbij je een van de karakters van de andere speler moet doden in ruil voor goud. De tweede zijn de Player vs Environment quests die je kunt claimen door monsters te verslaan, voorwerpen op te pakken of andere gespecificeerde opdrachten. Deze opdrachten bieden titels (die voordelen opleveren in latere scenario's) en unieke uitrusting.

Het scenario is voltooid als een speler 3 opdrachten heeft voltooid (2 in een spel voor twee spelers), dan is er een upgradefase. Hier gebruiken spelers het goud dat ze tijdens het scenario hebben verdiend om nieuwe en betere uitrusting en vaardigheden voor hun helden te kopen, klaar voor het volgende scenario.

Arcadia Quest heeft veel overeenkomsten met andere dungeon crawl-spellen zoals Descent: Journeys in the Dark of Dungeons & Dragons Board Game als het gaat om vijandelijke activeringen en zichtlijnen.

Aanvallen en verdedigen

Aanvallen is gewoon het aantal dobbelstenen gooien dat staat vermeld op het wapen dat je gebruikt, hopend op zwaarden of bogen, afhankelijk van het wapen. De verdedigende speler gooit de verdedigingsdobbelsteen die staat vermeld op de held die wordt aangevallen. Als er meer treffers zijn dan verdedigingssymbolen gegooid, krijgt de speler dat aantal treffers. Dat is een heel kort overzicht op hoog niveau van het spel, maar de regels zijn voor het grootste deel vrij duidelijk.intuïtief.

Het complexiteitsniveau is vergelijkbaar met dat van Zombicide, maar wordt verhoogd als je uitbreidingen toevoegt zoals Arcadia Quest Pets en Arcadia Quest Riders.

Wat is er leuk aan

Het thema van dit spel is zo'n welkome afwisseling van de donkere en sombere look die een groot percentage van de dungeon crawlers hebben. Dit maakt het verfrissend en toegankelijk voor nieuwe spelers. Het is cartoony, levendig en het artwork maakt het spel er gewoon leuk uit. Scenario's zijn ook redelijk snel. Mijn vrouw en ik hebben een scenario voor 2 spelers over het algemeen binnen een uur uitgespeeld.

Exploderende dobbelstenen! Ik heb nog niemand ontmoet die een hekel heeft aan exploderende dobbelstenen (waarbij een symbool op een dobbelsteen ervoor zorgt dat je keer op keer een extra dobbelsteen kunt gooien). Dit kan leiden tot van die spannende momenten waarop iemand een laatste wanhoopsaanval doet met een wapen met 1 dobbelsteen en hit na hit scoort. Het heeft echt geleid tot een aantal opzienbarende momenten die nog lang nadat het spel is afgelopen in het geheugen gegrift staan.

De manier waarop dit spel omgaat met doden is iets dat erg goed werkt. Als je gedood wordt in een scenario, breng je de held gewoon terug naar je bord en neem je een vervloekt token. Als je een rustactie uitvoert, gaan ze terug naar je startgebied en kunnen ze tijdens het scenario opnieuw worden gebruikt. Tijdens de upgrade-fase trek je echter een vervloekte kaart voor elk vervloekt token dat je hebt, wat mogelijk een belemmering vormt voordie held in het volgende scenario.

De beurten zijn eenvoudig. Elke beurt kies je een van je drie helden om te activeren. Je valt aan en beweegt dan of omgekeerd. Het enige andere dat je kunt doen is rusten om niet-uitgeputte kaarten te gebruiken, items te herschikken en gedode helden terug te brengen.

Wat is er om niet leuk te vinden

Dit is zeker geen perfect spel en er zijn een paar aspecten die het teleurstellen.

Ten eerste is er de tijd die nodig is om een spel op te zetten en af te breken. Ik vind het over het algemeen niet erg om tijd te besteden aan het opzetten van een spel als de speeltijd en ervaring het waard zijn. Arcadia Quest grenst aan te lang om op te zetten. Ik heb echt spellen gespeeld voor twee spelers waarbij het langer duurde om op te zetten en in te pakken dan om het scenario te spelen. Als we spelen, doen we dat over het algemeen met het voorbehoud dat we minstens twee keer spelen.scenario's als deze maken het de moeite waard.

De manier waarop vijanden reageren op hoe je over het bord beweegt, vond ik ook een beetje onhandig en onintuïtief. Hierdoor kunnen beurten langzamer verlopen en voelt het spel een beetje stop-start totdat je gewend bent aan hoe het werkt.

Ten slotte kunnen 3 helden soms aanvoelen als te veel en kan je uitrusting te dun worden uitgesmeerd. Dit wordt natuurlijk beter naarmate je verder komt in de campagne. Ik betrap mezelf er vaak op dat ik slechts twee helden prioriteit geef, sterker nog, soms rust ik mijn derde held niet eens uit met een uitrusting aan het begin van het spel!

De onvermijdelijke vraag van Starcadia Quest

Voor de duidelijkheid: ik bezit Starcadia Quest niet en heb het ook nooit gespeeld. Ik denk echter niet dat ik een volledige review van Arcadia Quest kan geven zonder de herimplementatie ervan te bespreken. Behalve het thema waren er aspecten van Starcadia Quest die werden veranderd om het meer gestroomlijnd te maken. Dit omvat het hebben van slechts twee helden, een betere herspeelwaarde voor scenario's, campagnes die slechts uit 4 helden bestaan.scenario's lang en geen doodsvloeken om er maar een paar te noemen.

De manier waarop de scenario's en monsters zijn opgezet maakt het ook meer herspeelbaar en zorgt ervoor dat het opzetten wat sneller gaat. Op papier lijkt het erop dat de veranderingen die zijn doorgevoerd meer positief dan negatief waren. Dit is misschien wel een soepelere ervaring, maar dat doet niets af aan hoe geweldig Arcadia Quest is en daarom heb ik niet eens overwogen om het te vervangen!

In het kort

Is Arcadia Quest de beste dungeon crawler die er is? Nee. Is het het meest gestroomlijnde spel? Nee. Is het anders dan elk ander Dungeon Crawl-spel dat er is? Waarschijnlijk niet. Maar ik vind het geweldig, echt waar. Het is gewoon een makkelijk, leuk, dobbelsteen-verspreider die een feel-good thema heeft en zeer toegankelijk is.

Het is ook niet overdreven complex, waardoor het een goede instap is in het dungeon crawl-genre. Het is nu misschien 7 jaar oud, maar nog steeds de moeite waard om uit te proberen en het blijft mijn favoriete dungeon crawl-game!