Het organiseren van een feestje kan stressvol zijn. Welke muziek zal iedereen leuk vinden? Welke drankjes zullen je gasten verkiezen? Welk bordspel zullen de meeste mensen willen spelen? Dit zijn moeilijke beslissingen, en het is moeilijk om het iedereen naar de zin te maken. In Wrong Party, een 2-5 speler spel van Unstable Games en TeeTurtle, neem je alle stress weg door te beslissen wat voor soort feestje je gaat geven en dan te kiezen wie je uitnodigt, dusZo ben je verzekerd van het beste feest van de stad.

Setup

Aan het begin van elke ronde draai je een themakaart om die je laat weten welk soort gasten je echt wilt uitnodigen. Hier heb je een van de vier thema's: Gezinsvriendelijk (geel), Politiek (blauw), Kostuum (paars) of Raid (rood). Je kunt ook een dubbele themakaart trekken die een mix van de twee kleuren heeft, waardoor je meer opties hebt voor wie je wilt uitnodigen. De themakaarten zullen ookLaat drie van de acht verschillende feestattributen zien die je feest echt laten springen. Iemand zin in een moordmysteriefeest met kostuum/roofthema met praten, spelletjes en vechten?

Elke speler krijgt een starthand van zes feestgangers om mee te beginnen. De meeste van je gasten hebben een bepaald voorkeursthema en hun voorkeuren en antipathieën. Onze vriend, de samenzweringstheoreticus, geeft bijvoorbeeld de voorkeur aan politieke partijen en houdt van praten en vechten - wie had dat gedacht?

Net als bij de feestthema's hebben sommige gasten dubbele voorkeuren, wat betekent dat je meer kans hebt om ze aan het einde van de ronde te scoren. Sommige mogelijk bekende gezichten maken hun opwachting in het kaartspel, waarbij alle eenhoorngasten wild zijn.

Er zijn ook een aantal Effect- en Party Guest-effectkaarten waarmee je de kansen in jouw voordeel kunt vergroten of een aantal rivaliserende partijen kunt saboteren.

Hoe het werkt

Het hart van Wrong Party is het opstellen van je gasten. Je speelt een gastenkaart uit je hand met de beeldzijde naar beneden in je feestgebied, legt een gast met de beeldzijde naar boven uit je hand weg en geeft de overgebleven kaarten door aan je linkerkant. Dit betekent dat je stiekeme tactieken om iemand anders te saboteren door een gast weg te leggen die hij of zij wilde, in het zicht liggen. Wanneer je de volgende hand kaarten hebt doorgegeven, trekt iedereen uit de stapel en herhaaltGeef kaarten door tot je vijf gasten op je feestje hebt.

Het is zeker niet ingewikkeld, maar omdat je elke keer met je gezicht naar beneden trekt, moet je echt onthouden welke gasten je elke beurt hebt gekozen, want de thema's die al je gasten verkiezen, kunnen mooi combineren om je grote punten te laten scoren.

Zodra iedereen vijf gasten heeft opgesteld, onthul je ze tegelijkertijd één voor één van links naar rechts. Effect- of feestgastenkaarten worden opengelegd op het moment dat ze worden onthuld, wat betekent dat de Killer Clown die je hebt uitgenodigd voor je Family Friendly-feest er misschien niet uitziet, maar dat hij ook een gastenkaart heeft verwijderd van elk van de bijeenkomsten van je tegenstanders. De gastheer zijn met de meeste gasten kan meedogenloos zijn!

Scoren

De basisscore bestaat uit drie onderdelen, en daarnaast zijn er nog een aantal mogelijk flinke bonussen die je aan het einde van de ronde aan je totaal kunt toevoegen.

Eerst scoor je de basispuntwaarde van elke gast. Vervolgens scoor je twee punten voor elke gast op je feest die overeenkomt met de themakaart. Als je gastenkaarten met een dubbel thema of wild hebt opengelegd, moet je aangeven welke kleur ze hebben wanneer ze worden weergegeven, omdat dat een belangrijke factor is bij het scoren van bonussen.

Je krijgt ook een punt voor elke like op een gastenkaart die overeenkomt met een attribuut op de themakaart van het feest. Je verliest echter ook een punt voor een afkeer op een gastenkaart die overeenkomt met attributen op de themakaart - mensen zullen je straffen als ze je hebben verteld dat ze niet van spelletjes houden en je begint te grijpen naar One Night Ultimate Werewolf.

Tot slot scoor je je bonussen. Als je drie, vier of vijf gasten met dezelfde kleur hebt, scoor je 3, 5 of 10 punten (ongeacht of ze bij het thema passen). Als je van elke kleur een gast hebt, scoor je ook 5 punten. Schuif je spelersfiche op het scorebord en speel nog twee rondes. De persoon met de meeste punten na drie fantastische feestjes is de winnaar!

Waarom het werkt

Dit is absoluut geen ingewikkeld spel. Het is gericht op een 12+ publiek, maar ik weet dat degenen jonger dan 12 het gemakkelijk onder de knie kunnen krijgen en je ook ruim zullen verslaan als ze de kans krijgen.

De charme van Wrong Party komt van het ongelooflijk schattige artwork (met een paar leuke knipogen naar grappen die volwassenen zouden kunnen snappen), de eclectische feestthema's en de occasionele kans om de feestplanning van iemand anders volledig uit het lood te slaan. Tenzij je met vijf mensen speelt. zie je je starthand weer, maar of de kaarten waarvan je hoopte dat ze terug zouden komen nu stiekem zijn opgesteld of openbaar zijn gemaaktongevraagd via de aflegstapel van een tegenstander kan een vriendelijk(er) conflict veroorzaken.

De spanning stijgt als je aan het begin van elke drafting beurt een kaart uit de stapel trekt. Die vijfde bijpassende themakaart van de stapel pakken en 10 punten veiligstellen tijdens je laatste beurt is absoluut een sensatie.

Overall

Wrong Party is leuk en eenvoudig en soms worden spellen die aan beide voorwaarden voldoen gemakkelijk over het hoofd gezien. Je krijgt 132 feestgastkaarten en 20 themakaarten, dus er is veel herspeelbaarheid. Het artwork van Ramy Badie is erg schattig en brengt veel van de gasten tot leven. De vergeetachtige Bunny verkleed als Kitty-kaart en de stil woedende Kitty verkleed als Bunny-kaarten zijn geweldige voorbeelden.daarvan.

Het is makkelijk te leren en ook vrij snel te spelen - met ongeveer 10 minuten per speler ben je door een heel spel heen. Het is ook een heel leuk spel om met kinderen te spelen omdat de kunst ze zal aantrekken en de eenvoud van het opstellen en scoren maakt het ook heel toegankelijk.

Tot zover onze gedachten over Wrong Party. Ben je het met ons eens? Laat het ons weten en tag ons op social media @zatugames. Klik hier om Wrong Party vandaag nog te kopen!