Ken je dat stukje in Avengers: Endgame waarin Captain America zich voordoet als Hydra om Loki's scepter te stelen van agenten die eigenlijk Hydra zijn en je afgeleid denkt, 'Zou het niet cool zijn als Captain America echt Hydra was en het hele Marvel Cinematic Universe had gespeeld?' Dat is Hail Hydra. En dit is hoe het speelt.

Kies je vechter

In Hail Hydra kies je samen met minstens vijf vrienden een agent van S.H.I.E.L.D. Er zijn er maar liefst veertien om uit te kiezen, waaronder Black Panther, Elektra, Hulk, Quake, Spiderman en Wasp*. Bij je personage hoort een kaart die dienst doet als strategie- en spelerhulp en een speciale vaardigheid die je maar één keer per spel kunt gebruiken. Hulk kan bijvoorbeeld veel schade toebrengen, maar beschadigt New York City in hetproces.

Dit is dus een coöperatieve, 5 Minute Marvel-achtige aangelegenheid, toch? Fout! Aan het begin van het spel krijgen de spelers in het geheim een kartonnen schijf overhandigd waarop hun loyaliteit staat vermeld. In een volledig spel voor 8 spelers zullen vijf helden regelrechte agenten van S.H.I.E.L.D. zijn, maar (plotwending!) zullen er drie een geheime slapende cel van Hydra-dubbelspionnen vormen. Om het nog moeilijker te maken, zal elke Hydra-agent weten vanbeginnen wie hun medesaboteurs zijn, terwijl de spelers van S.H.I.E.L.D. beginnen met niemand te vertrouwen en iedereen te verdenken.

*50/50 geslachtsverdeling in een superheldengame met zo veel speelbare personages laat zien dat er moeite wordt gedaan om vrouwelijke spelers erbij te betrekken en dat juich ik toe.

Mama zei dat ik je knock-out moest slaan

De geheime identiteiten creëren twee spellen die onder elkaar lopen. In het hoofdspel spelen helden in het geheim actiekaarten in een poging om vijf steeds moeilijker wordende slechteriken te verslaan, met als hoogtepunt een eindgevecht met uber-schurk The Red Skull. S.H.I.E.L.D.-agenten zullen hopen dat ze positieve blauwe kaarten hebben om uit te spelen en Hydra-agenten zullen hopen dat ze genoeg rode schadekaarten kunnen inbrengen omAanvallen. Vanwege Hydra's numerieke nadeel zijn de negatieve kaarten iets krachtiger. Versla de Red Skull, S.H.I.E.L.D. wint. Vernietig de stad, Hydra zegeviert.

Maar daaronder gaat het echte spel schuil: als Hydra samenwerkt om de inspanningen van S.H.I.E.L.D. te ondermijnen, is het aan de S.H.I.E.L.D.-agenten om ze uit te roeien en hun kansen op succes te vergroten. Elke keer dat een schurk wordt verslagen, krijgen helden de kans om één, twee of drie van hun medespelers uit de volgende missie te 'slaan' via een getimed debat en stemming.

Als Hydra erin slaagt om de paranoia van de groep te manipuleren op een onschuldig doelwit of doelwitten, kunnen ze S.H.I.E.L.D. genoeg verlammen tijdens de volgende missie om door te kunnen rennen naar de overwinning. Dit is de ware locatie van het spel. Beschuldigingen vliegen snel en vrij rond. Beschuldigingen worden geuit. Er wordt over vuil gepraat. Oh, de schaduw van dit alles! Riemen vast,want als je niet van gemene spelletjes houdt, kun je dit beter links laten liggen.

Heil Hydra!

Soms wil je echter gewoon opkomen voor waar je in gelooft en een openlijk trotse superschurk zijn. Nu is het tijd om te stoppen met te doen alsof je geeft om de kleine, saaie levens van inferieure New Yorkers en te schreeuwen: 'HAIL HYDRA!

Op elk moment in het spel kunnen Hydra-agenten hun ware loyaliteit verklaren. Dit wordt vaak gedaan als ze zijn uitgeschakeld voor opeenvolgende missies, of tijdens een missie als ze denken dat ze toch zullen worden uitgeschakeld in de stemronde. Uitroepen veroorzaakt extra schade aan de stad, maar betekent dat ze hun speciale kracht niet langer kunnen gebruiken en vanaf nu waarschijnlijk elke ronde zullen worden uitgeschakeld.Aan de andere kant kan jezelf op deze manier opofferen een goede afleiding zijn om de druk van je mede Hydra onverlaten af te halen.

Wat? Captain America is Hydra?!?!?!

Hail Hydra is snel, rauw en erg leuk. Ik zou aanraden om te proberen het aantal van 8 spelers volledig te krijgen voor een betere ervaring en ik zou zeggen minstens zes om het evenwichtig te maken. Voor een gezelschapsspel zijn er wat ingewikkelde regels die misschien wat uitleg vergen voor mensen die niet gewend zijn aan moderne spellen. Zoals met alle sociale deductie/verborgen identiteitspellen is dit problematisch omdat mensen niet kunnen vragen omIn Hail Hydra wordt dit nog erger als de onervaren of onzekere speler Hydra is.

Wat ik hierop zou zeggen is: stop met erover te stressen. Zelfs als iemand 'verkeerd' speelt, wordt er gegarandeerd gelachen in het meta-game. De spelerskaarten (met prachtig, vet artwork, mag ik wel zeggen!) hebben voldoende informatie om een goede poging te wagen, hoe stom je je ook voelt. En onthoud: het is de bedoeling dat het leuk is! Het plezier in Hail Hydra wordt niet gehaald uit overwinning of nederlaag, maar in hoe jeHet is de gezamenlijke ervaring van moddergooien, misleiden, met de vinger wijzen. Het brutale liegen. Het 'ah, ik heb je' van het onthullen dat Captain America eigenlijk Hydra was. HAIL HYDRA!