Het lijkt erop dat we een mysterie hebben

Scooby Doo is een leuk spel voor het hele gezin van CMON dat een goede balans biedt tussen genoeg diepgang voor bordspelliefhebbers en toch een eenvoudige en makkelijk te leren regelset die een uitstekend instapspel vormt.

Tijdens de gameplay neem je het op tegen een van de beruchte spoken of monsters uit Scooby Doo, Where Are You! Ze hebben allemaal hun eigen speciale vaardigheden: The Creeper blokkeert je pad, terwijl The Green Ghost, oftewel The Phantom Shadow je de stuipen op het lijf jaagt waar hij zijn sporen heeft achtergelaten. Tot slot jaagt The Ghost Clown bezoekers de stuipen op het lijf en vervangt ze door zijn enge monsterfiguur.

Net als de chaotische achtervolgingsscènes uit de serie laat dit spel je rondrennen op een kleurrijk speelbord vol bekende locaties in dit leuke spel vol lichte strategie en toeval.

Ik rond een straat

De gameplay begint ongeveer halverwege waar je zou zijn in een aflevering van Scooby Doo. Je bent klaar om te beginnen met het zetten van vallen om de schurk te vangen terwijl je verwoed over het speelbord rent op zoek naar middelen om vallen te maken terwijl je probeert te voorkomen dat je bang wordt.

Het spel heeft een aantal mechanieken die lijken op... laat me even uitpraten... Pandemic. Er zijn 3 manieren om het spel te verliezen en slechts 1 manier om te winnen. Om het spel te winnen moet je grondstoffen verzamelen om 4 vallen te bouwen. Maar terwijl je verzamelt wat je nodig hebt, moet je ook voorkomen dat te veel locaties letterlijk spooksteden worden.

Maar geesten bestaan niet

Als een monster een locatie binnenkomt, schrikt het een van de 3 bezoekers van de locatie af. Als alle bezoekers zijn weggejaagd, wordt de locatie behekst. Als een derde locatie wordt behekst, wordt de stad overspoeld met griezels... je verliest! Als je monster over het bord reist en zijn vaardigheid wordt geactiveerd, legt het monstertokens in zijn kielzog. Als het op is en je geen monstertokens meer kunt leggen, Ruh uh, dan verlies je.En tot slot moet je Scooby-kaarten trekken om je eigen zetten te bepalen. Kun je geen kaart trekken? Zoinks... je verliest!

Scooby Doo, waar ben je?

Dit is een spel voor 1 tot 5 spelers dat ongeveer 30 minuten duurt. Dat klopt, je leest het goed, er is een solomodus waarin je Shaggy kunt spelen met zijn vertrouwde vriend Scooby. Het spel werkt goed als coöperatie omdat het monster op een AI-manier werkt met kaarten die zijn bewegingen en acties bepalen. In sommige opzichten maakt dit het spel ook veel reactiever omdat je niet alleenStrategisch gezien zit er veel kans in de kaarten die je trekt, zowel voor de personages die het spel spelen als voor het monster zelf.

Zou je het doen voor een Scooby Snack

Om het spel te winnen moet je genoeg grondstoffen verzamelen en ze naar de Swamps End General Store brengen, 4 vallen voltooien en het monster vangen voordat een van de drie manieren om te verliezen wordt geactiveerd.

Er zijn 3 moeilijkheidsgraden en de opstelling wordt bepaald door welke je kiest en met hoeveel spelers je speelt - er zijn speciale regels voor een spel met 2 spelers. Op het moeilijkste niveau heb je minder monsterfiches en het maken van een val maakt het monster boos, waardoor de bende een straf krijgt, zoals lekkende benzine of grotere schrik.

Er zijn 3 fases in een ronde: de trekfase waarin spelers kaarten trekken, de onthullingsfase waarin je elkaar je gekozen kaart laat zien en de actiefase waarin spelers hun beurt uitvoeren in volgorde van initiatief.

3 moeilijkheden, 3 fases, 3 bezoekers; 3 is echt het magische getal in dit spel!

Jeepers, het is de Creeper

De volgorde waarin spelers en monsters aan de beurt zijn, wordt bepaald door initiatief, zoals later wordt uitgelegd. Spelers kunnen kleine monsterpootjes op het bord plaatsen om de beweging van het monster te zien, wat kan helpen bij het plannen van de zetten en de strategie. Hoewel er een kans is wie als eerste aan de beurt is, kan het op veel manieren handig zijn om de beweging van het monster te kennen: je kunt bijvoorbeeld je inspanningen moeten richten op het vervangen van bezoekers om eenAls het monster over het bord beweegt, jaagt hij bezoekers weg en als hij geactiveerd wordt, laat hij zijn monsterfiches achter. Dastardly, wacht even... dat is niet helemaal de juiste referentie hier, maar... er is een uitbreiding met Dick Dastardly en Muttley die bij dit spel gespeeld kan worden.

Vrienden geven niet op

In dit spel speel je een lid van de Scooby-bende. Elk lid heeft een speciale vaardigheid die hij tijdens het spel een keer kan gebruiken. Je kunt Scooby zelf zijn, die een Scooby-snack kan krijgen om te voorkomen dat het monster beweegt en die ronde wordt geactiveerd, een heel handige vaardigheid als je weinig monsterfiches hebt.

Of je kunt Scooby's beste vriend Shaggy spelen, wiens vaardigheid om de een of andere onbekende reden is om 2 grondstoffen van andere spelers te nemen en ze op een willekeurige val te plaatsen. Ik bedoel, dit kan een nuttige vaardigheid zijn - ik snap alleen niet echt waarom het gekoppeld is aan de bange kat Shaggy, hoewel ik denk dat hij een hardloper is, dus misschien speelt die snelle loopvaardigheid hier een rol.

Als alternatief zou je de slimme mysterie oplossende Velma kunnen spelen, die op magische wijze 2 extra middelen kan vinden als haar vaardigheid. Dat wil zeggen, ervan uitgaande dat ze niet eerst haar bril moet vinden.

Daphne is niet langer de jonkvrouw in nood, ze is niet langer vatbaar voor gevaar. Als je dit vurige rode hoofd speelt, zul je zien dat haar kicking martial-artist status 3 monsterfiches van het bord verwijdert. In hard difficulty kan Daphne echt van pas komen!

Tot slot, ben jij de leider van de bende, Fred? Zijn speciale vaardigheid is om elk ander bendelid 1 locatie te laten bewegen en zijn actie uit te voeren.

Over locaties gesproken... terwijl je over het bord beweegt, voer je de actie uit van de locatie waar je eindigt. Elke locatie heeft twee beschikbare acties, die je grondstoffen kunnen geven die je nodig hebt om vallen te bouwen, monsterfiches te verwijderen of geschrokken bezoekers terug te brengen naar locaties, en het belangrijkste is om je Scooby-kaartenstapel bij te vullen, want je weet wat er gebeurt als je geen kaarten meer hebt. Jinkies,je verliest!

Luister goed, ik heb een plan

Dit is waar strategie en kans elkaar ontmoeten, want je trekt twee kaarten van de Scooby-stapel en kiest er een om uit te spelen. De andere kaart leg je terug op de 'save'-stapel en de kaart die je hebt uitgespeeld, gooi je aan het eind van de ronde weg naar de aflegstapel. Kaarten worden gespeeld in 'initiatiefvolgorde', wat wordt aangegeven met een nummer bovenaan de kaart.

Laten we uit elkaar gaan, bende

Je kunt de andere spelers je kaart niet laten zien of je precieze initiatief vertellen, maar je kunt wel dingen zeggen als "Ik ga snel bewegen deze ronde", of "Ik doe het rustig aan" om te helpen met het coöperatieve element van het Scooby Doo The Board Game. Natuurlijk weet je nooit wat het initiatief van het monster zal zijn tot de onthullingsfase wanneer alle kaarten worden omgedraaid.

Als je op een locatie komt waar het spook is, of als het spook op jouw locatie komt, schrik je en verlies je 2 Scooby-kaarten op de aflegstapel. Als je geen Scooby-kaarten meer hebt, kun je je savestapel gebruiken, maar als die ook op is, heb je geen tijd meer en heeft het monster gewonnen.

Sommige Scooby-kaarten hebben speciale vaardigheden, bijvoorbeeld om extra grondstoffen te verdienen of om die ronde niet bang te zijn. Op sommige monsterkaarten staat een monstergezicht, wat aangeeft dat de vaardigheid van het monster wordt geactiveerd als je de kaart uitspeelt.

En zo simpel is het echt, waardoor dit spel snel en gemakkelijk te leren is, terwijl het genoeg diepgang biedt om steeds opnieuw gespeeld te worden.

Ik ben die gekke volwassene die nog steeds een teddy van Scooby Doo heeft die trots in mijn slaapkamer staat, yikes, en ik zal elk Scooby-spel minstens één keer spelen, met een volledig assortiment van complexere stijlen zoals Betrayal at Mystery Manor tot eenvoudige rol- en spelspellen.zoals Monster Madness.

Met dat in mijn achterhoofd keek ik reikhalzend uit naar de levering van dit spel en opende ik vol spanning het pakje, waarna ik het cellofaan van de doos scheurde om de inhoud te bekijken. Ik kan je eerlijk zeggen dat ik niet teleurgesteld was. De figuurtjes zijn realistisch (net als de stripfiguren) en gewoonweg prachtig om over het felgekleurde bord te bewegen.

In overeenstemming met de traditie van de personages die door deze en die deur rennen, achtervolgd door een spook of monster, heeft dit spel veel routes die duidelijk worden aangegeven door gekleurde pijlen op het bord.

Spelontwerper Guilherme Goulart zei dat hij veel afleveringen van de show had gekeken voordat hij de gameplay ontwierp en in veel opzichten is deze aandacht voor detail te zien. Maar als fan van Hanna Barbara en een obsessie voor Scooby Doo waren er een paar dingen die ik graag beter had gezien.

En ik zou ermee weggekomen zijn als die bemoeizuchtige kinderen en hun hond er niet waren geweest!

Het enige dat ik graag aan het einde van dit spel had gezien, is een 'ontmaskering'. Ik heb het gevoel dat de dader ontmaskerd moet worden om spelers een voldaan gevoel te geven aan het einde van het spel, want laten we eerlijk zijn, dat was altijd het spottende, schokkende - *gasp!* moment in de tekenfilm. Ja, dit kan vermoeiend worden als je hetzelfde monster een paar keer hebt gespeeld, maar... kom binnen... de wereld van uitbreidingen!

Hoewel de Mystery Machine een geweldig figuur was, vond ik hem net iets te groot om niet onhandig op het bord te zijn. Bovendien, zouden bewegende wielen te veel zijn geweest om van te dromen? Fred's trots en vreugde kan een nuttige functie in het spel zijn, omdat het meer dan 1 speler in staat stelt om op 1 locatie tegelijk te zijn, maar om eerlijk te zijn, heb ik deze functie in geen van de spellen die ik heb gespeeld echt gebruikt. Dit zouwaarschijnlijk nuttiger in een spel met 3 tot 5 spelers, maar met 2 spelers leek het gewoon een groot deel van het bord weg te halen, waar het ook werd geplaatst.

Ik had graag gezien dat er meer was gedaan met de Scooby-snacks... Ik bedoel, ze zijn als het supervoedsel van Scooby en Shaggy, toch? Eén heerlijk koekje geeft ze zoveel moed dat niet echt ten volle werd benut in het spel.

Een ander lachwekkend element van de afleveringen waarvan ik vind dat het in het spel geïntegreerd had kunnen worden, waren de vermommingen van de personages. Sommige kaarten geven je de mogelijkheid om een ronde lang niet meer bang te zijn, en ik had graag gezien dat dat ingebouwd was in het dragen van een vermomming. Een simpele verhalende zin zoals, "Je doet je voor als een standbeeld, dit zorgt ervoor dat je niet meer bang bent voor deze ronde".Of misschien hadden personages vermommingsfiches kunnen pakken om te bewaren en later te gebruiken, ik weet het niet. Maar ik had het gevoel dat het spel dit belangrijke element van de serie had gemist.

Er is een heel logische verklaring voor dit alles

Ik ben een fan van coöperatieve spellen, vooral om te voorkomen dat mijn competitieve monster zijn lelijke kop opsteekt, maar ik hou ook van een uitdaging en het enige minpunt dat ik over dit spel zou kunnen zeggen, is dat ik nog niet verslagen ben. Ik denk dat ik gewoon 'zo' goed zou kunnen zijn, maar ik betwijfel het sterk. Er zijn 3 moeilijkheidsniveaus om de gameplay moeilijker te maken en als je met jongere kinderen speelt, kun je het beter bij makkelijk of medium houden.maar als je dit spel wilt spelen tijdens een avondje bordspellen, raad ik je zeker aan om er hard in te gaan.