Deze recensie van Risk Legacy is spoilervrij. Er worden kleine details van de gameplay besproken, maar niet op een manier die afbreuk doet aan de ervaring. Er wordt geen verborgen inhoud of verhaalontwikkelingen weggegeven.

De bedenker van Risk Legacy en de Legacy-mechanic, Rob Daviau, werkte bij Hasbro en begon na te denken over Cluedo. Je opent de doos en in een paar uur tijd ontdekt een bonte verzameling gasten dat een van hen een moordenaar is. De volgende keer dat je speelt gebeurt precies hetzelfde. Vorige week kwam iedereen erachter dat je kolonel Mosterd niet kunt vertrouwen in de buurt van loden pijpen, maar ze hebbenEn ze hebben niet eens de loden leidingen verstopt! Rob realiseerde zich dat de personages geheugenverlies hadden, dezelfde gebeurtenissen herhaalden en niets leerden. Maar wat als de personages een geheugen hadden? Wat als het spel een geheugen had?

Het Legacy-concept, waarbij je permanente wijzigingen aanbrengt aan het bord terwijl je een reeks spellen speelt. Tijdens het spelen scheur je kaarten, plak je stickers en werk je het regelboek bij. Het spel onthoudt wat er is gebeurd en zal anders zijn door de keuzes die je vorige week hebt gemaakt.

Risk Legacy - Het spel

Risk Legacy wordt gespeeld over 15 spellen met drie tot vijf personen. Elk individueel spel wordt gewonnen door overwinningspunten te verdienen, wie de meeste spellen wint is de algemene winnaar. Het is niet nodig om elk spel met dezelfde spelers te spelen, maar mijn advies is om een consistente groep te houden.

Risk Legacy begint als het gebrekkige dobbelspel waar je bekend mee bent. Je hebt eenheden die je verplaatst om gebieden over te nemen en bonussen voor het bezitten van een heel continent. Als je moet vechten, gooien beide spelers dobbelstenen naar elkaar totdat één speler zich terugtrekt of al zijn eenheden verliest.

Als je eerder Risk hebt gespeeld, roept dit misschien herinneringen op aan vastgelopen spellen. Risk Legacy rekent af met dit 'eindeloze spel'-probleem door te veranderen hoe je elk spel wint. In plaats van totale overheersing jagen spelers op overwinningspunten. De openingsspellen gingen zo snel dat we er twee achter elkaar konden spelen. We hadden één spel waarin een speler erin slaagde om in zijn derde beurt te winnen.

De campagne

Mijn Risk Legacy-campagne had vijf spelers, waardoor de kaart overvol was. Als gevolg daarvan hadden we agressievere spellen, omdat twee van ons altijd in een kwetsbare positie zaten. Ik denk dat vier spelers ook goed zou werken, maar dat drie spelers niet genoeg zou zijn voor bevredigende spellen.

We gooiden onze eerste dobbelstenen in juni 2015 en de laatste eenheid stierf in april 2016. Dit was het eerste Legacy-spel dat iemand van ons had gespeeld. Ik heb geen idee wat ik van dit spel zou vinden als ik het zou spelen nadat ik Pandemic Legacy of Charterstone had gespeeld. Ik vermoed dat het gedateerd en minder gepolijst zou lijken naar hun maatstaven. maar niet genoeg om deze ervaring te devalueren, zolang je er met de juiste instelling in gaat.verwachtingen.

Het verhaal is kaal en geeft een reden om de verpakkingen te openen. Het onthullen van de verborgen delen en het ontdekken van de extra content is een absoluut genot. Omgekeerd voelt het vernietigen van de onderdelen van een spel in het begin godslasterlijk, en het maakt duidelijk wat Legacy is. Zelfs 14 spellen later is het nog steeds spannend als gebeurtenissen het bord veranderen. Je vergeet het verhaal dat dit rechtvaardigt bijna onmiddellijk.

Risk Legacy Overzicht - Spelonderdelen (Credit: Hasbro)

Extra informatie

Ik heb klachten gezien over het verwisselen van de twee grootste pakketten. Het is duidelijk dat er op een bepaald moment een productiefout is gemaakt, gelukkig is ons exemplaar niet aangetast. Dit is een fatale fout in een Legacy-spel waardoor de twee grootste revels in het spel tegelijkertijd worden geruïneerd. De enige manier waarop je er zeker van kunt zijn dat dit jou niet overkomt, is door iemand die niet met jou speelt beide pakketten te laten openen. Het is geenperfecte oplossing, maar ik kan me alleen maar voorstellen hoe ontdaan ik zou zijn geweest als die onthullingen niet waren gebeurd zoals ze bedoeld waren.

Promokaarten werden gemaakt voor Risk Legacy en uitgedeeld op Essen 2011 en zijn niet herdrukt. Iemand op BoardGameGeek heeft vertaalde versies geüpload. Ze hebben veel plezier toegevoegd, dus voor de minimale moeite van het drukken van vijf kaarten zou ik aanraden om ze toe te voegen aan spel vier of vijf.

Er zit een verborgen kaart onder de plastic inleg, er zijn varianten van deze kaart en wij hebben de onze toegevoegd na spel zeven. Ik heb alle vijf de varianten opgezocht en een paar ervan zouden het niet waard zijn om aan het spel toe te voegen. Zorg er dus voor dat je goedkeuring krijgt van alle spelers voordat je dit in het spel brengt.

Afsluitende gedachten over risico-erfenis

Geen van de redenen waarom ik dit spel leuk vind, komt voort uit de Risk-helft van de titel. De reden waarom ik het wilde spelen en het plezier dat ik eraan beleefde, komt door het Legacy-aspect. Het dobbelsteenmechanisme is nog steeds even frustrerend als altijd. Je hebt meer opties om te proberen de willekeur te beperken, maar als je het hele spel slecht gooit, zul je een vreselijke tijd hebben.

Ik zou dit spel aanraden aan iedereen die niet afgeschrikt wordt door het idee om Risk te spelen - vooral als je een groep van vier of vijf mensen zo ver krijgt om alle 15 spellen te spelen. Als je de recentere legacy-spellen hebt gespeeld, vind je Risk Legacy misschien nog wel leuk.

Wees voorzichtig met wie je speelt, de campagne kost veel tijd om te besteden aan een spel dat afhankelijk is van geluk. Niet iedereen gaat even goed om met pech. Om ervoor te zorgen dat iedereen met wie je speelt dezelfde inzet heeft, verdeel je de kosten van het spel over de groep. Dit kan leiden tot ruzies over wie de eigenaar is van het spel als de campagne voorbij is. Technisch gezien kun je nog steeds op het bord spelen, maar onzegroep nooit gedaan en ik denk niet dat je dat vaak zou willen.