Ben je gek op beren? Heb je een onmiskenbaar ongenoegen als je in de buurt van baby's bent? Of ben je gewoon een fan van competitieve kaartspellen met handbeheer? Ongeacht je antwoorden, zolang je een lichtelijk verdraaid gevoel voor humor hebt en van kaartspellen houdt, is Bears Vs Babies van Elan Lee en The Oatmeal het spel voor jou! Spelers strijden om afschuwelijke baby's te verslaan terwijl ze hun eigen evenhuiveringwekkende Frankenstein-achtige "beer" creaties.

Bears Vs Babies draait volledig om het creëren van een leger beren die in staat zijn om hordes ongebruikelijke en twijfelachtig ontworpen baby's te verslaan waar alleen een moeder van kan houden. Spelers strijden om de beste 'beren' te maken met behulp van kaarten uit hun hand die een aanvalswaarde hebben die krachtig genoeg is om babylegers op het land, op zee of in de lucht te verslaan.

Elke beurt kunnen spelers twee kaarten spelen, twee kaarten trekken, één trekken en één spelen, dumpster dive of de babylegers provoceren. De twee gespeelde kaarten moeten worden vastgemaakt aan een kaart met een berenhoofd of een lopende creatie, en de steken moeten overeenkomen; als de steken niet overeenkomen, kun je die lichaamsdelen niet vastmaken.

Beren bestaan uit hoofden, torso's, armen, benen, gereedschap en hoeden. Afgezien van gereedschap dat met stekkers (ja, stekkers) wordt vastgemaakt en hoeden die mooi op het hoofd zitten, moeten alle kaarten overeenkomen met de steken die op de kaarten staan en moeten ze logisch zijn (je kunt geen torso aan een torso vastmaken, zelfs beren hebben geen twee borstkassen). Alle kaarten die aan de beer zijn vastgemaakt, dragen bij aan zijn gevechtscapaciteit en helpen hem bijHet onvermijdelijke gevecht met de baby's. Bepalen met welk leger de beer gaat vechten gebeurt via het hoofd van de beer; de aanvalswaarde op de hoofdkaart bepaalt welke baby's worden aangevallen. Blauw is voor zee, groen voor land en rood voor lucht, hoewel sommige hoofden wild zijn en kunnen bijdragen aan alle gevechten.

Berenkaarten zijn niet de enige dingen die op de loer liggen in de stapel, je kunt de pech hebben om een babykaart te trekken! Deze kaarten worden onmiddellijk toegevoegd aan hun respectievelijke leger en dit telt als een actie, wat betekent dat je je beurt mag besteden aan het versterken van de vijand! De babykaarten hebben waarden van 1-3 en deze zijn cumulatief, wat betekent dat hoe langer een leger onuitgelokt blijft, hoe krachtiger het wordt!

Aan de andere kant kun je een actiekaart krijgen. Actiekaarten werken anders afhankelijk van welke kaart je krijgt; degene die je voordeel opleveren kun je uit je hand spelen, maar degene die minder voordeel opleveren worden meteen gespeeld! Het trekken van kaarten kan net zo riskant zijn als het uitlokken van de baby's! Dumpster diving is de enige zekere veilige manier om krachtige kaarten te krijgen, maar dit kost twee acties;Hiermee kun je naar de aflegstapel gaan en een willekeurige kaart trekken, dus als je op jacht bent geweest naar een lichaamsdeel en geen geluk hebt, kun je altijd nog de lijken van de gevallen beren van anderen plunderen!

Om het tegen een leger van baby's op te nemen, hoef je geen acties uit te voeren en geen kaarten te trekken als je aan de beurt bent. In plaats daarvan roep je PROVOKE! De speler die provoceert, kiest welk leger hij aanneemt en alle dragende legers van dat type moeten de strijd met de vijand aangaan. De legers van de spelers vechten niet samen, maar tellen ook niet tegen elkaar, dus je moet kiezen wanneer je provoceert en welk leger je wilt provoceren.Provoceren is belangrijk, zowel tactisch als voor de punten! De speler met het sterkste leger dat de baby's kan verslaan, krijgt de babykaarten en alle monsterkaarten die aan het gevecht hebben deelgenomen, worden afgelegd. Als niemand de baby's kan verslaan, wint niemand en worden alle betrokken kaarten afgelegd.

Laatste gedachten over Bears vs Babies

Het spel is snel maar speelt niet soepel, maar dat is ook niet de bedoeling. Je zult veel tijd besteden aan het irriteren van andere spelers! Elke kans die je krijgt om je tegenstanders te overtreffen, te hinderen of gewoonweg te irriteren, is bedoeld om te grijpen.

Bears Vs Babies is een van die spellen waarbij je verliest als je je niet als een verschrikkelijk mens gedraagt. Bovendien vereist het spel veel sociale deductie om te bepalen wat de volgende zet van je tegenstander is. Als ze een babyhorde provoceren waar ze niet tegen gaan vechten, kunnen ze drie beurten lang de boel flink verstoren!

Het spel is ontworpen als een filler en moet ook als zodanig worden gespeeld, te veel achter elkaar spelen zal het spel zijn charme doen verliezen! Het artwork is hilarisch en weerspiegelt het komische thema van het spel, maar laat dat je niet misleiden, de kaarten zijn slechts het topje van de ijsberg als je bedenkt dat de doos is bedekt met een dikke laag dons!