Begin jaren 90 keek ik tv op een zaterdagochtend, de tekenfilms begonnen en ... Wat is dit? X-men, wie zijn dat? Professor Charles Xavier leidt een groep mutanten met superkrachten om de wereld te redden van een heleboel bedreigingen. Oh man, ik wilde toen superkrachten - de genezingsfactor van Wolverine, of de mogelijkheid om laserstralen uit mijn ogen te schieten, hoewel dat niet goed is voor een oogonderzoek. Nu kun jijdeel uitmaken van dit team en hen leiden tegen die bedreigingen................... Marvel United X-men.

Miniaturen

De doos bevat een heleboel miniaturen om mee te spelen en uit te kiezen voor je team. Je hebt de keuze uit Professor X, Beest, Wolverine, Cyclops, Jean Grey en Storm. De schurken van dit spel zijn Sabretooth en Juggernaut. Dan zijn er nog de anti-helden die als held of schurk kunnen spelen - Magneto (mijn persoonlijke favoriet) of Mystique.

Opzetten

In tegenstelling tot het basisspel, waar je een individueel personage kunt kiezen, kun je dit keer een compleet team van drie personen kiezen. Laten we beginnen met de drie stapels samen te schudden tot één stapel en vijf kaarten te trekken in plaats van de gebruikelijke drie. Het is belangrijk om te weten dat eventuele startkaarten nog steeds bovenaan de stapel liggen, die als eerste wordt getrokken.

De gezondheid van de schurken begint op een gezondheidsniveau voor 3 spelers in het speltype solo, om overeen te komen met je drie personages.

Spel

Laten we nu overgaan tot de kern van het spel. In essentie is het hetzelfde spel - drie heldenbeurten, gevolgd door één schurkenbeurt. Zodra de eerste missie is voltooid, verandert dit in twee heldenbeurten, gevolgd door één schurkenbeurt. Het spel gaat door totdat de schurk een gehavende puinhoop op de grond ligt of jijzelf.

Het is de moeite waard om te weten dat je elke held uit je hand kunt spelen die je maar wilt. Je kunt bijvoorbeeld Wolverine 3 keer achter elkaar spelen, zolang je de kaarten hebt. Je krijgt dan nog steeds de bonussen van de vorige kaarten, maar helaas niet de speciale effecten. Een andere belangrijke opmerking is dat welke personagekaart je ook speelt, dit het huidige doelwit van elk effect zal zijn. Je kunt bijvoorbeeld nietspeel Storm en laat Beast een paar plaatsen opschuiven.

Wat schade betreft, als je wordt geraakt en je moet een aantal kaarten afleggen, mag je elke kaart kiezen die je in je hand hebt, en je hoeft niet karaktergebonden te zijn voor dit onderdeel. Als je ooit KO'd wordt, verlies je het spel, wat een extra nadeel is. Je hebt echter de keuze om het makkelijker te maken, door één of twee KO's te zeggen voordat je het spel verliest, dit hangt allemaal af van hoe moeilijk je het hebt.Als je personages tot leven worden gewekt, trek je maximaal zes kaarten in plaats van vier.

Dat is zo'n beetje alles wat het spel verandert ten opzichte van de standaardregels.

Conclusie

Samenvattend zou ik zeggen dat Marvel United X-Men als standalone box een erg goed spel is dat veel variaties en een goede herspeelbaarheid biedt. Ik heb dit met veel plezier gespeeld met vrienden en in mijn eentje, en beide hebben hun verdiensten. Als je met vrienden speelt, draait het allemaal om teamwork en de spanning om de slechterik neer te halen. Terwijl je in je eentje kunt nadenken en strategieën kunt bedenken tot jeinhoud van het hart, en er is zeker genoeg inhoud in de Marvel United-reeks om je keuzes uit te breiden.

Over het geheel genomen is het geen lang spel, ik zou zeggen dat het maximaal een uur of zo kan duren. Persoonlijk speel ik het liever met vrienden, omdat het meer aanvoelt als de tekenfilms met het team bij elkaar, maar misschien ligt dat aan mij.