Ooit naar een detectiveshow gekeken waarin de hoofdpersoon constant dom speelt, nul vooruitgang boekt bij het oplossen van de misdaad en dan op het laatste moment een brainwave heeft en elk detail duidelijk uitlegt en de slechterik pakt? Nou... Dat is 221B Baker Street van Gibsons. En het is geweldig.

Dit soort detectiveshows inspireren veel gamers tot games met een mysterie/oplossing-focus; je onderzoekt een stad, vindt aanwijzingen, ondervraagt mensen, bepaalt onze verdachten en lost het mysterie op. Dit gezinsvriendelijke spel vereist veel concentratie en tussen de regels door lezen, maar het is mogelijk om op te lossen. Heel goed mogelijk.

Jij en je medespelers kruipen in de huid van concurrerende detectives die allemaal proberen een misdaad op te lossen in het oude London Town. Er zijn 75 zaken om op te lossen, 1000 aanwijzingen om te doorzoeken en verschillende dingen om te vinden voor elke zaak, dus het spel heeft geen gebrek aan complicaties. Maar laat dat je niet misleiden! Van de 75 zaken die je oplost, is er één per spel en de bijbehorende aanwijzingenermee worden gedicteerd aan het begin om er zeker van te zijn dat er geen verwarring ontstaat... (beloofd!).

In het spel probeer je een misdaad op te lossen door de stad en de bijbehorende gebouwen te onderzoeken, de dader, het wapen en het motief te identificeren en vervolgens verslag uit te brengen aan 221B Baker Street om je oplossing uit te leggen.

Je begint met zaak één (tenzij je een rebel bent) en je leest het overzicht van de zaak. Dit bevat de betrokkenen, het slachtoffer, de belangrijkste locaties en mogelijk een verborgen aanwijzing. Daarna krijg je te horen bij welke aanwijzing elke locatie op het bord hoort (deze staan in het aanwijzingenboek, opgesomd van 1-1000). Sommige aanwijzingen zijn heel duidelijk en leggen uit 'wie de dader is', terwijl andere aanwijzingenIk raad serieus aan om het nummer van de aanwijzing op te schrijven die bij de locatie hoort als ze worden afgespeeld, dat zal de gameplay een stuk versnellen!!!

Als je een locatie binnengaat, kijk je in het aanwijzingenboek voor de bijbehorende aanwijzing en ontdek je wat de bewoners van het gebouw te zeggen hebben. Het frustrerende is echter dat de inwoners van Londen vreselijk zijn in het doorgeven van informatie. Ze spelen vaak woordspelletjes, zeggen een halve aanwijzing, stellen een algemene kennisvraag als aanwijzing of zijn gewoon zo langdradig mogelijk in het doorgeven van hun informatie.aanwijzingen. Je zou denken dat ze de politie willen helpen met hun onderzoek, maar dat heb je mis.

Het grootste deel van de deductie komt niet van de aanwijzingen, maar hoe je ze gebruikt. Als je sommige aanwijzingen mist, maar andere oppikt, kun je in sommige gevallen de lege plekken opvullen! Sherlock Holmes van de oude school had veel rode hints in zijn onderzoeken, en 221B Baker Street is niet anders. De meest cruciale aanwijzing kan de meest over het hoofd geziene zijn, en sommige inwoners van Londen zijn misschien niet zo behulpzaam als verwacht.

De bewegingen op het bord kunnen traag aanvoelen omdat ze gebaseerd zijn op een D6-uitslag, maar naarmate je meer en meer aanwijzingen krijgt, zul je de tussenliggende tijd om je ideeën te verzamelen waarderen. Natuurlijk betekent de competitie met andere detectives dat ook jij net zo problematisch kunt zijn als de inwoners van het oude London Town.

Elke speler begint met een slot en een sleutel. Als je een gebouw binnengaat om een aanwijzing te krijgen, kun je het op slot doen om te voorkomen dat anderen binnenkomen zonder hun sleutel uit te geven. Je kunt meer sloten verzamelen bij Scotland Yard, en je kunt ook meer sleutels krijgen van de slotenmaker. Een favoriete spel van mij is de slotenmakers opsluiten. Zoete ironie.

Dus wie heeft het gedaan?

Het is ongelofelijk hoeveel inwoners van Londen zonder reden willekeurige mensen aanwijzen, maar je moet de meeste locaties hebben bezocht en alle aanwijzingen die je hebt gevonden hebben gekraakt om enige hoop te hebben op het oplossen van de zaak. Bovendien is zekerheid belangrijker dan de eerste zijn die het oplost; je krijgt maar één gok! Ik raad aan om zoveel mogelijk belangrijke informatie op te schrijven voor elke aanwijzing enWerk alleen met wat je weet om alles op te lossen. Als je eenmaal een dader, een wapen en een motief hebt, ga dan naar 221B en vertel wat je denkt!

Als je dat eenmaal hebt gedaan, bij voorkeur in de overdreven ingewikkelde stijl van Holmes zelf, kijk je in het gedeelte over de oplossing van de casus in het aanwijzingenboek en lees je de oplossing voor als je het goed hebt, of leg je het boek beschaamd terug als je het fout hebt. Als je de oplossing weet, is er altijd dat moment van "IK KENDE HET" of "Oh ik snap het nu!", wat echt geweldig is. Zeer zelden zijn we ineen situatie waarin je helemaal geen idee hebt en aan het eind verdwaald bent!

Laatste gedachten over 221B Baker Street

221B Baker Street plaatst je in de schoenen van Sherlock Holmes. Het is een ervaring en het is precies wat je ervan verwacht: aanwijzingen kraken en zaken oplossen. De kwaliteit van de onderdelen is perfect voor het spel, met elke spelerspenning als een afgehakt Sherlock-hoofd en de spelersbladen met voldoende ruimte om de belangrijkste details op te schrijven (hoewel ik altijd op de achterkant van het blad beland). De nuttige aanwijzingenwijzen altijd naar iets belangrijks en de oplossingen geven voldoende uitleg over het verhaal van de zaak.

Wat betreft herspeelbaarheid... Je zou de casussen opnieuw kunnen spelen en dan ben je waarschijnlijk de oplossingen en aanwijzingen vergeten, maar 75 casussen zouden je bezig moeten houden! De betrokkenheid van dit spel is het belangrijkste element. Je geest zal volledig gericht zijn op het oplossen van de casus en het ontleden ervan; geen kans om afgeleid te worden door iets anders... Maar dan nog, de enige interactie die je zult hebbenMet andere spelers kun je gebouwen vergrendelen en sluwe opmerkingen maken tegen je concurrenten om ze van het spoor af te brengen (Moriarty spelen!).

221B Baker Street is uitstekend voor iedereen die zich de extraordinaire onderzoeker zelf wil voelen, en voor iedereen met een grote interesse in puzzels zal dit ook een schot in de roos zijn! Kijk of je de zaak kunt oplossen!