Daar gaan we weer, weer een spel waarbij ik erachter kom hoeveel mijn kinderen verbeterd zijn in liegen sinds het laatste bluf party spel dat we speelden. You Lying Sack van het Exploding Kittens team en Penn van Penn and Teller is een groepsspel met zeer minimale regels. Wat je krijgt van de leegte die overblijft door het gebrek aan regels is lachen, elkaars bedoelingen proberen te lezen en een zak vol metvermakelijke waanzin.

Risico, beloning en fibs vertellen

Om te winnen hoef je alleen maar de laatste speler te zijn die nog overeind staat, simpel genoeg. Aan de andere kant, als je ooit tien 'slechte dingen' hebt, lig je uit het spel. 'Slechte dingen' zijn van die kleine rode driehoekjes van schuimrubber en iedereen begint met drie. Hoe kom je aan die 'slechte dingen', hoor ik je roepen? En hoe kom ik ervan af? Nou, door te liegen door je tanden heen veronderstel ik of zelfs soms, heel soms, doorde waarheid vertellen en mensen laten denken dat je bedriegt.

Het belangrijkste artefact in het spel is de Liegende Zak, een kleine bruine zak met een groot grijnzend gezicht erop. In deze zak zitten ladingen 'slechte dingen' en één 'goed ding'. Het goede ding is een felblauwe plastic kubus. Als je je hand in de zak steekt, kun je gemakkelijk het verschil zien tussen de 'slechte dingen' en de 'goede dingen' door de textuur, de vorm en het martiaal waarvan ze gemaakt zijn.

Dus als je aan de beurt bent, moet je ofwel een aantal 'slechte dingen' uit de zak halen, die elke ronde omhoog gaat, of alleen het 'goede ding' eruit halen. Je moet het dan, met de klok mee, aan elke speler aanbieden met de vraag: "Wil je mijn hand met slechte dingen?" Als ze het aannemen, voegen ze ofwel de 'slechte dingen' uit jouw hand toe aan hun stapel, of als ze het geluk hadden om het 'goede ding' te krijgen, verminderen ze het aantal 'slechte dingen'.het aantal 'slechte dingen' op hun stapel met een getal dat wordt bepaald door een dobbelsteenworp aan het begin van de ronde.

Leugens, leugens voor kleine oogjes

Wat je als hoofdspeler wilt, is ofwel het 'goede ding' helemaal terug naar jou krijgen, zodat je van je 'slechte dingen' af kunt komen, of iemand oplichten door een heleboel 'slechte dingen' te nemen en hem uit het spel proberen te drijven. Zoals ik al zei, stijgt het aantal 'slechte dingen' elke ronde met één, waardoor de spanning toeneemt. Elke keer als iemand een zes gooit, op de dobbelsteen die bepaalt hoeveel 'slechte dingen' je gooit, wordt de spanning hoger.Dit alles wordt bijgehouden op een handig bordje dat in het midden van alle spelers ligt.

Hoewel er niet veel 'echt' spel is, is het de sfeer die het creëert rond de tafel, zoals The Resistance of spellen van die strekking. De kleine regelset en makkelijk te leren mechanica staan plezier maken met vrienden en elkaar uitschelden voor leugenachtige klootzakken niet in de weg. Geweldig.

Kaarten, zakken, goede en slechte dingen

Het aantal onderdelen in You Lying Sack is erg klein, maar wat er in zit is erg goed ontworpen en tactiel. Je hebt een dobbelsteen, een kaart voor het bijhouden van ronde-gebaseerde statistieken en een zak vol 'goede dingen' en 'slechte dingen'. Het spel werkt perfect gebaseerd op het feit dat de 'goede dingen' en 'slechte dingen' zo contrasterend aanvoelen. Het ene is warm, donzig en natuurlijk en het andere is koud, hard en glad. AlsAls deze onderdelen niet helemaal goed zouden zijn, zou het spel uit elkaar vallen. Gelukkig werken ze heel goed en kun je gemakkelijk verhullen wat je vasthoudt.

You Lying Sack is niet een spel dat ik elke avond zou willen spelen, maar als ik het speel, is het een geweldige manier om mensen samen te brengen, minimale componenten te delen, minimale regels te leren en te lachen. Iedereen aan wie ik het heb geleerd, heeft ervan genoten, zelfs niet-gamers. Ik vond het een paar keer een beetje lang duren, maar je kunt gemakkelijk een korter spel maken.

Tot zover onze gedachten over You Lying Sack. Ben je het met ons eens? Laat ons weten wat je ervan vindt en tag ons op social media @zatugames. Klik hier om You Lying Sack vandaag nog te kopen!