Ik hou van Halloween. Ik hou van Bette Midler. Ik hou van coöperatieve spellen. En ik hou van Hocus Pocus.

Hocus Pocus: The Game van Ravensburger was iets waar ik niet op kon wachten!

Het is gewoon een hoop Hocus Pocus

Hocus Pocus: The Game is een licht, coöperatief en makkelijk te leren spel, met een aantal verrassend strategische elementen. Hoewel ik zeker denk dat het concept eenvoudig te begrijpen is, kan het moeilijk zijn om het onder de knie te krijgen - afhankelijk van hoe goed jij en je medespelers communiceren binnen de gestelde beperkingen.

Om de heksen te verslaan en een teamoverwinning te behalen, moet je een heks drie keer verdoven en zo de zon laten opkomen. Om dit te doen, moet je 5 kaarten in kleur of ingrediëntensoort bij elkaar leggen om hun toverdrank te ruïneren. Elke speler mag om beurten één kaart tegelijk leggen, totdat de match is gemaakt. De hand van elke speler is echter geheim en spelers mogen maar ÉÉN specifieke vraag stellen voordat ze gaan spelen. Oh, en je zult het volgende moeten doenVerdoof de heksen voordat de ingrediëntstapel op is en hun toverdrank compleet is. Opeens voelt het spel veel complexer!

Kom, we vliegen!

Het spel bestaat uit een bord met een ketel, een heksenbord, een verdovingsfiche, een zonfiche, 4 trucfiches, 50 ingrediëntenkaarten, 13 toverspreukenkaarten en een Thackery Binx Meeple.

De kaarten worden geschud en vormen hun respectievelijke decks. Elke speler krijgt zijn ingrediëntkaarten, afhankelijk van het aantal spelers. Het zonnefiche wordt op het onderste veld van het heksenbord gelegd, en het verdovingsfiche in de buurt totdat het nodig is. De trucfiches worden binnen handbereik van alle spelers gelegd, net als Thackery Binx. Het bord wordt in het midden van het spel geplaatst en je bent klaar om te beginnen.

Heb jij de zwart gevlamde kaars aangestoken?

Het geheim zit hem in hoe goed je met je team kunt communiceren welke kaarten je hebt, met slechts één vraag.

Het doel is simpel - match 5 kaarten op het bord, in kleur of soort, en je verdooft een heks. Welke heks je verdooft hangt af van de kaarten die je hebt gematcht.

Als je er 5 van dezelfde kleur bij elkaar vindt, verdoof je Sarah. Als je er 5 van hetzelfde ingrediënt bij elkaar vindt, is het Mary. En als het je lukt om 5 ingrediënten van allemaal VERSCHILLENDE kleuren bij elkaar te vinden, dan is Winifred verdoofd.

Dit is belangrijk, want sommige ingrediëntkaarten hebben een symbool in een spreukenboek en vereisen dat je een spreuk uit de spreukenstapel trekt en deze activeert. Deze hebben meestal onaangename effecten die je plannen kunnen verpesten. Maar als de heks die op de kaart staat verdoofd is, heeft de spreuk geen effect! Controleer ook goed dat het niet betekent dat de heks op de kaart staat.De naam bovenaan de kaart geeft aan welke heks de spreuk doet. De enige kaart die alle drie de heksen doen (en dus onvermijdelijk is tenzij er Trick Tokens worden gebruikt) is de De vlucht nemen kaart.

Waarom was ik vervloekt met zulke idiote zussen?

Sommige ingrediëntkaarten hebben een Thackery Binx symbool. En het zijn deze kaarten die je vroeg wilt plaatsen, want wie het laatste ingrediënt heeft gespeeld, laat het volgende zien Thackery Binx Alle andere spelers weten nu wat die speler heeft en kunnen hun spel daarop aanpassen.

Er zijn ook vier trucfiches die kunnen worden uitgespeeld, elk maar één keer in het spel. Als er bijvoorbeeld 4 Kookolie op het bord van de ketel liggen en één Newtoog in groen, en je hebt geen Newtoog of groen in je hand, maar je wilt geen van de Kookolie vervangen, dan kun je het trucfiche Billy Butcherson gebruiken en ervoor kiezen om geen ingrediënt uit te spelen.als je aan de beurt bent.

Als je een ingrediënt hebt dat je kunt spelen, moet je dat doen. Zelfs als het de bijpassende ingrediënten waar jij en je team naartoe werkten, zal verpesten.

Oh, kijk. Weer een heerlijke ochtend... Ik word er misselijk van!

Nog voordat je het spel hebt geopend, zijn de nostalgische knipogen naar de klassieke film uit de jaren negentig al gemaakt. De doos is The Book, of in ieder geval bedoeld om een spreukenboek na te bootsen, en is een interessant ontwerp. Hoewel ik helemaal voor de gimmick ben, en het leuk vind om op mijn plank te staan, is het eigenlijk niet zo goed ontworpen voor de taak waarvoor het bedoeld is. Als je ervoor kiest om het als een boek te stapelen, is de voorkant/dekselAls je het spel horizontaal stapelt en er iets bovenop legt, begint het deksel te buigen en te knikken onder de druk. Persoonlijk stapel ik het spel verticaal. Ik moet ervoor zorgen dat het spel vlak tegen een ander spel aan ligt en zelfs dan vallen een bord en de spelregels om zodra ik het spel optil. Voor mij is dit geen enorm nadeel, maar het is zeker iets wat ik niet kan vermijden.op te merken.

De rest van de onderdelen is geweldig en het artwork is perfect, het is leuk om te zien dat ze voor iets anders zijn gegaan dan filmstills, ik denk echt dat het iets toevoegt aan dit spel. De borden en lopers zijn van goede kwaliteit, en er is een kattenpoppetje... Hij heeft niet de hoogste functionaliteit in het spel, maar wie wil er nou geen kattenpoppetje?

Ik leg een vloek over je uit

Over het geheel genomen voldoet Hocus Pocus the Game voor mij aan veel voorwaarden. Het is gemakkelijk te begrijpen, heeft een snelle set-up en speeltijd. Het kan zeker worden gespeeld in ongeveer 30 minuten, wat betekent dat we meestal een paar spelletjes spelen. Het is coöperatief, het heeft een milde strategie en het kan twee tot zes spelers ontvangen.

Het is ons niet elke keer gelukt om te winnen, dus het spel vormt wel een uitdaging, maar meestal is het geen verpletterende nederlaag. Het is heel eenvoudig om de kaarten snel te schudden en opnieuw te spelen met een ander plan.

Er zijn ook een paar eenvoudige aanpassingen die je kunt maken om de gameplay moeilijker te maken, mocht je dat willen. Zoals als team besluiten dat je om te winnen elke individuele heks één keer moet verdoven of dat je met de Thackery Binx meeple maar één kaart mag laten zien in plaats van je hele hand.

Eerlijk gezegd zal het spel je wereld niet veranderen, maar het is een prima opwarmertje voor iets vlezigers. Ik ben erg blij dat ik het in mijn collectie heb en door tijdgebrek komt het vrij vaak op tafel.

Als Hocus Pocus iets voor je betekende in de jaren negentig, probeer het dan eens. Verwacht een licht en eenvoudig spel met een behoorlijke herspeelbaarheid en je zult niet teleurgesteld worden! En als dat niet genoeg is voor die griezelige coöperatieve jeuk, probeer dan eens het meer uitdagende Horrified of zelfs het superuitdagende (althans voor mij) Arkham Horror Living Card Game.

Noot van de redactie: Deze blog werd oorspronkelijk gepubliceerd op 15 oktober 2020 en bijgewerkt op 12 oktober 2021 om de beschikbare informatie te verbeteren.