Star Trek Attack Wing is helaas een spel dat over zijn hoogtepunt heen is. Het is moeilijker om exemplaren van het spel te vinden, voorraden van nieuwe producten zijn in veel kleinere hoeveelheden en releases zijn veel minder frequent. Betekent dit dat het spel niet goed is? Bij lange na niet! Star Trek Attack Wing is een fantastisch spel en een waar ik persoonlijk een grote fan van ben. Gemaakt met behulp van het Flightpath Manoeuvre System (onder licentie van FantasieFlight Games) kun je de controle nemen over sterrenschepen uit het Star Trek-universum en ze meenemen in ruimtegevechten tegen je tegenstander. Of het nu kleine één-op-één scheepsgevechten zijn, scenario- of objectieve missies of enorme vlootgevechten, er is een hoop variatie als je dit spel speelt. Waarom ik het zo leuk vind; Wizkids heeft de spijker op zijn kop geslagen met dit spel.dat werkt mechanisch heel goed, het is trouw aan het bronmateriaal in dit geval de Star Trek IP, het is een zeer gastvrij spel dat gemakkelijk te volgen/spelen/onderwijzen is, het heeft een groot aantal strategische en tactische lagen in het spel en een enorme variatie in de beschikbare opties. Simpel gezegd hou ik van Star Trek Attack Wing omdat het een uitstekend spel is.

Nu is het niet zonder gebreken, in dit artikel ga ik het hebben over de Star Trek Attack Wing lijn in het algemeen en niet over een bepaald pack. Ik ga heel kort in op de gameplay, heb het over hoogte- en dieptepunten uit de levenscyclus en bespreek verschillende dingen over dit enorme spel. Laten we er eens in duiken.

De geschiedenis van het spel

Zoals eerder vermeld heeft Wizkids het Flightpath systeem van Fantasy Flight gebruikt in andere spellen zoals Star Wars X-Wing / D&D Attack Wing. Deze keer met de Star Trek licentie erbij. Voor mij was dit een match made in heaven. Ik ben een grote fan van Star Wars, maar de originele Star Trek's tot 2005 waren mijn grootste geeky liefde. Dat ze een aantal van mijn favoriete aspecten uit de Star Wars X-Wing / D&D Attack Wing hebben overgenomen, is een van mijn grootste favorieten.Het spel stelt je in staat om de controle te nemen over een groot aantal schepen uit alle shows en films. Je kunt kiezen uit een overvloed aan verschillende facties binnen Star Trek Cannon. Het rooster bij de lancering was slank, misschien 4-5 van de meest opvallende facties en een kleine selectie van schepen. De originelebasisdoos met drie van de meest herkenbare schepen (Federation Galaxy Class, Romulan Warbird en Klingon Vor'cha Battlecruiser). Daarnaast waren er een heleboel individuele scheepspakketten die geweldige aanvullingen waren, maar prijzig, zodat je er maar een paar tegelijk kon kopen. In de loop der jaren, vanaf de lancering in 2013, was er een continue stroom van individuele scheepspakketten die werden uitgebracht in de detailhandel ingolven, het toevoegen van nieuwe schepen/kaarten en facties om mee te spelen.

Een paar jaar na de introductie was er een overvloed aan producten op de markt, het groeide exponentieel. Dit was het hoogtepunt voor mij. Naarmate de jaren verstreken werd het spel overschaduwd door zijn bekendere neef, de X-wing Miniaturen (Star Wars) lijn, waar je in plaats van de controle te nemen over starfighters in space dogfights. Star Wars met een meer prominent en mainstream publiek werd de meer succesvolle vanAls iemand die beide had, heb ik zelfs tot op de dag van vandaag een grotere aantrekkingskracht op de Star Trek licentie. Na verloop van tijd werden de Star Trek Attack Wing producten minder en minder beschikbaar en de releases begonnen te vertragen. Uiteindelijk probeerde Wizkids iets anders door onbeschilderde scheepspakketten zonder kaarten aan te bieden, ik kocht er een paar maar ik denk niet dat dit het spel genoeg stimuleerde om het naar deToen alle hoop was vervlogen, om Lord of the Rings te citeren, kwam de Second Edition van het spel. Voor het grootste deel fundamenteel hetzelfde, alleen met kleine aanpassingen in het spel en een lijn van nieuwe herschilderde modellen uit de eerste reeks met veel verbeterde verfschema's. Het werd ook gevolgd door Faction Pack dozen die 4 scheepsdozen brachten.gewijd aan bepaalde facties met een groot aantal spelcomponenten, nieuwe kaarten, tokens enz. Dit waren sets van geweldige waarde die tot op de dag van vandaag zeer sporadisch worden uitgebracht. Helaas denk ik dat deze productstijl veel te laat in het leven van het spel werd uitgebracht. Dit had op zijn hoogtepunt een gamechanger kunnen zijn, maar de zelden uitgebrachte packs dienden alleen om het spel in leven te houden en niet om nieuwe spelers aan te trekken of binnen te halen.De laatste jaren is het spel nieuw leven ingeblazen door terug te komen als Star Trek Alliance, een meer campagneachtige manier om het spel te spelen. Hoewel ik drie exemplaren kreeg bij de lancering, heb ik Alliance tot op heden nog niet de tijd gegeven die het verdient. Het werd goed ontvangen, maar het was overal uitverkocht en er staan nu nog twee Alliance-producten gepland voor een toekomstige release.

Het belangrijkste om op te merken is dat het spel nu 10 jaar oud is en zelfs na al die tijd nog steeds doorgaat. Zelfs als het niet in de voorhoede van de hobby staat, leeft het voort.

In Star Trek Attack Wing neem je de controle over verschillende sterrenschepen uit de tv-serie en films. Je schip kan op verschillende manieren worden aangepast voor elk spel, dus geen twee sessies zullen precies hetzelfde spelen. Je kunt een groot aantal upgrades toevoegen, zoals de bemanning, waaronder de hoofdrolspelers uit de series, wapenupgrades om je aanvallen te verbeteren, commando-upgrades gekoppeld aan je kapitein, technische upgrades enzovoort.veel meer. je rust je schip uit voor de strijd. vervolgens leg je met een groot aantal landschappen het slagveld aan. voeg planeten, asteroïden en andere fenomenen toe. speel je een rechtstreeks gevecht of een op een missie gebaseerd scenario, de keuze is aan jou, zodra je je strijdmacht hebt opgebouwd en de punten hebt uitgegeven die je voor het spel hebt gekozen, begint de pret. de beweging van je schip wordt geregeld door een draaiknop, de draaiknop heeft alleDe mogelijke manoeuvres die je kunt uitvoeren. Ze zijn er in drie kleuren Wit is de standaardmanoeuvre, rood voegt een extra fiche aan je schip toe waardoor je geen actie kunt uitvoeren na de beweging, groen verwijdert dit fiche. Je vindt de rode manoeuvres meestal riskanter en de groene zeer korte, eenvoudige bewegingen. Zodra je hebt bewogen, kun je één actie uitvoeren en er is een groot aantal opties, van het vastzetten op een doelwitZo kun je je aanvalsdobbelsteen verbeteren of krachtige wapenupgrades gebruiken. Ontwijking geeft je meer verdediging, gevechtsstations veranderen de resultaten op de dobbelsteenvlakken in successen die normaal genegeerd zouden worden en nog veel meer. Als de beweging voltooid is, begint het gevecht. Jij gooit aanvalsdobbelstenen in een poging om genoeg schade toe te brengen om je tegenstander te vernietigen, zij gooien groen in een poging om je aanval te ontwijken.Tot zover de eenvoudige weergave van het spelverloop, maar er zit nog veel meer in, zoals de vaardigheidsniveaus van de kapitein die de spelersvolgorde bepalen, kritieke treffers die verwoestende schade aanrichten, upgrade-effecten, botsingen met landschappen of andere schepen, enzovoort. Het is geen ingewikkeld spel om te leren, maar er zit veel diepgang en inhoud in.

Wat beter had gekund

Er zijn veel dingen die dit spel vanaf het begin hebben gekwetst, het is jammer dat ze voor veel van deze dingen de weg hebben gekozen, want ik denk dat het het succes van de titel echt heeft geschaad. Ten eerste de prijs bij de lancering, een enkel schip was een dure aankoop (hoewel vergelijkbaar met andere spellen) het gebrek aan verdere grote doosproducten naast het basisexemplaar maakte het een duur spel om bij te blijven. De schepenwerden in golven uitgebracht, drie boosters per golf, wat een geweldige manier was om het spel relevant te houden met regelmatige producten. Maar als iemand die alles wilde, liep ik al snel achter met de productreleases. De nieuwe schepen kwamen veel sneller uit dan ik financieel kon bijhouden. Naast het feit dat populaire schepen een nachtmerrie waren om een exemplaar van te krijgen, was de Sovereign in eerste instantie een goede manier om het spel relevant te houden.Het is jammer dat de Faction Packs niet eerder in de levenscyclus van het spel zijn geïntroduceerd, ik denk dat het echt geholpen zou hebben. Onnodige onderdelen was een ander ding, ik eindigde met zo veel tokens die ik niet nodig had en sommige tokens leken compleet overbodig. Ik denk dat dit beter uitgevoerd had kunnen worden en dat er meer spelinhoud voor in de plaats had kunnen komen. Er was een ongelooflijk twijfelachtigontwerpkeuze met de originele serie Kirk enterprise miniatuur een van de boegbeeld schepen niet minder. Een miniatuur was het, het model was klein in vergelijking met anderen uit de lijn, het oogstte de bijnaam tinyprise online, wie dit model goedkeurde maakte een schokkend slechte beslissing. Tot op de dag van vandaag kun je het nog steeds gemakkelijk online vinden, zo slecht was het. Erger nog ze bleven het jaren later verkopen.na alle negatieve reacties in het begin, was het nog erger dat Micro Machines Enterprise, ongeveer zo groot als dit spel in verhouding zou moeten zijn, geproduceerd in de jaren '90 van veel hogere kwaliteit was dan waar we een flinke prijs voor betaalden. Er waren dus een aantal dubieuze kwaliteitskeuzes. Met al het bovenstaande was wat volgens mij het spel echt pijn deed, vooral voor mij - exclusieve producten.

Net als X-Wing was er een toernooiscène voor dit spel, promotie- en spelevenementen. Als je echt goed was en genoeg tijd had om je in het spel te verdiepen, kon je naar deze evenementen gaan om te spelen en werd je beloond met exclusieve promotionele spelcontent. Dit kwam in de vorm van kaarten, tokens, nieuwe mechanieken en speluitbreidingen en vooral promotieschepen die niet verkrijgbaar waren in de winkel. Voor mij als iemand diedie geen tijd had om naar dergelijke evenementen te gaan om mee te doen, noch interesse had om dat te doen, omdat ik het spel recreatief speelde met familie, was dit een bittere klap. Wizkids maakte in wezen een hele reeks producten voor het spel ontoegankelijk voor een groot deel van de spelersbasis van het spel, waaronder mensen zoals ik die hen vanaf de lancering hadden gesteund. Ik geloof dat dit een nadeligebeslissing. Om deze promotieartikelen te krijgen, was de enige manier het bijwonen van dergelijke evenementen of het betalen van astronomische prijzen op ebay etc. Naar mijn persoonlijke mening hadden ze deze exclusief moeten maken voor de winnaars van de toernooien en ze na enige tijd moeten vrijgeven aan het algemene klantenbestand. Ik voelde me behoorlijk ongelukkig met deze praktijk als iemand die het spel vanaf het begin had gekocht, ze sneden me in feite af.Om nog meer zout in de wonde te strooien, waren sommige van de prijzen herkenbare, bekende schepen en personages uit de serie waar mensen van hielden. Al met al een slechte zet, omdat het de inkomsten verminderde van producten die ze in de winkels hadden kunnen verkopen, fans boos maakte en naar mijn mening de perceptie van de spellen schaadde.

De Goede & Eindconclusie

Star Trek Attack Wing is in principe een geweldig spel, zelfs als je al het bovenstaande in gedachten houdt. Er zijn veel goede redenen om het te spelen en te bezitten. Voor mij vult het bijna een hele vitrinekast in mijn kamer alleen al, een bewijs van het uiteindelijke succes. Het is gebaseerd op een solide spelsysteem, verfraaid met een bekende en geliefde franchise. Het is gemakkelijk te beheersen, te leren en heeft een geweldige herspeelbaarheid &De variëteit in schepen, kaarten en scenario's is opmerkelijk. Elk spel is anders, bouw en creëer een groot aantal combinaties om het tegen andere spelers op te nemen. Leer het spel te spelen met veel verschillende stijlen en benaderingen door verschillende wapens, bemanningen, kapiteins en meer uit te rusten. Speel kleine snelle gevechten, medium objectieve scenario's of speel volledige vlootgevechten uit. Het doet eengeweldig werk om dit legendarische intellectuele eigendom op tafel te brengen met geweldig strategisch en tactisch spel. Met al zijn gebreken verdient deze titel zijn plaats in mijn collectie. Of je de titel nu wilt uitproberen of je wilt verdiepen in de volgende iteratie van het spel Alliance, Star Trek Attack Wing is een titel die het verdient om gespeeld te worden. Ik zou aanraden om te beginnen met A Star Trek Alliance Starter / 2ndEdition Starter Pack of sommige Faction Packs. Dit zijn de voordeligste producten als je ze kunt vinden.