Hou je van oude filmklassiekers uit de jaren 80? Wil je je verdiepen in D&D, maar word je overweldigd door alles? Als je op beide vragen ja hebt geantwoord, dan is Goonies Never Say Die misschien wel het spel waar je naar op zoek was. Dit spel zuigt al het goede uit de film op en stopt het allemaal in één grote doos boordevol nostalgie, zodat je alle beste momenten opnieuw kunt beleven, maar dan op je eigen, speciale manier!

Het spel is een avonturenspel dat geschikt is voor 2-5 spelers met een leeftijdscategorie van 12+. De speeltijd die op de doos staat, is 50 minuten, hoewel je er zeker langer over zult doen tijdens de eerste paar keer spelen om de gameplay te leren kennen en om tijd in te ruimen voor de set-up, omdat de kaart voor elk avontuur/verhaal een andere set-up heeft. Over het geheel genomen zou ik zeggen dat de speeltijd ongeveer het volgende zou zijnergens tussen 1,5-2 uur, afhankelijk van hoe de spelers de regels begrijpen.

D&D, maar niet echt....

Het spel lijkt veel op het spel van D&D, met een GM (spelleider) en een heleboel verhalen en avonturen die de rest van de spelers doorloopt met als doel een eindbaas te verslaan of een specifiek doel te bereiken. Het grootste verschil is echter dat dit spel al veel meer gestructureerd is en dat er een beperkt aantal dingen is dat zowel de spelers als de spelers kunnen doen.Dit kan sommige mensen afschrikken als je meer een die-hard adventure board gamer bent en niet kunt omgaan met de beperkingen van zo'n spel, maar voor de anderen die dit helemaal niet erg vinden, is dit een geweldige introductie tot adventure games en D&D als genre. Er is veel spelersinteractie, waardoor het leuk en anders is voor elke groep spelers en voor elke speler.avontuur/level van het spel is er ook een verhaal om te volgen, waardoor spelers volledig worden ondergedompeld in de wereld van de Goonies en hun beslissingen in het spel dus nijpender en belangrijker lijken.

Zelfs als je geen avonturen meer hebt om door te spelen, kun je je eigen avonturen verzinnen om als GM te spelen en met anderen te spelen om je eigen specifieke interacties en verhalen te creëren! Het avonturenboek dat wordt meegeleverd heeft zelfs blanco avonturenpagina's aan het einde, zodat je de avonturen die je verzint volledig kunt bewerken en plannen.

Onderdelen

De stukken in het spel zijn allemaal van dik karton of plastic, maar laat dat je niet afschrikken, want het ziet er allemaal nog steeds erg goed uit en voelt ook niet goedkoop aan. De doos heeft de meeste dingen gescheiden in hun eigen zakjes, wat leuk is, maar de kaartstukken hebben niet echt hun eigen plek om te worden opgeborgen en zitten daar in de doos, waardoor het er allemaal rommelig uitziet,Het is niet het ergste, maar wel een beetje vervelend om elke keer alles eruit te halen terwijl je misschien maar één van de kaartstukken nodig hebt voor bepaalde levels. Op bepaalde punten in het spel kunnen sommige onderdelen een groot deel van de ruimte op de kaart bedekken en dit kan het moeilijk maken om alles op het bord te krijgen als er toevallig veel personages en andere spelstukken tegelijk actief zijn.Ik denk dat ze iets kleiner hadden moeten zijn om dit te compenseren.

Als het gaat om de stijl en thematisering van het spel en alle onderdelen ervan, zou ik zeggen dat Funko de look van de Goonies te pakken heeft, aangezien alles een schatzoekersthema heeft en het spel een licht cartooneske look heeft, maar niets valt op en het voelt alsof de stukken de film uitstekend vertegenwoordigen.

Het spel werkt in 2 teams, de GM vs de rest van de spelers die hun gekozen Goonie vertegenwoordigen. Het hoofddoel van de GM is om punten te verdienen door Goonies te verslaan en ze te stoppen met het voltooien van hun geheime doel dat alleen de GM weet. Het doel van de Goonies is om te proberen hun geheime doel te voltooien en de GM te weerhouden van het verkrijgen van punten onderweg. Om deze doelen te voltooien volgt de GM een verhaal dat is ingesteldvoor dat avontuur en de Goonies doorkruisen de kaart om buit te verzamelen, vijanden te verslaan en uiteindelijk aanwijzingen te krijgen voor wat hun geheime verborgen doel is.

De verhalen zijn geweldig en houden de spelers ondergedompeld in de Goonies-wereld en in hun gekozen personages. De bepaalde gebeurtenissen en acties die tijdens het spel kunnen gebeuren, zijn eenvoudigweg uitgeschreven als instructies voor de spelers, maar de GM heeft altijd de keuze om ze uit te voeren en er een verhaal van te maken als hij of zij het meeslepender en "D&D-achtiger" wil maken. Dit is echter volledig optioneel.over hoe elke groep spelers het spel wil spelen.

De gameplay speelt zich af in beurten waarbij de Goonies eerst gaan en hun acties doen, de GM is de volgende en speelt alle vijanden of acties die ze kunnen, dan controleert de GM de actieve vijanden en probeert zoveel mogelijk gezondheid van de Goonies af te pakken. Dit is eigenlijk de hoofdbrok van het spel, maar het is altijd intens en lijkt nooit lang te duren omdat er maar 2 acties zijn die elke Goonie kan doen, enDe acties van de GM kosten GM-punten, dus ze kunnen ook niet echt uit hun dak gaan met de acties van hun beurt. Ik vind het geweldig dat dit het geval is en dat het voorkomt dat het saai of traag aanvoelt, wat zorgt voor een betere ervaring.

Elke Goonie heeft zijn eigen specifieke vaardigheden die hem op verschillende manieren helpen en er zitten genoeg Goonies in het spel zodat de spelers elke keer kunnen wisselen wie ze spelen, zodat het spel elke keer nieuw en anders aanvoelt (als ze willen ruilen, bedoel ik). De GM bestuurt een aantal vijanden en een eindbaaspersonage, en deze vijanden zijn verschillend voor elk van de Goonies.De vijanden worden gespawned en getrokken door bepaalde acties die tijdens het spel gebeuren en zijn meestal vrij gemakkelijk te verslaan, maar de eindbazen zijn de echte moeilijkheid en grootste bedreiging voor de Goonies. Deze personages hebben hun eigen vaardigheden/vaardigheden en hebben ook meer gezondheid, waardoor ze extreem moeilijk te verslaan zijn.

Over het geheel genomen denk ik dat Goonies Never Say Die een geweldige introductie is in avonturenspellen en een geweldig coöperatief spel is dat een leuk niveau van complexiteit heeft, maar er nooit voor zorgt dat je dood wilt gaan van verveling of 20 minuten lang wilt wachten tot iemand klaar is met zijn beurt nadat hij de in zijn ogen beste zet heeft gedaan. Het is een makkelijk spel om in te stappen zolang je maar één persoon hebt.die de regels kent en de GM kan spelen omdat hij of zij verantwoordelijk is voor de voortgang van het spel. Het feit dat het spel ook gebaseerd is op The Goonies maakt dit spel alleen maar geweldig en ik ben zo blij dat ik kan zeggen dat dit een echt goed spel is, zelfs zonder de naamsbekendheid.