In de loop der jaren heb ik geprobeerd me te verzetten tegen impulsaankopen van de nieuwste hits. Vaak faal ik jammerlijk. Op de een of andere manier lukte het me om Golem niet te kopen rond Essen, ondanks dat het van de ontwerpers van mijn favoriete spellen als Barrage, Grand Austria Hotel en Coimbra is. In plaats daarvan heb ik me beziggehouden met Bitoku, Ark Nova en Boonlake.

Het was onvermijdelijk dat Golem in mijn collectie terecht zou komen, maar deze drie games hierboven vormen een hoge kwaliteitslijn waar ik aan moet voldoen als het gaat om mijn plezier. Zouden deze levensvormen van klei nog een hit in mijn collectie kunnen worden, of zouden ze in het stof blijven liggen?

Mijn dierbare

Golem vindt zijn oorsprong in de Joodse mythes over humanoïden van klei die op mysterieuze wijze tot leven worden gewekt door Rabbijnen. Deze Golems kunnen aan het werk worden gezet om hun menselijke scheppers te helpen, maar alleen als ze de controle over hen behouden. Om dit te doen heeft elke Rabbijn drie assistenten die proberen de steeds verder oprukkende Golems bij te houden. De assistenten lopen door de straten terwijl de Golems door de schaduwen lummelen die het blok heet. Op deAan het einde van elke ronde moet je kennis betalen voor elke Golem die voor ligt op een van je assistenten in elk van de drie straten.

Kennis is een van de drie belangrijkste middelen in het spel. Het loont niet alleen om de Golems te besturen, maar wordt ook gebruikt om te studeren door boeken aan je spelersbord toe te voegen voor bonussen en punten. Klei wordt gebruikt om je Golems te bouwen en je Golem-makerijen te upgraden, terwijl gouden munten worden gebruikt voor het bouwen en upgraden van artefacten.

Elk van deze wordt vertegenwoordigd door een van de straten en een eigen gebied op je spelersbord. Blauw heeft te maken met kennis, dus de straat die blauw is, is de plek om meer van die grondstof op te halen. Rood heeft te maken met klei en geel met goud. Deze keurige kleurcodering loopt door het hele spel.

Creaturen van klei

Dit is een vrij complex spel waar veel bij komt kijken, maar als je de regels eenmaal onder de knie hebt, houdt de kaarthulp je bij de les. Na twee keer spelen was ik zelfs in staat om het spel te leren aan de hand van de spelhulp zonder naar de regels te hoeven kijken.

Na een kleine upkeep is het eerste wat er gebeurt dat alle golems op het bord bewegen. Elke speler heeft een golembewegingsgetal waarvan hij het hele totaal moet gebruiken, hoewel het verdeeld kan worden over al je golems op het bord. Over het algemeen maakt het bouwen van golems dit getal hoger en het doden ervan iets lager. Maar het wordt ook beïnvloed door de karakterkaart van de huidige ronde, die een extra getal toevoegt.hoeveelheid beweging voor alle spelers.

Kiezen hoe je je golems wilt verplaatsen is een heerlijke beslissing van evenwicht en beloning. Elk blok heeft een aantal velden met verschillende bonussen die de golems kunnen verdienen met een werkactie. Maar je golems te eerlijk verplaatsen kan zware straffen opleveren en wee je als je het einde van het blok bereikt...

Marmeren

De volgende fase is vreemd maar leuk. Golem bevat namelijk knikkers! En geen saaie gekleurde knikkers, maar knikkers in de kleuren geel, blauw, rood, wit en zwart! Er is een kartonnen synagoge die je bouwt en bovenop een plastic bakje met 5 rijen legt. Als je de knikkers in de synagoge laat vallen, rollen ze willekeurig in de rijen. Elke rij is gekoppeld aan een knikkeractie.

Vervolgens kiezen de spelers om beurten een knikker- of een Rabbi-actie totdat iedereen drie acties heeft gedaan, twee knikkers en één Rabbijn. Bij knikkeracties moet je aan twee belangrijke dingen denken, naast de actie die je zelf wilt. Ten eerste kan de kleur van de knikker één of meer van je assistenten in hun straat naar voren schuiven. Rood, blauw en geel schuiven de assistent in de bijpassende straat naar voren,Terwijl je met zwart twee assistenten naar keuze vooruit kunt zetten. Witte knikkers zetten geen assistenten vooruit, maar fungeren als joker voor later in de ronde.

De andere overweging is het aantal knikkers in de rij waarvan je er één neemt. Hoe meer knikkers er in een rij liggen als je er één kiest, hoe meer grondstoffen je krijgt, of hoe groter de korting. Drie van de vijf acties werken in grote lijnen hetzelfde. Je neemt grondstoffen gelijk aan de sterkte van de actie en kunt dan een deel van je spelersbord opwaarderen en eventueel de betreffende actie nemen.

Mijn lieveling (X2)

Acties zijn het bouwen van golems, het schrijven van boeken en het ontdekken van artefacten. Deze worden allemaal betaald door de bijpassende grondstof, klei voor golems, kennis voor boeken en goud voor artefacten, evenals de actie die je mag uitvoeren om een upgrade uit te voeren in het bijpassende gebied van je spelersbord. Je zult vaak beide willen doen, maar slechts één kunnen betalen, wat een leuke spanning van keuzes creëert.

Met de andere twee acties kun je je golems op het bord 'bewerken', wat betekent dat je de actie boven hen uitvoert en ze neerlegt. Golems zullen weer opstaan als ze de volgende keer bewegen en neerliggen betekent dat ze niet kunnen werken. Ten slotte kun je een munt betalen om een andere actie te kopiëren met de huidige sterkte van de kopieeractie.

Rabbijnse acties worden gedefinieerd door tegels die elke ronde veranderen en de spelersvolgorde bepalen. Dit voegt een goede variatie toe en maakt het kiezen van acties om prioriteit aan te geven pijnlijk. Als een knikkeractie wordt verzwakt of een Rabbijnse actie wordt geblokkeerd omdat je de andere hebt gekozen, kan dat pijnlijk zijn!

Weet je nog dat ik zei dat de gekleurde knikkers een andere functie hadden? Elk van de vier rondes heeft een karakterkaart toegewezen gekregen. Dit karakter biedt bepaalde voordelen, maar alleen als de knikkers die je hebt gebruikt overeenkomen met de knikkers op hun kaart. Hierna verdien je inkomsten op basis van het hoofdbord en je spelersbord.

Controlefreak

Dan moet je je Golem onder controle houden en kennis betalen die afhangt van hoe ver elke Golem voor je assistenten staat. Er zijn zware straffen als je ook niet kunt betalen! Dit kan allemaal een beetje worden gecompenseerd door hoe je je spelersbord upgradet. Upgrades kunnen prijzig zijn, maar kunnen ook permanente upgrades opleveren en hebben allemaal te maken met de puntentelling aan het eind van het spel.

Upgrades brengen vaak menorahs aan het licht die meervoudig zijn tegen bepaalde acties in het spel, zoals boeken en golems. Zoals ik al zei is het veel, maar het komt allemaal goed samen en kan na een of twee spelletjes worden geleerd van de spelershulp.

Golem is meteen een hit voor mij vanwege de manier waarop de systemen in elkaar grijpen en werken. Het verplaatsen van je golem is een frustratie omdat het verplaatsen van assistenten veel moeilijker is. Dit betekent dat je kennis nodig hebt om te betalen voor de controle over hen, maar je ontvangt daarvoor inkomsten dus je kunt het een beetje pushen toch?

Voeg daar de druk aan toe om de prioriteiten van je tegenstanders te bepalen en je acties daarop af te stemmen. Niemand wil een één-knikker-actie uitvoeren... en dat brengt me bij passen. Passen lijkt erg op Grand Austria Hotel. Spelers die passen krijgen opdrachtfiches en mogen de knikkers terugzetten minus nog een knikker. Het zijn geen geweldige kansen, maar het kan beter voor je uitpakken...

De score is gekoppeld aan de manier waarop je de delen van je spelersbord en de objectiefkaarten upgradet, iets wat ik nog niet eerder heb gezien: hoe meer unieke objectiefkaarten je scoort, hoe groter de bonus die je krijgt. Natuurlijk is het makkelijker om vergelijkbare objectieven te stapelen dan om te diversifiëren, maar de beloningen zijn de moeite waard als je het voor elkaar krijgt.

Je kleit niet

Golem is een briljant spel. Er zijn veel elementen, maar ze lopen op een aangename en doordachte manier in elkaar over. Al je acties zijn belangrijk en niets wordt verspild, maar je wordt ook regelmatig beloond.

Dit kan natuurlijk leiden tot de gevreesde analyseverlamming, maar omdat alle acties lonend zijn en een paar minder dan optimale acties je kansen niet verpesten, is het hier vergeeflijk. Het schommelt net boven de middelmaat, alleen al vanwege de enorme hoeveelheid dingen die er gebeurt, maar in de praktijk is de flow gemakkelijk te begrijpen.

De iconografie is consistent, maar vergt enige oefening. Gelukkig is er een uitstekende bijlage achterin de regels. Zoals gebruikelijk bij Cranio zijn de onderdelen gemengd, van briljant tot raadselachtig. De synagogestructuur gaat zo ongeveer terug in de doos, maar het bouwen was stressvol en dreigde in elke fase te buigen.

Dit zijn kleine smetjes op een verder uitstekend spel dat een winnaar zal zijn voor alle fans van eurogames. Het is geen spel om uit de kast te halen voor nieuwkomers, maar degenen die hun tanden willen zetten in een paar uur bevredigend en belonend spel zullen hier een nieuwe favoriet vinden.

Tot zover onze gedachten over Golem. Ben je het met ons eens? Laat het ons weten en tag ons op social media @zatugames. Klik hier om Golem vandaag nog te kopen!