In 2016, voordat Arkham Horror: The Card Game echt was uitgegroeid tot het tentakelvervagende, gekmakende, gruwelijk-dodende fenomeen dat we nu kennen, deelde Fantasy Flight Games exemplaren van de eerste uitbreiding, Curse of the Rougarou, uit aan de gelukkige deelnemers van het razend populaire Arkham Nights-evenement.

FFG had in hun Lord of the Rings: The Card Game-serie al aan standalone scenariopakketten gesleuteld. Deze waren een manier om te experimenteren met chaotische nieuwe mechanieken en steile moeilijkheidsgraden, terwijl ze zichzelf tegelijkertijd de vrijheid gaven om verhalen te vertellen en de legendes van Midden-Aarde te verkennen die niet helemaal in hun grotere campagnebogen pasten. Uiteindelijk kwam Curse of the Rougarou op de markt.Het werd voor veel spelers de eerste kans om uit de beperkte drie-actige campagne van de Arkham Horror-core-set te stappen en in een ander soort nachtmerrie terecht te komen.

"Hoe gaat het vandaag de dag?" vraag je je misschien af. "Hoe ging het toen? Rougarou? Is dat niet een Europese chocolatier? Oh god, we gaan Willy Wonka toch niet vermoorden?" Kalmeer, onderzoekers! Jullie zullen alle uithoudingsvermogen en mentale kracht nodig hebben die jullie kunnen opbrengen als we het opnemen tegen de vloek van de Rougarou!

Zelfs een man die zuiver van hart is...

Hoewel Arkham Horror: The Card Game waarschijnlijk mijn favoriete spel aller tijden is, was ik nooit echt een fan van de introductiecampagne. Hoewel er ontegenzeggelijk spookachtige locaties en gedenkwaardige tegenstanders in voorkwamen en de surrealistische kosmische horror-achtbaanritten die de basis vormden van de Arkham Horror bordspellen goed werden weergegeven, voelde het plot zelf afgezaagd en hokey aan. Het maakt niet uithoeveel Hunting Nightgaunts er van de daken van Arkham naar beneden duiken om je schreeuwend de nacht in te sleuren; een slap verhaal in een plotgedreven game zal de spanning altijd temperen.

Gelukkig is Curse of the Rougarou een grote stap in de goede richting, ondanks dat het grotendeels binnen de grenzen van de traditionele lycantropische thriller blijft. De bayous en moerassen van New Orleans hebben het ene lichaam na het andere opgeëist. Verspreide ooggetuigen stamelen over een wezen dat perfect past bij de beschrijving van een weerwolf. Het is aan jou om dit beest op te jagen in zijn eigen moerasMaar zoals gebruikelijk in Arkham Horror: TCG, is er meer dan één manier om een wolf te villen. Er is misschien een manier om het monster van zijn vloek te genezen... maar dat laat ik aan jou over om te ontdekken.

En bidt 's nachts...

Wat me aanvankelijk verbaasde aan Curse of the Rougarou is hoe ver het afstaat van orthodox Lovecraft, zeker als je bedenkt hoe vroeg dit onderdeel was in de uitbreidingsbibliotheek van Arkham Horror: TCG. Voor het grootste deel zijn je grootste bedreigingen voor wezens beslist niet-etherische Bog Gators en Swamp Leeches, met griezelige moerasnevels die je voortgang vertragen en eruptieve rimpelingen in het water.je zenuwen.

Later in het scenario duiken er een paar symbolische mythosgriezels op om je te terroriseren, maar het voelt bijna alsof ze alleen maar zijn opgenomen om de schijn op te houden. Het verhaal heeft ze echt niet nodig. Ik vond het bovennatuurlijke element hier verfrissend, nadat ik twee maanden met de basisset had doorgebracht en niet eens de studeerkamer in mijn eigen verdomde huis kon binnenlopen zonder dat er op mijn gezicht werd gekauwd...door een kwijlend monster.

Maar genoeg over deze triviale flora en fauna van de baai! Hoe zit het met de wolfman zelf? Nou, ik zal het je eerlijk zeggen: als het je lukt om dit kwijlende ongedierte te begraven, twijfel je er niet aan dat je het echt verdiend hebt. De Rougarou is een wrede strijder die grote hoeveelheden schade en horror uitdeelt. Het addertje onder het gras is dat hij niet gevonden wil worden of zelfs maar echt met je wil vechten. Op het moment dat je een wond toebrengt aanMet zijn harige huid draait hij zich om en vlucht naar de verste uithoek van de baai die voor hem beschikbaar is. In zijn kielzog laat hij - een prachtig staaltje mechanische genialiteit - een spoor van aanwijzingsfiches achter die de bloedsporen van zijn verwondingen voorstellen.

Het achtervolgen van dit vervloekte beest is uitputtend werk. Terwijl je hem van de ene kant van New Orleans naar de andere achtervolgt, beginnen zowel het zware terrein als de gemene dieren die eronder schuilen hun tol te eisen. Locaties als Cursed Shore en Forgotten Marsh verlammen je door je te dwingen om grondstoffen weg te gooien en te verliezen, terwijl Bog Gators belachelijke gevechtsbonussen krijgen doordat ze worden bevochten in hun natuurlijke omgeving.Hoewel de Rougarou zelf een relatief verlegen vent is, kan hij met zijn verraderlijke kaart "Beast of the Bayou" vanaf aangrenzende locaties naar je uithalen en zelfs de doemteller versnellen als hij mist.

Kan een Wolf worden als de Wolfbane bloeit...

Als dit je allemaal ondoorgrondelijk moeilijk in de oren klinkt, neem dan een prijs in ontvangst; je hebt duidelijk goed opgelet. Curse of the Rougarou is een gemene wake-up call voor diegenen die rechtstreeks uit de Arkham Horror: TCG core set komen, niet in de laatste plaats omdat je spelersdecks uitsluitend zullen bestaan uit de opzettelijk ondergemotoriseerde kaarten van dat spel. Zelfs op de moeilijkheidsgraad Normal - wat de makkelijksteDe Rougarou is duidelijk niet vies van een groentje, want de opzet van de chaoszak is meedogenloos. De Hard-mode is een bijna onoverwinnelijke nachtmerrie. Voor die lieve zomerkinderen die Arkham Horror alleen spelen om van het verhaal te genieten, wees gewaarschuwd: je zult flink moeten huishouden om deze te overleven.

Dat gezegd hebbende, is het uitdagingsniveau niet echt een probleem voor mij. Ik geniet van elke seconde dat ik zinloos in elkaar geslagen word door dit sadistische spel. Ik heb echter nog wel wat aan te merken op Curse of the Rougarou. Als een uitbreiding op aanvraag is niet alleen de afdrukkwaliteit van de kaarten beduidend lager dan die van de basisset, maar ook hun fysieke grootte. Niet zo'n groot probleem als je nietIk ben niet van plan om er ook maar iets van te gebruiken buiten een enkele standalone sessie, maar voor degenen onder jullie die graag aangepaste scenario's maken of, wat nog teleurstellender is, voor iedere speler die probeert zijn eindspelbeloningen over te dragen naar een campagnespel, zal het niet ideaal zijn, zelfs niet als je al je kaarten inpakt; het zal ronduit lelijk zijn voor degenen die dat niet doen.

En de herfstmaan is helder

Nu we het er toch over hebben, mijn grootste probleem met deze uitbreiding (en dit geldt voor alle directe standalone uitbreidingen van Arkham Horror: TCG) is FFG's ongebruikelijk onhandige campagnemodussysteem. In de bijgeleverde regels staat dat je Curse of the Rougarou standalone kunt spelen of door het in te voegen in het midden van een langere campagnecyclus, zoals Night of the Zealot uit decore set of de volgende Dunwich Legacy-cyclus. Maar hier zit het addertje onder het gras: je kunt het niet als voorspel spelen. Je moet ervaringspunten betalen die je al hebt verdiend om er toegang toe te krijgen.

Nu hoef ik je niet te vertellen wat een complete treinwrak die uitspraak van het verhaal maakt. Laten we zeggen dat ik net door de straten van Arkham heb gescheurd en schurkenleden van de sekte heb ontmaskerd in een race tegen de klok om de geheimen van hun duistere ritueel te ontrafelen dat om middernacht wordt uitgevoerd. Laten we dan zeggen dat ik in het volgende scenario als een hazewindhond naar de plek van het ritueel moet rijden om te voorkomen dat ze het volgende ritueel oproepenWat voor gruwelijke dimensie-vernietigende gruweldaad ze ook in hun hoed hebben gestoken. Ga je me nu echt vertellen dat ik tijd ga hebben om op de trein naar New Orleans te springen om een weerwolf in elkaar te slaan voordat ik terugkom om de klus af te maken? Als je denkt dat dat erg is, de volgende uitbreiding, Carnevale of Horrors, speelt zich af in Venetië! In de jaren 20!

"Pardon jongens, jullie konden die duistere machinaties toch niet even uitstellen? Ik moet even naar Italië varen. Hoe lang? Ooh, heen en terug, ik weet het niet. Als ik de zaak in één dag oplos, misschien ZES MAANDEN."

Het is belachelijk. Je zou Curse of the Rougarou kunnen proberen als een epiloogmissie aan het einde van een grotere campagne. Maar aan het einde van zo'n campagne zijn je onderzoekers negen van de tien keer fysiek of mentaal niet in staat om naar het gekkenhuis te lopen, laat staan te vluchten voor alligators in een vervloekte baai terwijl die verdomde wolfman uit de bomen springt op weg naar het gekkenhuis.hen.

Vloek van de Rougarou: slotopmerkingen

Afgezien van de vertakkende achtergrondmechanismen, weiger ik Curse of the Rougarou iets anders dan een lovende aanbeveling te geven. Het is het eerste echt fantastische Arkham Horror: TCG-scenario - gelukkig het eerste van vele, zoals later zou blijken. Het zal zeker elke horrorfan aan zijn trekken komen die tot nu toe misschien de vaak afgelegen stijl van de vreemde fictie uit de mythen van Cthulhu over het hoofd heeft gezien. Bijna ongelooflijk wordt het zelfsbeter vanaf hier.