Waarom ben je hier eigenlijk gekomen? Nu zit je gevangen, met dat ding... dat afschuwelijk loerende meisje. Je moet een uitweg vinden, maar het kleinste geluid zal haar dichterbij brengen. Je reikt met tegenzin naar voren en raapt de vreemd uitziende schijf op. Maar je handen trillen en de schijf klettert op de grond. Je hart zinkt en je sluit je ogen stevig. Wanneer je ze opent weet je zeker dat er ietswas het onder het bed, of misschien achter de stapel dozen? Je haalt adem en reikt achter de boekenkast, wetende dat als Hako Onna daar is... je lot bezegeld is.

Hako Onna, uitgegeven door WizKids, is een spannend griezelspel uit Japan dat geschikt is voor 3-5 spelers van 14 jaar en ouder en dat 90 minuten kan duren.

Hako Onna betekent 'loerend meisje' of 'vrouw in de doos'; de spookachtige overblijfselen van een meisje dat stierf in een herenhuis om zich te verstoppen voor de 'slechte mannen' die voor haar vader kwamen. Nu speelt ze verstoppertje met bezoekers, tenminste tot ze zich verveelt en honger krijgt!

In dit verstoppertje-spel zijn het de zoekers die bang moeten zijn, want het loerende meisje beweegt zich heimelijk tussen de schuilplaatsen. De spelers zoeken een uitweg, in het besef dat als ze op Hako Onna stuiten, ze het niet zullen overleven.

Hoe het speelt

Eén speler speelt de rol van Hako Onna, die zich in het geheim over het bord beweegt. De andere spelers beginnen als bezoekers, elk met een voorwerp om hen te helpen bij hun ontsnapping.

Spelers plaatsen om beurten kamertegels tijdens het opstellen om het herenhuis te vormen. Dit wordt willekeurig bevolkt met voorwerpen in verschillende schuilplaatsen. Veel voorwerpen, die worden onthuld als spelers in schuilplaatsen gluren, zijn nuttig voor bezoekers, maar sommige voorwerpen zullen nuttig zijn voor het meisje dat op de loer ligt. De achterkant van elk fiche is identiek aan de achterkant van het Hako Onna-fiche. Dit stelt haar in staat om onopgemerkt te bewegen doorZe vervangt haar fiche met die op het bord terwijl de bezoekers hun ogen sluiten.

Het concept en de mechanica van het spel zijn eenvoudig en rechttoe rechtaan. Het kan even duren voordat je door de eerste opzet heen bent, maar als je eenmaal aan de slag bent, gaat de gameplay snel. De beurten van de spelers zijn zenuwslopend maar snel, waardoor het spel een behoorlijk tempo heeft. De geschatte speeltijd van 90 minuten is geen onderschatting. Als je eenmaal bekend bent met het spel, kun je zelfs verwachten dat je in minder tijd klaar bent (vooralals Hako Onna al vroeg een bezoeker krijgt!)

Bezoekers vs Hako Onna

Bezoekers proberen voor elke beurt een behendigheidsuitdaging; ze stapelen ongebalanceerde schijven om te bepalen of het geluid dat ze maken de Hako Onna waarschuwt voor hun aanwezigheid. Als de stapel omvalt, beweegt de Hako Onna als eerste. Tijdens hun beurt kunnen bezoekers bewegen, in schuilplaatsen gluren en voorwerpen gebruiken. Als een bezoeker op de locatie van de Hako Onna zoekt, wordt hij gedood.

Er is een optioneel kaartgebaseerd alternatief voor het geluidsmechanisme. Spelers onthullen elke beurt een genummerde kaart en als ze een bepaald totaal bereiken, is Hako Onna aan de beurt.

Als Hako Onna aan de beurt is, kan deze speler zijn locatie onthullen om krachten klaar te zetten, te bewegen of een eerder klaargezette kracht te gebruiken. De krachten van Hako Onna worden ontgrendeld als bezoekers dagboekpagina's vinden. Eenmaal ontgrendeld en klaargezet, kunnen krachten worden gebruikt om de acties van bezoekers te manipuleren. Bijvoorbeeld door bezoekers te dwingen naar een bepaalde locatie te bewegen of ze te laten gluren naar iets in hun kamer.

Bezoekers winnen door uit het landhuis te ontsnappen, Hako Onna gunstig te stemmen met haar pop uit haar kindertijd of door haar geheime zwakte uit te buiten. Hako Onna wint door alle bezoekers te doden of wanneer ontsnappen niet meer mogelijk is.

Haka Oh-No!

Als het ergste gebeurt en je wordt gepakt door Hako Onna, maak je dan geen zorgen. Gevangen bezoekers spelen nog steeds door, maar nu als Hakobito. Eenmaal dood ruilen bezoekers hun meeple voor een token die een van Hako Onna's ondode dienaren voorstelt. Ze bewegen dan op dezelfde manier als Hako Onna, maar zonder haar andere vaardigheden. Dit is een goede oplossing voor het probleem van spelersuitschakeling, omdat gevangen spelers op deze manier niet worden gedood.Het verhoogt ook de spanning omdat de overgebleven spelers zich steeds meer geïsoleerd voelen.

Ik heb hier een slecht gevoel over...

...Wat geweldig is! Hako Onna herschept het spannende gevoel van nerveuze anticipatie waar velen van ons als kind van genoten toen we verstoppertje speelden, en combineert dit met angstaanjagende beelden en een ijzingwekkende sfeer.

Alle spelers voelen de spanning in Hako Onna. Voor de bezoekers is het de onzekerheid als dingen zich ongemerkt om hen heen bewegen en een gevoel van angst voor wat je zou kunnen ontdekken. Voor Hako Onna (en de Hakobito) is het de spanning van het naderen van je prooi.

Griezelig en verontrustend

Het spel heeft veel gespannen, adem inhouden momenten. Het artwork is passend intens en griezelig, terwijl de tekstbeschrijvingen op de kaarten de verbeelding en onderdompeling voeden. Wachten met gesloten ogen terwijl het loerende meisje beweegt, speelt in op de onzekerheid van bezoekers. En de behendigheidsuitdaging versterkt de druk en anticipatie.

Hako Onna is een vrij uniek spel. Het verstoppertje-concept past heel goed bij het horrorthema en de spanning zorgt voor een sterke spelersparticipatie. De variabele opzet van het landhuis draagt bij aan de herspeelbaarheid, omdat het elke keer een andere lay-out biedt. Er zijn ook opties voor meer geavanceerd spel, hoewel het basisspel al uitdagend genoeg is.

De aanbevolen spelersleeftijd is 14+. Ouders die van plan zijn om met jongere kinderen te spelen, moeten rekening houden met het thema, de toon en de intensiteit van het spel. Alleen al het artwork kan eng zijn voor kinderen en sommigen vinden het spel misschien ongepast voor jonge gamers.

Onderdelen

Wat de onderdelen betreft, is de kwaliteit van de stukken geweldig. De stukken zijn duurzaam, duidelijk en het artwork is consistent en passend bij het thema. Omdat het spel erop vertrouwt dat de speelfiguren er aan één kant precies hetzelfde uitzien, is het de moeite waard om op te letten dat er geen zichtbare krassen op komen. De bezoekersmeeples zijn een beetje eenvoudig, maar dit past bij het thema, hoewel hun felle kleuren een beetje lijken te botsen.

Het mechanisme van het beweeglijkheidsgeluid kan frustrerend moeilijk zijn, maar voegt ook veel toe aan de spanning. Mijn suggestie voor degenen die op zoek zijn naar een gemakkelijkere tijd is om het alternatieve, op kaarten gebaseerde geluidsmechanisme te gebruiken. Als het spel nog steeds te moeilijk aanvoelt, verhoog dan misschien de drempel die nodig is om Hako Ona aan de beurt te laten komen of geef de bezoekers een vrije beurt voordat ze schijven stapelen.

Er is een leercurve met Hako Onna; het kan nodig zijn om een paar keer te spelen om de strategieën voor beide partijen uit te vogelen en sommige nuances volledig te begrijpen. Hoewel het spel goed gestructureerd en logisch is, lijkt het alsof de helft van het spelregelboek over de opstelling gaat. Eerste spelers zullen dit deel van het spel tijdrovend vinden en de uitleg in het spelregelboek zou duidelijker kunnen zijn.

Wie als Hako Onna speelt, heeft wat meer werk te doen. Het goede nieuws is dat bezoekers het spel kunnen spelen als ze vrij weinig van de regels afweten, wat het spel kan versnellen. Bezoekers moeten het doel kennen, de verschillende manieren waarop ze kunnen winnen en wat er bij elke beurt gebeurt.

Hako Onna is een moeilijk spel om te winnen als bezoeker. In het begin sta je er niet alleen voor, maar als er eenmaal iemand gevangen is genomen, wordt het een stuk moeilijker. Bezoekers hebben constant het gevoel dat ze het onvermijdelijke uitstellen, terwijl ze wanhopig hopen op een doorbraak. Deze staat van wanhoop versterkt de gevoelens van angst en wanhoop.

Hoewel het tijd kost om het te begrijpen, is het eenvoudig om te spelen. Het spel is niet zo onevenwichtig als het op het eerste gezicht lijkt en het is duidelijk dat de ontwerper heeft geprobeerd om het voordeel van Hako Onna tot op zekere hoogte te beperken. Onevenwichtige spellen zijn niet ongewoon in het horrorgenre, en het onontkoombaar lijken helpt wel om het gevoel van populaire Japanse horrorfilms zoals The Ring te evenaren. Voor degenen die op zoek zijn naar een thematische ervaring, is ditspel is het ontdekken waard.

Het plezier van Hako Onna zit hem niet in het winnen. Het gevoel van spanning en angst is de echte aantrekkingskracht van dit spel. De Hako Onna geniet van de spanning van de achtervolging, het insluiten van bezoekers en het manipuleren van het spel. Als bezoekers dicht bij de overwinning komen, voelt de Hako Onna dezelfde spanning en anticipatie als zij, terwijl de tijd voor beide partijen opraakt.

Dit is een echt griezelig spel. Het is het leukst om te spelen met degenen die een goede verbeelding hebben en zich graag onderdompelen in een thema. Zeker een goede keuze voor Halloween. Spelers die van sfeervolle spellen houden, zullen hier het meeste uit halen.

Laatste woord

Hako Onna is een spookachtig thematisch spel vol spanning, anticipatie en spanning. Misschien moet je hierna met het licht aan gaan slapen!