Het originele Clank! heeft zo veel goede uitbreidingen met nieuwe kerkerkaarten, items die je op de markt kunt kopen en een aantal geweldige kaarten, maar wat moet je doen als je met vijf of zes spelers wilt spelen of unieke startdecks en asymmetrische spelerskrachten wilt? Het antwoord is simpel: koop de uitbreiding Adventuring Party.

Doos partij

Je krijgt zoveel in deze uitbreiding dat je het het beste kunt omschrijven als een feest in een doos.

127 kaarten waaronder 35 nieuwe kerkerkaarten, meer huurlingen-, verkennings- en geheime tombes, twee gewone startdecks (voor de vijfde en zesde speler) en 6 unieke startdecks. 60 Clank! blokjes voor de vijfde en zesde speler. 6 nieuwe spelerspionnen (die van de kat is van mij), een nieuw eindbaaspoppetje (draak met 3 koppen), een zijbord voor als je met 5 of 6 spelers speelt, een nieuw marktbord, 5 artefacten, meer goud, 1rugzak, 1 kroon, 1 moedersleutel, 3 onoverwinnelijkheidsmantels, 2 meestermunten, 18 kleine geheimen, 6 personageborden en heel veel unieke fiches voor de personages.

De regels zijn zeer uitgebreid en bevatten alle details over hoe je het spel moet opzetten voor 5 of 6 spelers. Er zijn niet zo veel verschillen en je kunt gemakkelijk binnen een paar minuten aan de slag als je de spelregels volgt.

Bij deze uitbreiding zit een nieuw geheimpje genaamd 'Potion of Stealth'. Als je dit gebruikt, verwijder je een van je Clank! blokjes van het bord en voeg je er een toe voor elk van je tegenstanders.

Er is een nieuw marktartikel beschikbaar: een 'Onzichtbaarheidsmantel' waarmee je door tunnels kunt lopen zonder dat je weet dat er monsters zijn. Het is ook vijf punten waard aan het einde van het spel.

Uitnodiging

Sommige kaarten hebben twee nieuwe regels waar je aan moet wennen:-

Reageer. Met deze kaarten kun je deelnemen aan de beurt van iemand anders. Als aan de voorwaarden is voldaan, kondig je aan dat je reageert (en beschrijf je waar je op reageert) en voer je de instructies van de kaart uit. Zo kun je bijvoorbeeld reageren op een monster dat in de kerkerrij arriveert, waardoor je 2 Clank! blokjes kunt verwijderen. Als je de react-kracht gebruikt, laat je de kaart inJe kunt je terugtrekken en later in de beurt van die speler reageren en als je door een react een kaart trekt, kun je ook reactiekrachten op de nieuwe kaart gebruiken. De react-actie geldt niet tijdens je eigen beurt.

Arrive Keuze. Deze nieuwe kaarten geven opties aan alle spelers wanneer ze aankomen in de kerkerrij. Soms zal het een keuze zijn om goud uit te geven voor een voordeel dat je kunt weigeren of soms zal het een keuze zijn tussen twee opties, op dat moment moet elke speler een van de opties kiezen, maar ze hoeven niet hetzelfde te zijn als elkaar.

Het is mijn feestje en ik breng unieke krachten mee als ik dat wil

De laatste toevoeging aan deze uitbreiding zijn de unieke startdecks voor spelers en asymmetrische krachten. Dit zijn geweldige toevoegingen en één waar ik altijd mee zal spelen, ongeacht de kaart die ik gebruik. Elke personagekracht/elk deck voelt uniek aan en geeft je meer manieren om dit fantastische spel te spelen. Het regelboek gaat opnieuw heel gedetailleerd in op hoe elk personage speelt en ook een leuk stukje overMijn favoriet is Whiskers (de kat) die toevallig een professionele dief is (katteninbreker snap je). Hij kan ook een monsteraanval veroorzaken tijdens zijn beurt die hem niet raakt, hoe sneaky.

P-A-R-T-WHY. Omdat ik heb

Ik ben nu in het bezit van alle uitbreidingen voor de originele Clank! en deze valt voor mij in de lijst van essentiële dingen. Het voegt extra spelers toe, maar niet te veel tijd (plus de reactiekaarten houden je betrokken). Het biedt ook nieuwe items voor de markt en een klein geheim dat ik erg leuk vind. De kers op de taart (om bij de feestanalogie te blijven) zijn de spelersdecks en de krachten. Dit voegt zoveel toe aan Clank! dat ikHet enige negatieve aan deze uitbreiding is dat er geen nieuwe kaart is.

Dus trek je beste feestkleding aan en ga Clanking.

Tot zover onze gedachten over Clank Adventuring Party. Ben je het met ons eens? Laat het ons weten en tag ons op social media @zatugames. Klik hier om Clank Adventuring Party vandaag nog te kopen!