Het spel Weerwolf is ontstaan uit een oud Russisch volksspel dat vaak 's nachts rond een open vuur werd gespeeld, met alleen de verbeelding van de spelers. Weerwolf heeft dus meer gemeen met traditionele spellen als I Spy of Wink Murder dan met de meeste gepubliceerde kaartspellen die vandaag de dag worden verkocht.

Deze versie van Ultimate Werewolf werd voor het eerst gepubliceerd in 2008 door ontwerper Ted Alspach en Bezier Games. Ze wilden een definitieve, up-to-date Weerwolf-ervaring bieden. Ultimate Werewolf is een sociaal deductiespel. Spelers proberen uit te zoeken wie van hen een bedrieger is, door elkaars gedrag te ondervragen en te analyseren. Spelers worden een voor een 'gedood' totdat alleen de winnaars overblijven.levend.

Hoe het speelt

Ultimate Weerwolf is voor vijf of meer spelers. Eén speler fungeert als moderator. Hij faciliteert de verschillende fases van het spel ten behoeve van alle anderen. Alle andere spelers krijgen willekeurig karakterkaarten toegewezen die hen in twee teams verdelen - dorpelingen of weerwolven. De rollen zijn geheim, dus alleen de weerwolven en de moderator weten wie de weerwolven zijn.

Elke nachtfase beslissen de weerwolven welke dorpeling ze uit het spel zullen elimineren. Tijdens de dagfase bespreken alle spelers wie van hen de bedriegers zijn. Vervolgens stemmen ze over wie ze publiekelijk zullen vermoorden door ophanging. Als alle weerwolven succesvol worden opgehangen, winnen de dorpelingen. Als de weerwolven ooit groter worden dan de dorpelingen, door op één of twee na alle weerwolven te vermoorden, winnen de dorpelingen.winnen de weerwolven.

Er wordt geen fysiek bewijs gepresenteerd om de dorpelingen te helpen uitzoeken wie wie is, maar sommige spelers kunnen speciale rollen hebben die onthullende krachten aan het spel toevoegen. Eén speler kan bijvoorbeeld een Ziener zijn, die één keer per nacht naar de karakterkaart van een andere speler kan gluren. Als ze een weerwolf ontdekken, willen ze deze informatie misschien aan de groep onthullen. Maar ze kunnen ervoor kiezen om subtiel te zijnAls je dat doet, loop je het risico een doelwit te worden van de overgebleven weerwolven. Het spel wordt dus een delicate balans van weten wanneer je de waarheid moet vertellen en wanneer je moet blijven liegen om in leven te blijven.

Elk spel kan 20-90 minuten duren, afhankelijk van het aantal spelers.

Onderdelen

Ultimate Weerwolf bevat 80 geïllustreerde kaarten. Er zijn rolkaarten voor het basisspel (20 dorpelingen, 12 weerwolven en 2 Zieners). Plus meer dan 40 unieke rolkaarten die je aan het spel kunt toevoegen voor meer intrige. De kaarten zijn goed ontworpen en van matige maar acceptabele kwaliteit.

Het spel wordt geleverd met een uitstekende gids. Met pagina's vol regels, inzichten, tips, strategieën en varianten om moderators te helpen zich aan te passen aan verschillende spelersgroepen.

Er is ook een scoreblok inbegrepen om moderators te helpen bij het bijhouden van meerdere rollen wanneer dat nodig is.

Voor wie is Ultimate Weerwolf?

Ultimate Weerwolf is een gezelschapsspel, geschikt voor een groot aantal spelers van 8 jaar en ouder. De regels van het basisspel zijn eenvoudig en snel te leren. Ze kunnen een breed scala aan leeftijden, spelervaringen en culturele achtergronden aanspreken. Ik heb gemerkt dat dit spel zelfs goed aanslaat bij mensen die nog nooit spellen hebben gespeeld, of die anderszins hebben besloten nooit meer spellen te spelen. Een van deDe voordelen van dit spel zijn dat het niet echt aanvoelt als een spel, maar als een sociale activiteit met een verhaal.

Ondanks een groot aantal moorden voelt Ultimate Werewolf nooit aan als een macabere ervaring. Alles speelt zich af in de verbeelding en heeft daarom net zoveel dramatische beschrijving als de groep verkiest.

De mogelijkheid om geavanceerde regels te introduceren maakt het ideaal voor ervaren gamers. Het is geweldig voor groepen die anders te talrijk zouden zijn om andere spellen te spelen.

Vroegtijdige uitschakeling van spelers is een noodzakelijk onderdeel van Weerwolf. Wanneer spelers worden vermoord of opgehangen door hun medespelers, moeten ze de rest van het spel uitzitten als stille toeschouwers. Dit is misschien niet geschikt voor alle situaties. Mijn ervaring is dat als iedereen het naar zijn zin heeft, de meeste mensen het leuk vinden om naar de uitkomst te kijken.

Jongere of erg competitieve kinderen vinden het misschien moeilijk om te spelen. Het is erg makkelijk om vals te spelen, door te gluren terwijl je eigenlijk je ogen dicht zou moeten hebben. Hoewel dit misschien een onbeduidend punt lijkt, kan zo'n spot het spel onspeelbaar maken. Dat gezegd hebbende, kan Ultimate Weerwolf een erg belonend spel zijn voor kinderen. Met een beetje geduld kan het een perfect hulpmiddel zijn om zulke personen te leren hoe leuk je bent.kunnen hebben door eerlijk te spelen.

Het spel kan te veel zijn voor mensen die intense sociale interactie beangstigend of moeilijk vinden. Of mensen die angstig worden wanneer ze gedwongen worden om te liegen of wanneer ze door andere mensen onder de loep worden genomen. Een aanpasbare moderator kan sommige van deze problemen verlichten door een ontspannen en niet-competitieve omgeving te creëren. Maar zo'n persoon wordt niet bij het spel betrokken en moet apart worden gezocht.

In de kern is Ultimate Werewolf een spel dat sociale vaardigheden gebruikt om te spelen en te winnen. Als je deze vaardigheden hebt en het leuk vindt om schaamteloos tegen je familie en vrienden te liegen, dan zul je dit spel geweldig vinden.

Ik vind het leuk om dit spel te spelen, maar ik hou er niet van. Ik heb de neiging om in te storten onder nauwkeurig onderzoek en rood in mijn gezicht te worden als ik lieg, dus meestal word ik vrij snel geëlimineerd. Waar ik wel van hou is het modereren van het spel en ik merk dat ik dat keer op keer doe.

Als entertainer en docent moet ik vaak de aandacht trekken van grote groepen. Als hulpmiddel daarbij is mijn exemplaar van Ultimate Werewolf een onmisbaar hulpmiddel. Ik kan dit handige juweeltje in zakformaat meenemen naar allerlei sociale situaties. Het levert bijna altijd een goed uur of twee plezier op voor alle betrokkenen. Van een bijeenkomst van vrienden tot een bijeenkomst van vreemden - van eenVan een groep ervaren gamers tot een groep mensen die normaal gesproken bij elk ander spel zou weglopen. Het blijft wonderen doen.

De optie om je personages tijdens het spelen een rollenspel te laten spelen voegt een leuk verhalend element toe dat goed werkt voor de meeste groepen, vooral met kinderen.

Het enige voorbehoud dat ik zou willen maken, is dat de kwaliteit van het spel sterk afhankelijk kan zijn van de uitvoering door de moderator. Niet iedereen vindt dit spel meteen leuk en ik heb veel mislukkingen en successen moeten doorstaan om te leren hoe ik het het beste kan presenteren. Maar voor degenen die doorzetten en die op zoek zijn naar flexibele oplossingen om grote groepen mensen te vermaken, ligt hier een wonder.