Mars is terug!

Terraforming Mars is een spel ontworpen door Jacob Fryxelius en gepubliceerd door FryxGames in 2016. Het is in wezen precies wat de naam doet vermoeden: je hebt de taak om de planeet Mars te terraformeren! Maar zoals je zou verwachten, is het niet eenvoudig om een hele planeet bewoonbaar te maken, dus je zult blij zijn om te weten dat je in dit spel slechts met een deel van Mars hoeft te werken. Het is een interessant spel in die zin dat hetHet spel heet dan wel Terraforming Mars, maar je eigenlijke doel is om aan het eind van het spel de meeste overwinningspunten te hebben. Voor meer informatie over hoe je het hoofdspel speelt, lees je onze recensie hier .

Onrust, op veel verschillende manieren!

Het basisspel zelf is al ingewikkeld genoeg, maar wat als je er een uitbreiding (of meerdere) aan toevoegt? Terraforming Mars: Turmoil, de vijfde en laatste uitbreiding voor het spel, is niet voor niets beoordeeld als een 'Expert-uitbreiding': het is erg complex als je er voor het eerst in stapt.

Deze uitbreiding voegt geen nieuwe kaarten toe en ook niet veel nieuwe projecten of bedrijven(*), maar het voegt wel twee hele nieuwe elementen aan het spel toe en een heleboel kleinere toevoegingen en veranderingen. In deze recensie gaan we elk van de onderdelen van deze uitbreiding uitsplitsen en bespreken wat ze zijn en of ze goed of minder goed zijn. De naam van de uitbreiding zegt het eigenlijk alJe hebt 'Wereldwijde onrust' en dan heb je 'Politieke onrust', maar maak je geen zorgen - ik beloof je dat het beter is dan het klinkt!

Kom naar Mars en sluit je aan bij het Terraforming Committee!

Terraforming Mars: Turmoil voegt een zeer interessant en ongebruikelijk mechanisme toe aan het spel: een soort politiek. Maak je echter geen zorgen, je zult niet zitten te kibbelen over wie de volgende voorzitter wordt (hopelijk toch). De uitbreiding komt met een nieuw bord dat is opgezet als een soort parlement, compleet met zes verschillende partijen die allemaal aan de macht willen komen. Elke partij heeft zijn eigen gebied op het nieuwebestuur en deze zes gebieden hebben elk een reeks zetels en een grotere zetel voor de partijleider.

In het midden is een mooie witte zetel voor de voorzitter, en bovenaan zijn de lobby en de reservegebieden. Elke partij geeft twee dingen als ze de regerende partij worden, een onmiddellijke bonus voor eenmalig gebruik en een effect of actie die doorgaat terwijl ze de macht hebben. Je zult het uitvechten met je tegenstanders om te proberen de partij die je het meeste voordeel oplevert gekozen te krijgen als de regerende partij. Het iserg leuk, veel beter dan echte politiek!

Hoe doe ik hier precies aan mee?

Dit deel van de Turmoil-uitbreiding vonden we het meest ingewikkeld toen we aan het spelen waren, maar als je het eenmaal doorhebt, zul je merken dat het vrij eenvoudig is om het bij te houden. Er is een nieuwe actie beschikbaar die werkt als een standaardproject, maar niet als een project wordt beschouwd. Lobbyen' is de actie waarbij je vijf MegaCredits betaalt om een van de zes afgevaardigden in de door jou gekozen kleur op een van de volgende plaatsen te zettenvan de zetels voor een partij naar keuze. Je eerste gebruik van deze actie elke generatie kost niets.

Je doel in het Terraforming Committee is om een partij die jou ten goede komt verkozen te krijgen als regerende partij, of om te voorkomen dat iemand anders een partij verkozen krijgt die zij verkozen willen hebben. Er is hier veel strategie en we moesten vaak nadenken over wat belangrijker was - neem je het risico om je eigen partij aan de macht te krijgen of speel je op veilig en houd je een andere speler tegen die het heel goed doet?nu al?

Een interessante twist is dat er ook neutrale afgevaardigden worden gebruikt in het Terraforming Committee, en deze worden in verschillende partijen geplaatst door kaarten en (voornamelijk) wereldwijde gebeurtenissen. Je zult merken dat een partij soms wordt gekozen vanwege de neutrale afgevaardigden, dus het is belangrijk om daar rekening mee te houden als je beslist in welke partij(en) je je afgevaardigden wilt plaatsen. En om te zorgen dat dezelfde partij nietDe hele tijd de regerende partij zijn, als een partij regerend wordt, worden al haar afgevaardigden teruggestuurd naar de lobby. Dit betekent dat andere partijen een kans hebben bij de volgende verkiezingen aan het einde van de volgende generatie.

De wereld vergaat! Nee, echt!

Oké, misschien was dat een beetje overdreven, maar er gebeuren slechte dingen. Een van de echt interessante onderdelen van Terraforming Mars: Turmoil (en mijn persoonlijke favoriet) is de introductie van wereldwijde gebeurtenissen. Dit zijn gebeurtenissen die één keer per generatie plaatsvinden en die verschillende effecten kunnen hebben. Sommige zijn leuk, andere verre van leuk! Er zijn er zoals 'Interplanetaire handel' of 'Diversiteit' die echt heel interessant zijn.behulpzaam zijn en je extra middelen kunnen geven als je aan de vereisten voldoet.

Dan zijn er nog gevaarlijke zoals 'Zonnevlammen' of 'Wereldwijde Stofstorm' die echt verschrikkelijke gevolgen kunnen hebben, waarbij de laatste ervoor zorgt dat iedereen al zijn warmte verliest! Je hebt tijd om te plannen voor wat er gaat komen, maar het is nog steeds angstaanjagend als je je realiseert dat je een ton aan MegaCredits gaat verliezen in slechts een paar generaties...

Wereldwijde gebeurtenissen: je moet waarschijnlijk wat plannen...

We hebben dus vastgesteld dat wereldwijde gebeurtenissen nieuw zijn, maar hoe werken ze precies? En hoe kunnen we onszelf helpen om de verliezen te beperken als ze zich voordoen? Terraforming Mars mag dan wel een ingewikkeld spel zijn, maar het is niet oneerlijk, en er zijn manieren waarop het je de kans geeft om je opties te overwegen. De Turmoil-uitbreiding komt met een klein bord dat je gebruikt voor deze gebeurteniskaarten. Er zullen drie gebeurteniskaarten zijnkaarten zichtbaar op dit bord op bijna elk moment in het spel.

Links staat de wereldgebeurtenis in de verte, die over drie generaties zal plaatsvinden. Dit geeft je de tijd om je voor te bereiden en te proberen de verliezen te minimaliseren of de winsten te maximaliseren. In het midden staat de komende wereldgebeurtenis, die de volgende generatie zal treffen. Wees je hiervan bewust zodat je op het laatste moment nog voorbereidingen kunt treffen. Rechts ten slotte heb je de huidige wereldgebeurtenis, en deze zalWat wij erg handig vinden, is dat het gebeurtenissenbord je precies vertelt wat je moet doen voor zowel de gebeurteniskaarten als het Terraforming Committee, zodat je zeker weet dat je niets mist. Raak ermee vertrouwd, want je zult elke generatie naar dit bord terugkeren.

Wat is de invloed van wereldwijde gebeurtenissen op het Terraforming Committee?

Terraforming Mars: Turmoil heeft dan wel twee aparte nieuwe systemen, maar hoe hangen ze samen? Simpel gezegd dicteren de kaarten met wereldwijde gebeurtenissen waar neutrale afgevaardigden worden geplaatst, wat de verkiezingen op onvoorspelbare wijze kan beïnvloeden. Wanneer een wereldwijde gebeurtenis voor het eerst wordt onthuld, geeft dit aan bij welke partij een neutrale afgevaardigde moet worden geplaatst, en wanneer een wereldwijde gebeurtenis de huidige gebeurtenis wordt, geeft dit aan bij welke partij een neutrale afgevaardigde moet worden geplaatst.Dit kan drastische gevolgen hebben voor wie er mag regeren in het Terraforming Committee en ik denk dat het een goede link is tussen twee heel verschillende systemen.

Wacht, is er nog meer?

Correct! Naast het Terraforming Committee en de globale gebeurtenissen zijn er nog een handvol kleinere features die ook in Terraforming Mars: Turmoil zitten, waarvan we sommige liever niet hadden gehad! De grote verandering in de regels is dat iedere generatie ieders Terraforming Rating met één daalt. Dit is om de bonussen die je krijgt van de globale gebeurtenissen en de Ruling Party tegen te gaan,maar we vonden het nog steeds een beetje oneerlijk omdat we echt moesten nadenken over hoe we die rating snel konden verhogen. De andere verandering voor de Terraforming Rating is dat de Terraformer Milestone is vervangen door een nieuwe tegel. In plaats van de 35 TR die de mijlpaal in het oorspronkelijke spel vereiste, is er nu slechts 26 TR nodig, dus het is een beetje redelijker voor de nieuwe regels.

Naast deze veranderingen zijn er ook een handvol nieuwe projectkaarten, en deze vereisen dat een bepaalde partij de heersende partij is om gespeeld te kunnen worden - we vonden ze niet vaak in het spel komen en gelukkig zijn er maar 16 nieuwe kaarten van dit type. Aan de andere kant is het ook heel interessant om op te merken dat er ook 5 nieuwe corporaties zijn en ik denk dat sommige daarvan heel interessant zijn. TerralabsOnderzoek begint slechts met 14 MegaCredits en een -1 voor hun Terraforming Rating, maar het kopen van kaarten op de hand kost slechts 1 MegaCredit per keer in plaats van 3. Pristar, een andere interessante, beloont je zelfs als je je Terraforming Rating niet binnen een generatie verbetert!

Laatste gedachten over Terraforming Mars: onrust

We vonden de uitbreiding Turmoil van Terraforming Mars een zeer welkome aanvulling op het spel. Het voegt een aantal unieke mechanieken toe die het spel op onvoorspelbare manieren kunnen veranderen. De leercurve is behoorlijk steil en het kostte vooral veel tijd om het Terraforming Committee en de verschillende partijen onder de knie te krijgen. Maar toen we eenmaal zover waren, was het erg leuk en het is een leuke competitieve game.systeem dat ons liet vechten om onze eigen keuzes gekozen te krijgen als de regerende partij om die bonussen te krijgen.

De wereldwijde gebeurtenissen zijn ook erg leuk, zelfs de gebeurtenissen die vervelend kunnen zijn. Het is even schrikken als je ziet dat er een gebeurtenis in de verte plaatsvindt die veel van je zuurverdiende grondstoffen kwijtraakt, maar dan bedenk je dat het ook iedereen overkomt! En hoewel we nog maar met een paar van de nieuwe bedrijven hebben gespeeld, hebben ze allemaal een aantal zeer aantrekkelijke functies en ik kan vooral niet wachten tot ikTerralabs Research als mijn bedrijf!

De enige functie die we echt niet leuk vonden, was het verlies van 1 van ieders Terraforming Rating bij elke generatie. Het spel zegt dat het is om de bonussen te rechtvaardigen die wereldwijde gebeurtenissen en heersende partijen geven, maar vaak hadden we niet het gevoel dat de bonussen het verlies van de rating rechtvaardigden als we dan twee keer zo hard moesten vechten om het hoog te houden. Al met al heeft Turmoil het toch al erg leuke spel nog beter gemaakt en wijIk speel nu elke keer met deze uitbreiding. Als je een beetje leercurve niet erg vindt, raad ik het zeker aan!