Toen ik een kind was, wist ik altijd dat Kerstmis officieel voorbij was als de vakantiereclames op tv begonnen te verschijnen. Vreemd genoeg, ondanks de schijnbaar exotische locaties die werden aangeboden, zoals Tenerife en Majorca (I was minder dan 10), was de afwezigheid van één locatie verdacht.

Terrinoth biedt uitgestrekte grasvlakten, hoge bergen, een willekeurig aantal mysterieuze, verkenbare grotten en spelonken en de vreemde tweekoppige ettin, maar kwam nooit voor in de Thomas Cook pakketreizen.

Terrinoth is in feite de allesomvattende wereld die Fantasy Flight Games (FFG) heeft gecreëerd voor een verrassend aantal Runebound-spellen van de afgelopen jaren, waaronder eh... Runebound (uiteraard), Battlelore en het onderwerp in kwestie, het almachtige Descent: Journeys In The Dark.

Het spel

Descent: Journeys in the Dark is nu toe aan zijn tweede editie. De eerste editie was een enorme doos vol lekkernijen en is vandaag de dag nog steeds geliefd. De tweede editie stroomlijnt voornamelijk de regels, het gevechtssysteem en de heldenopties.

Descent is een klassieke dungeon crawler die zeer vertrouwd zal aanvoelen voor iedereen die D&D of soortgelijke RPG's heeft gespeeld. Het speelt met 2-5 spelers en met de nieuwe app en uitbreidingspakketten is zelfs solospel mogelijk. In het basisspel neemt één speler de rol aan van de Overlord, een schimmige figuur wiens bedoelingen er puur op zijn gebaseerd om de helden te laten wensen dat ze thuis waren gebleven; de andere(n) neemt (nemen) de rol aan van de Overlord, de leider van de helden.van de helden (maximaal vier), die gewoon proberen wat buit te pakken en de krachten van het kwaad ten val te brengen.

Het spel bestaat uit op zichzelf staande missies of verbindbare missies die uitgroeien tot een mooie verhalende campagne.

Het spel spelen

In ons huis zijn we voornamelijk een ecosysteem met twee spelers en we besloten onze campagne te spelen met mij als Overlord en 'Er Over De Tafel spelen twee helden: Jain & Sindy ( werkelijke naam op de kaart, Syndrael ).

Een van de pluspunten van Descent is dat het prachtig schaalt. PvP werkt net zo goed als Player vs Many. De relatie tussen de helden en de Overlord is volledig asymmetrisch in die zin dat elke missie de helden en de Overlord vaak heel verschillende win/verlies-omstandigheden geeft. De missies zelf zijn ook mooi gevarieerd, sommige zijn klassieker 'zoek & herstel het groovy ding' en anderen die red de gevangenen zelfs een paar monsterraces!

En het is deze variatie die Descent zo interessant maakt. Je personagecreatie, vaardigheden en load-out veranderen je ervaring van de campagne vrij drastisch, maar zelden desastreus. Bepaalde combinaties maken het leven lastiger, maar zorgen er nooit voor dat het spel tot stilstand komt.

Helden gaan natuurlijk nooit echt dood, wat ook betekent dat je tijdens een langdurige campagne de kans krijgt om te groeien en echt om je gekozen helden te geven en interessante manieren te vinden waarop ze kunnen helpen, afhankelijk van de situatie. Spelers zullen gevallen landgenoten te hulp schieten en heling is een integraal onderdeel van de acties die de helden kunnen ondernemen.

Wat ons netjes brengt bij waarom Geen kerker zou compleet zijn zonder een cast van snode en indrukwekkend betraande en klauwende gemeneriken die de Overlord op het meest ongelegen moment naar de helden kan gooien.

Voor elke missie krijgt de Overlord de keuze uit een monster groepen waaruit hij/zij kan kiezen. Vaak is een open Er is een groep beschikbaar die fungeert als vrije keuze, wat de variatie ten goede komt.

Onderdelen

Volgens de steeds hogere detailnormen van tegenwoordig kunnen de figuren die bij Descent: Journeys in the Dark worden geleverd, hoewel ze overvloedig zijn, een beetje weinig detail hebben en vaak een beetje gebogen en gekneusd in de doos zitten, maar een beetje heet water en TLC maakt ze weer recht en een likje verf zorgt ervoor dat ze weer tot leven komen. De verscheidenheid aan figuren zorgt voor interessante keuzes voor de Overlord, ende toevoeging van Master- en Minion-klassen vormen een geweldige uitdaging voor de helden.

De gevechten zijn dobbelsteengestuurd en werken heel goed als een eenvoudig gelijktijdig aanvals- en verdedigingsmechanisme. De held geeft aan welk wapen hij wil gebruiken (dat kan een basiswapen zijn of iets dat hij onderweg heeft opgepikt) en of het een melee- of een rangedewapen is. Het mooie van het systeem in Descent is dat de pool van dobbelstenen die wordt gebruikt, wordt bepaald door de personage- en monsterkaarten zelf.

De verschillende kleuren dobbelstenen hebben verschillende niveaus van aanvals- of verdedigingsvermogen, en welke kleuren je moet gebruiken in de pool staat vermeld op de zijkant of onderkant van de kaart. Zelfs het bereik pass/fail staat op de dobbelstenen. Harten zijn treffers, schilden zijn verdediging. Het verschil tussen de twee cijfers is de schade. Heel eenvoudig. Speciale vaardigheden op de kaarten kunnen worden geactiveerd door bliksemschichten op de dobbelstenen.genaamd Schommelingen Deze geven verschillende soorten schade die het doelwit op verschillende manieren beïnvloeden en kunnen een verscheidenheid aan verschillende tijdelijke of slepende aandoeningen veroorzaken.

Het terrein waarop dit alles plaatsvindt, bestaat uit een reeks legpuzzelachtige tegels die in elkaar grijpen. Het artwork op de tegels is ongelooflijk suggestief en zet de toon van het spel heel goed. Elk scenario gebruikt verschillende tegels uit de indrukwekkend overvloedige voorraad die je zelfs in het basisspel krijgt, maar een aantal substantiële uitbreidingen voegt extra tegels en monsters en zelfs helden toe, wat betekent dat het spelheeft een indrukwekkende hoeveelheid herspeelbaarheid. Dat in combinatie met een bloeiende online door gebruikers ingediende scenario-bouwer ( waardoor je missies er net zo uitzien als de officiële missies!) betekent dat je Descent heel lang kunt spelen zonder je te vervelen.

Zichtlijnen zijn in elk spel altijd een beetje onhandig of op zijn minst zeer aangepast aan de spelmechanismen, en in feite is Descent niet anders en kunnen ze in het begin een beetje contra-intuïtief zijn. Kort gezegd, zolang er een lijn kan worden getrokken zonder obstructie van de hoek van een vierkant dat een deel van de basis van een model begrenst naar een andere hoek op een model van de tegenpartij, dan heb je een zichtlijn. DeDe fijne kneepjes van het systeem moeten zorgvuldig worden doorgenomen in de regels, maar als je er eenmaal je hoofd bij hebt, gaat het prima.

Onze eerste campagne duurde zo'n 10-12 sessies, met een paar avonden waarin een paar missies konden worden binnengehaald. Aan het eind probeerden we een aangepaste missie te schrijven met de online editor en kwamen we met een leuke kleine 'bragging rights'-missie die we ons Jain & Sindy hadden voorgesteld na afloop in de kroeg.

Als je ooit hebt nagedacht over het spelen van een RPG, maar een beetje geïntimideerd bent door het idee van rollenspellen en het creëren van personages, maar echt houdt van het idee van een spel met een echt sterk verhaal met enorme variabiliteit en snel veranderende dynamiek, dan is Descent: Journeys in the Dark een briljant alternatief. We zijn erg ondergedompeld in het verhaal van de campagne en het heeft ons aangespoord om daadwerkelijkbetrokken raken bij een D&D-campagne!

Uitbreidingen

Zoals met veel spellen tegenwoordig het geval is, zijn er veel uitbreidingen voor Descent: Journeys in the Dark, hoewel er gelukkig ook een aantal betaalbare kleine clamshell-uitbreidingen zijn, waaronder de Luitenants voor het spel ( in feite leden van de familie Farrow die belangrijk zijn in de belangrijkste campagne Irritant genoeg worden deze in het basisspel weergegeven als een reeks standees die een beetje ondermaats aanvoelen tegenover de andere plastic schatjes.

Het zijn kleine aankopen per stuk, en we hebben ze allemaal gekocht omdat ze ook speelbaar zijn in individuele missies. Maar ze zijn zeker niet noodzakelijk. Er is ook een standalone campagneboek verkrijgbaar genaamd Heirs of Blood, dat het verhaal van het basisspel direct opfrist en opnieuw draait om de familie Farrow, wat betekent dat veel van de uitbreidingen van het luitenantmodel hier kunnen worden gebruikt.ook.

Positieve en enkele negatieve punten

Er zijn tegenwoordig heel wat dungeon crawler spellen op de markt, waaronder het recente en machtige Gloomhaven. Ze zijn allemaal erg goed op hun eigen manier en hebben hun eigen redenen om uit te blinken, maar voor mij houdt Descent: Journeys in the Dark (Second Edition) stand om vele goede redenen:

1. De regels zijn erg soepel in het spel en het duurt niet lang om ze te leren, veel regels kunnen onderweg worden opgezocht als zich situaties voordoen.
  2. Het gevechtssysteem is intuïtief en eenvoudig, vooral als je andere FFG-spellen hebt gespeeld zoals Imperial Assault of X-Wing.
  3. Het verhaal is zeer goed doordacht en bevordert een gevoel van eigenaarschap, vooral bij de spelers van Heroes.
  4. Het instapniveau is redelijk met een goede reeks uitbreidingen.
  5. De uitbreidingen variëren van bijna zakgeldprijzen tot prijzen die vergelijkbaar zijn met die van het basisspel.
  6. Het levelling-up systeem beloont in veel fases van een campagne, maar straft ook zachtjes als het niet zo goed gaat, dus het voelt alsof er risico's zijn.
  7. Er is geen 'perma-death', wat betekent dat Hero-spelers zich altijd betrokken voelen, zelfs als ze worden overspoeld door grebblies.

Als ik zou moeten muggenziften ( wat eerlijk gezegd heel gemeen voelt! ) dan zijn er een paar dingen die mogelijk verbeterd kunnen worden met een derde editie.

1. Line of Sight is niet verbluffend intuïtief, maar het systeem dat FFG heeft gebruikt werkt goed.
  2. De kwaliteit van de modellen van de huidige CMON en zelfs nieuwe FFG-productie is een beetje moe en 'afgerond'.
  3. Dit is niet alleen een voordeel, maar er zijn ook veel uitbreidingen en het spel kan behoorlijk duur worden als je het spel helemaal af wilt maken. ( We hebben een grote doos uitbreiding, een paar van de kleinere dozen en een redelijk aantal clamshells en we zijn goed voor een tijdje. ).

Slotopmerkingen over Descent: Journeys in the Dark

Descent: Journeys in the Dark (Second Edition) is een briljante introductie tot dungeon crawling games en zelfs het basisspel wordt geleverd met een uitgebreide campagne, een uitgebreid modulair tegelsysteem, veel gevarieerde helden en monsters en een zeer goed geschreven regelboek. Het heeft ons vele zeer gelukkige uren van spanning en gelach bezorgd en zou een briljante aanvulling zijn op elke spelplank voor vele jaren.