Sherlock Holmes The Card Game werd voor het eerst uitgebracht in 1991. Flash forward naar 2014 en Gibson bracht de 2e editie uit in een strakke doos met kleurrijke kaarten. Spelers kruipen in de huid van detectives en schurken en bluffen zich een weg door Londen in een snel kaartspel waarin je door punten te scoren op de laatste plaats belandt.

Bij het begin beginnen

Het opzetten van Sherlock Holmes The Card Game kan veel tijd in beslag nemen, omdat de kaartenstapels moeten worden gescheiden en opnieuw moeten worden geschud. Om te beginnen moet de deler de 4 schurkenkaarten en de kaart van het spel "Het spel is gaande" vinden en uit het hoofdstapel halen. De spelers krijgen dan elk 6 kaarten gedeeld, waaronder de kaart van het spel "Het spel is gaande" en 1 willekeurige schurk. De resterende schurkenkaarten worden teruggeschud in het hoofdstapel. Dit wordtde trekstapel.

Dit proces wordt aan het einde van elke ronde herhaald. Met 108 kaarten kan dat een hele klus zijn! Het is zeker niet de langste opzet voor een spel, maar omdat je het 6 keer moet doen voelt het wel alsof je een eeuwigheid aan het schudden bent.

Het spel is begonnen

Wie de kaart 'Het spel is op gang' heeft, begint de ronde. Daarna moeten de spelers een kaart spelen die op de vorige kaart staat afgebeeld. De kaart 'Het spel is op gang' laat de volgende speler bijvoorbeeld alleen een transportkaart leggen, zoals de hansom, trein of dichte mist. Als de spelers de benodigde kaart niet kunnen spelen, moeten ze deze van de stapel pakken.

Het doel van het spel is om de schurkenkaart te vinden of als je een schurkenkaart hebt om te ontsnappen. Spelers moeten proberen te achterhalen wie de schurkenkaart heeft en deze vervolgens arresteren. Arresteren kan alleen als een speler een arrestatiekaart heeft en deze kan worden uitgespeeld. Het deck bevat ook detectives die dit ook kunnen doen. Aan de andere kant moet de schurk al zijn kaarten weggooien, zodat zijn schurkenkaart overblijft totSchurken kunnen proberen hun kaart te verpanden aan een ander door dikke mist, een alibi of de Mycroft-kaart te gebruiken.

Zoals je misschien al hebt begrepen, zijn er veel kaarten die allemaal veel verschillende dingen doen. Het kan verwarrend zijn om aan nieuwe spelers te leren, omdat ze overweldigd raken door elke nuance. Het spel wordt echter geleverd met 4 handige naslaggidsen. Hoewel het lezen van deze gidsen een anders snel spel kan vertragen.

Als je de tafel rondgaat en kaarten uitspeelt, probeer je ervoor te zorgen dat je de laagste score behaalt. Dit betekent dat je kaarten met de hoogste score wilt uitspelen of de boef wilt vangen. Als een speler een boef met succes arresteert, wordt de score van de boef van zijn punten afgetrokken en wordt de score van de boef bij zijn totaal opgeteld. Als de boef ontsnapt, wordt de score van de boef bij zijn totaal opgeteld.wordt deze score afgetrokken.

Er is veel plezier te beleven aan de gameplay als je het onder de knie begint te krijgen. Omdat het een kaarttrekspel is, wordt je strategie altijd geholpen of gehinderd door een gelukselement. Toch kun je spelen met de kaartmogelijkheden en ervoor zorgen dat je andere spelers ervan weerhoudt om hun hand kwijt te raken.

Elementair, mijn lieve Watson

Om het spel te winnen, moeten spelers de laagste score halen. Alle kaarten die aan het einde van een ronde nog in je hand zitten, worden bij elkaar opgeteld. Het vangen van boeven wordt een prioriteit, omdat het arresteren van een boef je een flinke min op je score oplevert, wat altijd helpt. Als je aan het einde een boevenkaart in je hand hebt en je bent onopgemerkt gebleven, tel je deze score niet bij je totaal op.

Daarom wil je tijdens het spel zo snel mogelijk van je kaarten afkomen en niet oprapen. Makkelijker gezegd dan gedaan. De kaartvaardigheden weerhouden spelers van een snelle overwinning omdat ze anderen dwingen op te rapen en de telegramkaart voegt 10 punten toe aan de score van de persoon die naast je zit. Dit is een bijzonder vervelende kaart, maar zorgt voor balans in de gameplay.

Na 6 rondes wint de speler met de laagste totaalscore! Als je niet tevreden bent met je score, kun je altijd om een zevende ronde vragen.

Je ziet, maar je neemt niet waar

Dit spel is prachtig verpakt. Voor een kaartspel is de doos nogal oversized, maar nog steeds draagbaar. De doos is afgewerkt met een zwarte glans en de kaarten zijn van een geweldige voorraad. De illustraties van Sidney Paget zijn fantastisch en het levendige kleurenschema brengt dit kaartspel echt tot leven op tafel.

De kaarten hebben een kleurcodering om het spel makkelijker te leren. Dit helpt echter niet altijd. Onderaan de kaarten staat een selectie van gekleurde vakjes om aan te geven welke kaarten spelers kunnen spelen. Als je een blauw vakje ziet, ga je ervan uit dat je elke transportkaart kunt spelen. Fout! Afhankelijk van de locatie waar je je bevindt, hangt het af van de methode die je kunt gebruiken. De kleurcodering vertelt je dit niet allemaal,Het is een slim idee om de kaarten een kleurcode te geven, maar vergeet niet de kleine lettertjes te lezen.

Het spel wordt ook geleverd met een groot blocnote voor de spelers om de scores uit te rekenen. Het blocnote is niets bijzonders en een kleiner blocnote zou de doos kleiner hebben gemaakt, maar het is niets om mee te spotten. Met 108 kaarten is er variatie in elk spel.

Sherlock Holmes The Card Game is authentiek geïllustreerd en de levendige kaarten maken de ervaring leuk en uitnodigend. Het is een onderhoudend gezelschapsspel, maar speelt niet zo goed met 3, het laagste aantal spelers. Rondes kunnen kort of superlang zijn, afhankelijk van het geluk van de trekking. Spelers kunnen kiezen hoeveel rondes ze willen spelen, maar 6 is de ultieme sweet spot.

Ondanks de geweldige thematische banden voelt dit spel aan als een opgepepte versie van Harten en elk thema kan eroverheen worden gesleept. Er is een element van wie de slechterik is, maar bij het arresteren of verdenken voelen de handelingen triviaal. Meestal verdenk je mensen van wie je weet dat ze niet de slechterik zijn, alleen maar zodat je ze kunt dwingen om kaarten op te rapen. Je wilt tenslotte de laagste score, dus spelers laden metkaarten is altijd gunstig.

Dit spel is niet wat je zou verwachten van een Sherlock-titel. Er is geen mysterie om op te lossen of enigma om te kraken. In plaats daarvan zijn spelers bezig met snelvuurkaarten die zijn aangekleed als de favoriete detective van iedereen. Waar wacht je nog op, het spel is begonnen!