Op elke nacht van de Jacht weet het gewone volk dat ze binnen moeten blijven. Beesten, gekwelden en mensen die de mens moeilijk kan bevatten, lopen door de straten, net als de Jagers. Gewapend met Trick Weapons en allerlei Jagersgereedschap gaan deze Jagers in Yharnam op zoek naar de mensen met het gekwelde bloed. De ziekte. De lucht is altijd rijp met bloed en de mensen van deze vallende stad weten dat ze uit de buurt moeten blijven.Het is een dodelijke nacht, maar als de Bloedmaan opkomt, worden de Jagers te wapen geroepen. De videogame Bloodborne geeft dit verhaal en thema prachtig weer, maar nu kun je het ook aan tafel beleven. Bloodborne The Board Game is een coöperatief actie-/verkenningsspel voor één tot vier spelers. Het duurt ongeveer 75 minuten om te spelen, maar langer met meer.

De basis...

Bloodborne The Board Game is een spel dat bestaat uit vier campagnes, die elk drie hoofdstukken bevatten. Elk hoofdstuk bevat in eerste instantie drie vijanden, afhankelijk van de opzet, en er zijn vier Hunters waaruit spelers kunnen kiezen. Elk hoofdstuk bevat een Hunt-missie om te voltooien, naast verschillende Insight-missies. Spelers ontdekken deze gaandeweg het hoofdstuk als er nieuwe tegels worden onthuld.Het voltooien van Insight-missies beloont spelers vaak met Hunter Tools, verbruiksartikelen en nieuwe vuurwapens. Spelers kunnen kiezen wie wat krijgt, met een limiet van twee Caryll Runes en twee Hunter Tools per stuk.

Om het spel op te zetten kiezen de spelers een Jager om als te spelen en nemen ze het bijbehorende Trick Weapon-fiche. Daarna nemen ze een startspel, bestaande uit 12 basiskaarten. Er zijn er drie van elke soort en spelers kunnen nooit meer dan 12 kaarten in hun spel hebben. De spelers moeten dan een campagne kiezen om te spelen en een bijbehorend hoofdstuk. De opzet voor elk van deze is uniek en spelers moeten de volgende stappen volgenTenslotte moeten de spelers de eerste kaart lezen zoals aangegeven in de instructies voor dat hoofdstuk. De Jacht is nu klaar om te beginnen!

Bloodborne The Board Game wordt gespeeld in rondes, en elke ronde eindigt met het vooruitzetten van het Hunt-spoor. Op bepaalde punten geeft het spoor een reset aan. Hierdoor keren alle vijanden terug naar hun spaaipunten - of ze nu verslagen zijn of niet - en alle gezondheid wordt teruggegeven aan alle vijanden. Als het spoor het einde bereikt voordat de Hunters hun Hunt-missie hebben voltooid, hebben ze nog een ronde om deze te voltooien.Anders eindigt het spel met verlies.

Een bocht nemen

In elke ronde kunnen spelers kiezen welke Jager eerst gaat. Van daaruit kunnen ze kaarten uit hun hand gebruiken om twee velden te bewegen, met dingen te interageren of terug te keren naar de Jagersdroom. Deze kaarten worden op de aflegplaats gelegd zonder hun effecten te activeren (tenzij anders vermeld). Veel Jachtmissies vereisen dat spelers specifieke locaties op de kaart onderzoeken. Deze worden onthuld wanneer een JagerHet is de moeite waard om te weten dat de vijanden van Bloodborne The Board Game een Jager achtervolgen die hun ruimte verlaat, en diegenen die de tegel verlaten waar ze op staan. Als een vijand de ruimte van een Jager deelt, krijgen ze een gratis aanval op hen als de Jager probeert om te communiceren met de tegel of elementen ervan.

Gevecht

Het gebruik van kaarten voor gevechten werkt anders. Jagers kiezen welke vijand in hun veld ze willen aanvallen en spelen kaarten naar de open aanvalssleuven van hun Trick Weapon. Kaarteffecten worden altijd geactiveerd als ze naar een wapensleuf worden gespeeld. Dan wordt de vijandelijke actie onthuld. Gevechten worden dan opgelost door te bepalen wie als eerste aanviel op basis van snelheid en of de langzamere aanval doorgaat afhankelijk van de aanvaller.Mocht de Jager aangevallen worden, dan kan hij Ontwijkkaarten spelen naar wapenslots met dezelfde of hogere snelheid dan de inkomende aanval.

Sommige vijandelijke aanvallen bevatten effecten die opgelost worden tijdens hun aanval. Deze belemmeren de Jager vaak meer dan de basisschade en worden vaak best vermeden. Zowel de Jager als de vijand hebben de mogelijkheid om hun tegenstander te laten wankelen in hun aanval (geïdentificeerd door de vijandelijke kaartaanval of door het kaarteffect dat naar een slot wordt gespeeld). Dit zou ertoe leiden dat de tragere van de twee aanvallen niet doorgaat, tenzijontweken.

Het verslaan van een vijand levert een jager een Blood Echo op in Bloodborne The Board Game. Deze zijn als valuta die gebruikt worden in de jagersdroom om hun deck te verbeteren. Dit is een veilige haven voor jagers om naar terug te keren, en het zal hun gezondheid, deck, jagersgereedschap en vuurwapen verversen. Echter, terugkeren naar de droom bevordert het jachttraject met één veld, waardoor de beschikbare tijd om de jacht te voltooien afneemt. Spelers diedie al hun gezondheid verliezen, keren ook terug naar de Droom, maar verliezen hun Bloedecho's voordat ze die kunnen omruilen voor nieuwe kaarten.

De beurt van de vijand

Nadat een Jager al zijn kaarten heeft gebruikt of ervoor kiest om te passen, begint de Vijandelijke Activeringsfase. Alle vijanden binnen één tegel van die Jager, of die dezelfde tegel delen als zij, komen één veld dichterbij. Dan gaan alle vijanden die dezelfde ruimte delen als die Jager het gevecht aan. Dit gaat in dezelfde volgorde als wanneer een Jager het gevecht zou activeren. Als een Jager niet kan aanvallen, neemt hij de schade van de Jager die hij op dat moment heeft.Zodra alle vijanden geactiveerd zijn, is de volgende Jager aan de beurt. Dit gaat zo door tot alle Jagers van alle spelers hebben gespeeld en alle vijandelijke activeringen hebben plaatsgevonden. Het Jachtspoor gaat dan verder en een nieuwe ronde begint.

Als de Jagers de Jachtmissie voor het hoofdstuk voltooien voordat het Jachtspoor is afgelopen, winnen ze. De spelers kunnen er dan voor kiezen om de Jacht voort te zetten in het volgende hoofdstuk, ook met dezelfde Jagers en hun verbeterde decks. Als het spoor echter is afgelopen voordat de Jacht is voltooid, verliezen de spelers en moeten ze de campagne terugzetten naar het eerste hoofdstuk.

Hoe het werkt

Bloodborne The Board Game heeft een supersteile leercurve, omdat het een behoorlijke hoeveelheid achtergrondkennis verwacht. Niet in termen van de overlevering, oh nee, maar in termen van de aanpak van het gevechtssysteem. Net als in de videogame is er geen mogelijkheid om te blokkeren. Geen terugtrekken, herbevoorraden en terugkeren. Dat is niet de manier waarop de jacht moet worden uitgevoerd. Het gaat erom snel te zijn, of je tijd af te wachten om de aanval in te zetten.De vijand in één klap uitschakelen! Jezelf inspannen en acties verspillen zal je alleen maar hulpeloos maken. Agressie is koning in het hoogtepunt van de Jacht. De leercurve is steil, maar als je er eenmaal bent is het ontzettend leuk!

De goede strijd aangaan

Gevechten zijn, zonder enige twijfel, de hoeksteen van Bloodborne the Board Game. Je wapens zijn ontworpen om beesten te doden, je verbruiksgoederen om het makkelijker te maken om dat te doen, je gereedschap om verwarring te zaaien en voordeel te geven waar mogelijk. En toch is het ook volledig te vermijden (voor het grootste deel). Je wordt nooit gedwongen om beesten te doden en, tenzij je de opdracht krijgt, hoef je geen gevechten aan te gaan. Findingeen balans hiermee is belangrijk, omdat het de nadruk legt op het begrip van "je gevechten kiezen" in de meest letterlijke zin. Jagers willen beesten bevechten als onderdeel van hun natuur. Het is hun doel en doel. En het is een kans om Bloed Echo's te krijgen! Deze zijn begeerd onder Jagers voor hun vermogen om hun repertoire van bewegingen te verbeteren. Niet noodzakelijk, maar ze kunnen gemakkelijk het verschil maken.tussen het bevoorraden van een ronde en een gedwongen bezoek aan de Jagersdroom.

Natuurlijk is er in elk onderzoekspel waar vijanden kunnen bewegen, het risico dat je overweldigd wordt. Met drie kaarten kun je drie aanvallen uitvoeren. De kans is groot dat één daarvan een Dodge is, dus dat is één aanval zonder schade en nog één aanval. Als je daar de andere effecten van de kaarten aan toevoegt, kun je twee hele gevechtsrondes verwachten inKlinkt als een zekere overwinning en een gegarandeerde Blood Echo... tenzij er drie andere kerels staan te wachten om jou ook pijn te doen. Het is een delicaat evenwicht dat gemakkelijk kan resulteren in leven of dood. Het is onvermijdelijk dat Jagers zullen sterven. Dat hoort bij het spel. Maar door te plannen wie als eerste activeert, kun je vijandelijke posities manipuleren. Dat betekent dat er ruimte is voor een echte tweedeling.en verover tactieken.

Wat moet ik doen om te winnen?

Bloodborne The Board Game is volledig gericht op handbeheer en verkenning. Een slechte hand hebben is nooit het einde, want de kaarten worden uitgegeven als acties. Persoonlijk verafschuw ik de Draw 1-kaarten, want in vergelijking met het toevoegen van meer schade, raken ze niet zo betrouwbaar het doel. Dat gezegd hebbende, heb ik verschillende stijlen geprobeerd en heb ik ontdekt dat een deck dat sterk gericht is op Stagger heel goed kan werken. Maar nogmaals, hoe je deze besteedtKaarten zijn 90% van de tijd de bepalende factor.

Je zult zien dat elk Jagerswapen een bonus geeft op basis van wat je tijdens je beurt doet. Hierdoor kun je vijanden met dezelfde snelheid laten wankelen, of schade toebrengen als je ontwijkt. Bovendien heeft de getransformeerde Trick Weapon-kant ook een unieke vaardigheid. Ik heb gemerkt dat je deck hierop afstemmen het beste gebruik maakt van een goede buff. Inzetten op waar je het beste in bent, is nooit een slecht plan.

Dit spel heeft echter geen gegarandeerde succesformule voor de Jagers. De dood kan te wijten zijn aan slecht kaartbeheer, slecht getimede aanvallen, overweldigd worden of een vreselijk plan dat je op het achterste bijt. Maar de meeste doden zijn te voorkomen. Geen eind aan verloren levens heeft me acties doen terugdenken en doen uitzoeken waar het fout ging en wat er gedaan had kunnen worden. Tenzij het een geval is van een slechte kaarttrekking door de vijandvan een eindbaas, het enige moment waarop je niet weet wat er komt, kun je de mogelijkheden van de vijanden zien. Je weet dat Church Giant zes schade kan toebrengen. En je weet dat ze tijdens jouw beurt worden geactiveerd en je ongetwijfeld in een fijn deeg zullen veranderen.

Moet ik winnen?

Er is enige ruimte voor Hunters om te doen wat ze willen binnen elk hoofdstuk. Je hebt je Hunt-missie die je moet voltooien om te winnen. Dat is het hoofddoel. Dan heb je verschillende gelegenheden waar dingen gebeuren, zoals aangegeven door de introductiekaart. Dit kan interactie met iets inhouden of ergens een zet beëindigen. Vaak optioneel, maar geweldig voor beloningen en potentiële Blood Echoes.Zolang de Jagers de Jachtmissie kunnen voltooien voordat het Jachtspoor verloopt, winnen ze.

Wat een Jager echter doet tussen het begin en het einde is aan hem of haar. Het lijkt triviaal om te zeggen dat het "volledige" vrije keuze is, maar er is geen straf voor verkennen behalve de tijdsbeperking. Je wordt zelfs aangemoedigd om rond te kijken en dingen te ontdekken. Om vijanden te bevechten en je te wagen aan de Jagersdroom. Het hoort bij het spel en het zal je onvermijdelijk helpen indie overwinning behalen.

We omarmen het oude bloed

Het thema van Bloodborne is een mix van Lovecraftiaanse horror en een ziekte die mensen in beesten verandert. Dat wat niet kan worden begrepen en de duisternis in de mens veroorzaakt door iemands eigen zwakte. Het is enorm gothic en duister en voert het thema fantastisch uit. Kan Bloodborne The Board Game dat niveau van het thema aan? Nou... ik zou zeggen van wel, ja. De bordspel tegenhanger van het videospelvolgt niet hetzelfde verhaal. Je bent niet hetzelfde hoofdpersonage, je bent gewoon een aantal Jagers op een nacht van de Jacht. Je Jachten bevatten bekende personages, vijanden en eindbazen, maar het overkoepelende verhaal en de focus voor deze campagnes zijn verschillend genoeg om je aan het gissen te houden.

Er was een moment waarop ik er zeker van was dat ik wist wat er zou gebeuren als we een bepaalde eindbaas zouden verslaan. Zo zeker dat ik de genadeklap uitdeelde met mijn laatste kaart, waardoor ik zelfverzekerd open lag zonder bekend risico. We draaiden de volgende hoofdstukkaart om en ik werd bruusk teruggestuurd naar de Jagersdroom. Mijn overmoed in het verhaal van de videogame werd mijn dood. Een zowel ongelooflijk gerechtvaardigde als opwindende dood.

Grote mini's voor een groot verhaal

Elk element van het spel ademt het thema uit van een eenvoudige stad die wordt geteisterd door de plaag van beesten. Het duiken in het onbekende, de mysterieuze Healing Church en de bloedkleurige lucht dragen hier allemaal aan bij... Maar wat het meeste aanspreekt zijn de hoofdstukkaarten en de verhalen. De smeekbeden, verzoeken en praatjes onder het gewone volk verankeren echt het concept dat er een Jacht op beesten is, en dat er op deze nacht van deHunt, er is iets anders.

De miniaturen van CMON zijn altijd van een bijzondere kwaliteit. We zijn fan, maar weten dat er ook zoiets bestaat als miniaturen omwille van de miniaturen. Bloodborne the Board Game is een spel waarvan we vinden dat de miniaturen dat thema verder moeten verankeren. Ze geven een echt gevoel van schaal en als je je Hunter vergelijkt met bijvoorbeeld dominee Amelia of een kerkreus, wordt het pas echt duidelijk hoe klein ze zijn.En toch, door slim kaartbeheer en geweldige vijandmanipulatie kun je deze beesten verslaan.

Ik vond Bloodborne geweldig als videogame. Je herkent dit misschien in mijn review van de videogame (ook beschikbaar op Zatu). Het is dus raar om het als Bloodborne The Board Game te hebben, want ik vind dit ook geweldig, maar om andere redenen.

Het bordspel is uitstekend in de uitvoering van de noodzaak om je hand te beheren en een effectief deck te bouwen. Maar ook in de verkenning en het vermogen om spelers het bord te laten manipuleren op basis van de volgorde van spelersbeurten. Het is een mechanisme dat ik nog niet eerder heb ervaren en het is een welkome, omdat het een meta-laag van samenwerking toevoegt aan de ervaring. Je moet organiseren voordat je uitvoert en weten wat je moet doen.Wat nog meer is, is dat de snelle en brute gevechten uitstekend aanvoelen in vergelijking met andere minispellen, omdat de keuze beperkt is. Je kunt een beest in een beurt vellen, maar op andere manieren beperkt zijn. Of je kunt rondrennen en een hele horde beesten achter je aan hebben, klaar om toe te slaan zodra je stopt.

Als je een fan bent van verkennings- en gevechtsgedreven actiespellen met een flinke dosis verhaal, dan is dit zeker een schot in de roos. Handmanagement en samenwerking staan centraal in dit spel, en met een solide thema en prachtige esthetiek, denken we dat het een spel is waar je van zult houden. En als je nog meer Bloodborne the Board Game-content nodig hebt, bekijk dan zeker de uitbreiding Chalice Dungeons, of een van de andere mini-games.uitbreidingen voor het basisspel.