$1,8 miljoen op Kickstarter benadrukt de hype en hysterie rond Scythe. Als je het nog niet hebt gespeeld, heb je er vrijwel zeker op de een of andere manier wel van gehoord. Scythe laat spelers een alternatieve geschiedenis betreden waarin ze elk hun eigen rijk van monsterlijke mechs en ijverige arbeiders creëren.

Het doel van dit 4x spel (verkennen, uitbreiden, uitbuiten, uitroeien) is om gebieden op het bord te controleren, grondstoffen te verzamelen, munten te verdienen en een efficiënte locomotief te bouwen. Zodra een speler zes prestaties heeft voltooid, wordt het einde van het spel geactiveerd en wordt de eindscore berekend.

Scythe is ontworpen door Jamey Stegmaier, uitgegeven door Stonemaier Games, en speelt 1-5 spelers in ongeveer twee uur af. Er is een uitbreiding beschikbaar die het aantal spelers uitbreidt naar 6-7, maar dat verlengt de speeltijd (je bent gewaarschuwd). Ik heb het spel met 2-5 spelers gespeeld en mijn ervaring is dat het spel ongeveer dertig minuten per speler duurt.

Laat je echter niet afschrikken door de mogelijke lengte van een hoger spelersaantal! Scythe dompelt je heerlijk onder in zijn wereld, met prachtig artwork van Jakub Rozalski.

Scythe Gameplay

Aan het begin van het spel kiest elke speler een factie- en spelersmat. Elk van deze matten is volledig uniek en kan op veel verschillende manieren worden gecombineerd! De factiematten voorzien de spelers van een speciale vaardigheid, vier mechs (die ook een unieke speciale vaardigheid toevoegen zodra ze zijn gebouwd), en hun startkracht en gevechtskaarten.

Op je spelersmat zie je hoe je plannen om motoren te bouwen vorm krijgen. Elk bord is verdeeld in vier secties, elk met een actie in de bovenste rij en een actie in de onderste rij. De acties worden op elk spelersbord door elkaar gehusseld, waardoor je elke keer dat je speelt verschillende speelstijlen hebt. Spelers hebben om te beginnen een leidersminiatuur op hun thuisbasis, met een arbeider op elk van de twee aangrenzende velden.

Als je aan de beurt bent, mag je een van de vier secties op je spelersmat selecteren en de actie in de bovenste rij uitvoeren, gevolgd door de actie in de onderste rij. Acties in de bovenste rij zijn onder andere:

• Verplaatsen - De spelers verplaatsen hun stukken over het bord volgens de bewegingsregels.
  • Produceren - arbeiders op bepaalde hexes kunnen een grondstof van die respectievelijke hexes krijgen.
  • Handel - betaal een munt om twee grondstoffen naar keuze te krijgen.
  • Bolster - betaal een munt om macht te krijgen.

Na het voltooien van een actie in de bovenste rij mogen de spelers de actie in de onderste rij van dezelfde sectie activeren. Dit is waar het echte motorbouwen begint. Met de upgrade-actie kunnen spelers een blokje dat een voordeel vormt op een actie in de bovenste rij verplaatsen en het op een rood betaalveld plaatsen op een actie in de onderste rij. Zo wordt de actie in de bovenste rij voordeliger en de actie in de onderste rij de volgende keer goedkoper.Heerlijk.

Met de inzetactie kunnen spelers een mech bouwen en deze samen met een werker op het bord plaatsen. De mechs kunnen in elke willekeurige volgorde van hun factiebord worden gebouwd en voegen een speciale vaardigheid toe aan elke mech die momenteel op de wereld is, en ook aan je leider.

Bij het activeren van de bouwactie kiezen de spelers een gebouw van hun spelersmat om samen met een arbeider op het bord te plaatsen. Zodra een gebouw van de spelersmat wordt verwijderd, komt er een nieuw voordeel voor die actie tevoorschijn.

Met de actie Aanwerven kan de speler een rekruutfiche van de spelersmat oprapen en het op een beschikbaar eenmalig bonusveld op je factiemat leggen, waardoor je onmiddellijk die afgebeelde bonus krijgt. Als het rekruutfiche wordt verplaatst, toont het een lopende bonus. Voor de rest van het spel krijg je de gespecificeerde bonus als jij of de spelers aan weerszijden van je deze actie in de onderste rij gebruiken.Het beheer van de spelersmatten is de sleutel tot succes en plezier in een spelletje Scythe.

Terwijl de spelers hun acties uitvoeren en over het bord bewegen, hebben ze ontmoetingen met de lokale bevolking, bezoeken ze de fabriek en nemen ze deel aan gevechten om de controle over een gebied te bepalen. Ontmoetingen zorgen ervoor dat spelers een kaart trekken van de ontmoetingsstapel, die een visuele scène bevat van wat er in die hex te zien is. De speler beslist dan wat te doen in die situatie, wat van invloed kan zijn op hunSommige ontmoetingen lijken een beetje onevenwichtig, maar de uitstekende beelden en humor die in sommige keuzes wordt gebruikt, dragen alleen maar bij aan het thema van het spel.

Door een bezoek aan de fabriek kunnen spelers een geheel nieuwe actie verkrijgen die alleen door hen kan worden gebruikt en die uniek is ten opzichte van alle andere acties. Elk spel heeft één fabriekskaart meer dan het spelersaantal om uit te kiezen. De acties kunnen erg krachtig zijn en kunnen de speler belonen die als eerste bij de fabriek is. Geüpgradede acties op je spelersmat kunnen echter voordeliger blijken naarmate de tijd verstrijkt.

Gevechten vinden plaats als twee spelers hun speelfiguren in dezelfde zeshoek hebben staan. De spelers kiezen hoeveel kracht ze willen gebruiken in de strijd (met behulp van de machtsknop) en ook welke gevechtskaarten ze willen gebruiken. De speler met de meeste totale kracht wint en dwingt de tegenspeler om zich terug te trekken op de thuisbasis.

Mijn ervaring is dat gevechten weinig voorkomen, vooral bij lagere spelersaantallen (2-3 spelers). Het is de intimidatiefactor van het zien hoeveel macht een speler heeft, het aantal gevechtskaarten en het aantal mechs in de buurt die spelers kan dwingen om gewoon uit elkaars buurt te blijven!

Spelers die hun eerste twee gevechten winnen, krijgen daarvoor een prestatiester. Dit zijn twee van de 10 mogelijke manieren om een prestatiester te krijgen. Ze worden ook toegekend aan spelers die al hun mechs inzetten, al hun bouwwerken bouwen, al hun acties upgraden, al hun inlijvingsacties activeren, de populariteits- of machtsporen maximaliseren of een objectiefkaart voltooien.

Het spel gaat door totdat één speler zes prestaties heeft voltooid. De prestatiesterren zijn veel punten waard aan het einde van het spel, maar zijn niet allesbepalend. Als je locomotief efficiënt is, je het bord goed onder controle hebt en een hoge populariteit hebt, maak je kans om te winnen, zelfs als je geen zes prestatiesterren hebt behaald.

Onderdelen

Stonemaier Games heeft een steeds grotere reputatie voor het maken van prachtige spellen, en Scythe is daarop geen uitzondering. Je zou zelfs kunnen zeggen dat dit het beste van het stel is. Het artwork is ongeëvenaard en het doet fantastisch werk om spelers onder te dompelen in de wereld.

Het bord is zeer gedetailleerd en goed doordacht, maar het kan op het eerste gezicht overweldigend zijn. Na een paar rondes zien spelers echter de noodzaak voor elk spoor, deck en hex. Spelers zijn ook nooit te ver van elkaar verwijderd. Het bord implementeert een tunnelsysteem dat alle spelers vrij kunnen gebruiken. Dit stelt spelers in staat om snel over het bord te bewegen om territorium te winnen en dan weer terug te gaannaar de fabriekshex in het midden van het bord als ze daarvoor kiezen.

De houten lopers, kaarten en plastic miniaturen van Scythe zijn geweldig. Elke factie heeft zijn eigen mal voor de leider, mechs en arbeiders, wat een leuk detail is dat de meeste speluitgevers niet doen. Het voegt nog een verschil toe tussen de facties op het bord (en helpt kleurenblinde spelers).

Ik had het geluk om de Kickstarter te steunen en koos voor de Collector's Edition omdat die de metalen munten, Stonemaier realistische grondstoffenfiches en een groter bord toevoegde. Deze zijn allemaal verkrijgbaar als uitbreiding op het spel als je net als ik die kant op wilt!

Scythe is een uitstekend spel dat geweldige mechanismen in euro-stijl en uitstekende thematische gameplay combineert. Ik maakte me zorgen toen ik hoorde dat dit spel het label 4x-game kreeg opgeplakt. Ik denk dat het goed werkt, maar het is niet het beste 4x-spel dat er is. Labels terzijde, dit is een uitstekend spel dat de engine opbouwt en spelers betrokken houdt, met een aantal interessante keuzes en memorabele momenten.

De keuzes en beslissingen die een speler moet maken zijn interessant en belangrijk. Er zijn zoveel mogelijkheden om te verkennen en zoveel combinaties van factie- en spelersmatten om te combineren, dat tactieken en strategieën moeten worden aangepast voor verschillende combinaties.

Ik wil echter het belang van het populariteitsparcours benadrukken. Een lage populariteit kan schadelijk zijn, omdat het werkt als een vermenigvuldiger voor de eindspelscore. In mijn Scythe-spel lijkt dat de enige consistente strategie die ik gebruik.

Ik heb op forums online gelezen dat het spel te lijden kan hebben van spelers die te lang over hun beurten doen, waardoor spelers niet meer betrokken zijn en afgeleid raken. Ik heb het geluk dat ik in een spelgroep zonder analyseverlamming zit, dus ik ben hier geen slachtoffer van geweest, maar ik kan zien hoe dit een probleem kan zijn. Als jij of een lid van je spelgroep de neiging heeft om over een spel na te denken als er te veel keuzes worden geboden, dan is deDe speeltijd kan iets langer duren dan eerder vermeld.

Ik heb het solospel van Scythe niet gespeeld, dus ik kan geen commentaar geven op hoe het speelt en of het goed is. Het spel voor twee spelers is prima, maar is een stuk minder confronterend. In feite is er zelden sprake van een gevechtssituatie! Ik denk dat de sweet spot voor het spel bij vier spelers ligt. Vijf of meer spelers zou naar mijn mening tot te veel gevechten leiden. Als je op zoek bent naar gevechten in een gebiedscontrolespel, zou ikstel voor om eens naar Kemet te kijken.

Al met al heeft het vermogen van Scythe om me mee te slepen in het thema en de kernmechanismen ervoor gezorgd dat het mijn favoriete spel is geworden dat ik ooit heb gespeeld. Ik geniet van het bouwen van de engine, de intimidatie voor de oorlog en de enorme hoeveelheid keuzes die spelers tot hun beschikking hebben. De productiewaarde is ongekend en het is een spel dat nog heel lang in mijn collectie zal zitten.

Noot van de redactie: Deze blog werd oorspronkelijk gepubliceerd op 12 november 2018 en bijgewerkt op 23 november 2021 om de beschikbare informatie te verbeteren.