Bouw een eenhoornleger. Verraad je vrienden. Eenhoorns zijn nu je vrienden.

Dit is hoe Unstable Unicorns, van Rami Badie, zichzelf introduceert en het is een van die zeldzame spellen waar ik verliefd op word vanaf het moment dat ik de doos openmaak. Van het schattige artwork tot de snelle regels die zo eenvoudig te leren zijn dat ik denk dat de leeftijdsaanbeveling voor 14+ veel te hoog is, dit spel trok me al aan voordat we ons eerste spel hadden gespeeld.

Het is een snel, take-that-spel voor 2-8 spelers waarin iedereen racet om als eerste zeven eenhoorns in zijn stal te verzamelen en zijn tegenstanders op alle mogelijke manieren tegen te houden!

Wat zit er in de doos?

In de compacte gemagnetiseerde doos zitten 105 kaarten en een spelregelboek. De kaarten zijn onderverdeeld in zeven verschillende soorten: directe tegenkaarten, Neighs genaamd, en ja, dit spel houdt van woordspelingen, die voorkomen dat de laatst gespeelde kaart in het spel komt. Magische kaarten die een speciaal effect hebben dat onmiddellijk wordt toegepast en kan variëren van het doden van eenhoorns van je tegenstanders tot het stelen van kaarten van hunStabiele upgrades die je een voordeel geven als de kaart onder jouw controle in het spel blijft. Met een van deze kun je bijvoorbeeld een tweede kaart in het spel brengen als je aan de beurt bent, terwijl een andere je immuun maakt voor Neigh-kaarten. Stabiele downgrades die je tegenstanders nadelen geven, zoals het beperken van het aantal eenhoorns dat ze kunnen spelen of zelfs hun eenhoorns in panda's veranderen. Basiseenhoorns dieBaby Eenhoorns die alleen op een speciale manier in het spel kunnen worden gebracht en tot slot Magische Eenhoorns die hun eigen unieke vaardigheden hebben waarmee je elke beurt gratis een basis Eenhoorn kunt spelen of een upgrade in een andere stal kunt vernietigen.

Er is ook een selectie van snelle referentiekaarten die kunnen worden uitgedeeld aan spelers, zodat ze belangrijke speltermen kunnen opzoeken zonder dat ze het regelboek hoeven door te geven. De kaarten zijn gemaakt van een goede kwaliteit en sinds ze uit de folie zijn gehaald, hebben ze slechts een heel klein beetje gekruld en ze hebben het allemaal doorstaan om tijdens het spelen op tafel te worden gelegd.

Opzetten

Om te beginnen worden de baby-eenhoorns van de stapel gehaald en op hun eigen stapel gelegd, dit heet de kinderkamer. Elke speler voegt vervolgens een baby-eenhoorn toe aan zijn stal. Dit gebied ligt voor elke speler en bevat alle kaarten die van invloed zijn op hen in het spel. De rest van de kaarten wordt geschud en vijf worden uitgedeeld aan elke speler, de rest gaat terug naar het midden van het speelgebied om bij elke beurt te trekken.

Dat was het, je bent nu klaar om Unstable Unicorns te spelen!

Instabiele eenhoorns spelen

De gameplay is eenvoudig en snel op te pikken; aan het begin van de beurt trekt een speler een kaart en mag dan ofwel een kaart uit zijn hand spelen of nog een kaart trekken. Magische Eenhoorns en magische kaarten hebben vaak effecten die meteen in werking treden, maar upgrades voor stallen moeten meestal aan het begin van je beurt in je stal zijn om er voordeel uit te halen.

Er is ook een handlimiet van zeven, dus word niet te hebberig met het trekken van kaarten, anders moet je er aan het eind van je beurt gewoon een paar weggooien.

Opsomming van Instabiele Eenhoorns

Ik kwam Unstable Unicorns voor het eerst tegen toen het nog op Kickstarter stond en het was de kunst van Rami Badie die me aantrok. De gameplay leek eenvoudig te leren en snel genoeg om de aandacht vast te houden van de spelgroep waarmee ik speel, die de voorkeur geeft aan lichte spellen, en de prijs was zodanig dat zelfs als niemand het leuk zou vinden, het niet als weggegooid geld zou voelen.

Pas toen ik het in handen kreeg, besefte ik pas echt wat een juweeltje het is. Iedereen met wie ik dit spel heb gespeeld, was er dol op en prees de snelheid van het spel en de hoeveelheid interactie tussen de spelers, een must voor een goed take-that-spel. Niet iedereen was echter zo gecharmeerd van de kunst als ik, omdat ze het te algemeen schattig vonden en gewoon meespeelden in de eenhoorngril die momenteel aan de gang is.mode.

Aan de andere kant heeft Unstable Unicorns een indrukwekkende hoeveelheid herspeelbaarheid. Met vier beschikbare uitbreidingen kun je het basisspel aanvullen voor nog meer uren eenhoorn verzamelplezier. De uitbreidingen zijn;

Ongesneden Eenhoorns

De obligate NSFW-uitbreiding die we graag stiekem toevoegen na een paar potjes met onervaren spelers. Door deze uitbreiding toe te voegen wordt de totale speeltijd korter, omdat het verschillende manieren toevoegt om eenhoorns van andere spelers te stelen en het heeft twee alternatieve spelstanden voor volwassenen. Het is ook de enige uitbreiding die niet in de basisdoos past, maar in een opbergdoos, omdat het de grootste van de vier is.

De draak Uitbreiding

Deze uitbreiding voegt een aantal krachtige kaarten met draken-thema toe en verlengt de speeltijd een beetje omdat er veel magische kaarten in zitten die een heleboel eenhoorns in één keer kunnen wegvagen.

De regenboog hagelslag verpakking

Dit voegt een paar superschattige kaarten toe, maar heeft de minste invloed op de speeltijd, want de meeste kaarten in deze set zijn gewoon eenhoorns.

Uitbreidingspakket Apocalyps!

Dit pack is ontworpen om de grootste impact te hebben op de manier waarop gameplay werkt. De vier eenhoorns van de apocalyps zijn op zichzelf al extreem krachtig, maar er zijn ook verschillende kaarten die het speelveld bijna schoon kunnen vegen. Door dit pack toe te voegen wordt de speeltijd enorm verlengd en kan het spel in sommige gevallen bijna iets te lang worden.

Unstable Unicorns mag dan licht zijn en ja, het heeft niet veel diepgang, maar het is wel erg leuk. Het is een geweldig opvulspel als je de Apocalypse-kaarten niet meespeelt, of het kan het hoofdspel worden als je dat wel doet. Als je twijfelt of je dit zult proberen, zou ik zeggen: waag de sprong, je zult ongetwijfeld snel net zo verslaafd zijn aan eenhoorns als ik.