Planet Unknown is een polyomino, tegelplaatsingsspel voor maximaal 6 spelers. Elke speler neemt de rol aan van een uniek bedrijf dat probeert zijn eigen planeet te koloniseren.

Draai om beurten de tegelhouder en plaats ze op je bord, waardoor je verschillende beloningen krijgt. Het spel gaat door tot een speler geen tegels meer kan plaatsen, waardoor er een eindspelfase komt om te zien wie de meeste punten heeft!

Roteren & koloniseren

De gameplay in Planet Unknown is eenvoudig en draait snel. Dit komt vooral door de "luie Susan" die de tegels vasthoudt.

Een groot cirkelvormig station dat in het midden van de tafel ligt. De buitenste ring bevat de grotere tegels, terwijl de binnenste ring alle kleinere tegels bevat. Dit geniale onderdeel zorgt er niet alleen voor dat alle tegels snel kunnen worden opgezet en georganiseerd, maar helpt ook om het spelverloop te versnellen. Als iedereen al deze tegels kan zien en pakken, verloopt het spel soepeler.ervaring voor iedereen.

Elke speler die aan de beurt is draait eerst de tegelhouder naar de kant die hij wil. Daarna pakt elke speler tegelijkertijd één of beide tegels uit het vak dat overeenkomt met zijn pijl. Het neerleggen van je tegels is ook een eenvoudige taak. Je eerste tegel moet de rand van je planeet raken, de rest moet de rand raken van minstens één tegel die je al hebt neergelegd. Elke tegel heeft één (of twee)symbolen die overeenkomen met een van de vijf symbolen op het bord van je bedrijf, waardoor je je makers vooruit kunt helpen en een beloning kunt claimen. Dan wordt er een gebeurteniskaart getrokken. Deze optionele en aanpasbare kaarten kunnen spelers tijdens het spel helpen of hinderen. Tot slot wordt de eerste spelersmarker met de klok mee doorgegeven aan de volgende speler en wordt het spel herhaald totdat de eindwaardering wordt getriggerd.

Uw markers vooruit zetten

Wat ik zo leuk vind aan Planet Unknown is de enorme hoeveelheid herspeelwaarde en manieren om punten te verdienen in het spel.

Ondanks het feit dat het een gemakkelijk te leren spel is om tegels te plaatsen, zullen spelers tijd besteden aan het nadenken over welke tegel ze op hun planeet moeten plaatsen. Je wilt je planeet niet te vroeg vullen, of ruimtes innemen en later een plaatsing verpesten. Ook welk spoor je vooruit wilt gaan? Dit kan volledig van de situatie afhangen en weten waar je vooruit moet gaan op een spoor kan enorme beloningen opleveren.

Er zijn vijf sporen waarop spelers vooruit kunnen komen door regels met bijpassende symbolen te plaatsen. Van links naar rechts hebben we Civ, Water, Biomassa, Rover en Tech. Civ stelt ons in staat om een kaart te nemen uit het bijpassende aantal opzij gelegde genummerde kaarten en er een te kiezen. Deze kunnen variëren van het stimuleren van onze scoremethoden uit verschillende bronnen of een eenvoudige bonus of beloning.

• Water is het eenvoudigste spoor om te begrijpen, omdat het alleen overwinningspunten oplevert. Spelers kunnen echter alleen verder komen op dit spoor als hun corresponderende tegel op een ijsgedeelte van hun planeet is geplaatst.
  • Biomassa maakt het mogelijk om biomassategels te plaatsen. Deze kleine, vierkante tegels vullen ruimtes op je planeet op en kunnen helpen bij de eindtelling.
  • Rover geeft beweging aan je kleine autoachtige miniatuur. Je kunt je over je planeet verplaatsen en levenspods en meteorieten oppikken. Deze kunnen op je bedrijf worden geplaatst en helpen je punten te scoren.
  • Tech verleent nieuwe vaardigheden telkens als je een nieuw level bereikt.

Je kunt ook meerdere stappen vooruit zetten in één beurt door de synergieboost-icoontjes te raken die over de sporen verspreid staan. Hiermee kun je een marker weer omhoog zetten op elk spoor, je kunt zelfs nog een synergieboost raken voor een enorme combo!

Bij het scoren in Planet Unknown controleren de spelers eerst hun planeet en de plaatsing van al hun tegels. Elke volle rij en kolom levert punten op, meer voor de grotere gebieden van de planeten, maar pas op, eventuele gaten of meteorieten kunnen een score in de weg staan. Vervolgens controleren de spelers hun corporatieborden en eventuele gouden puntenfiches dragen bij aan hun score. Tot slot controleert iedereen zijn civ-kaarten enDoelstellingen om te zien of ze meer punten hebben behaald voordat het totaal wordt onthuld.

Eindeloze herspeelwaarde

Planet Unknown zit vol variatie en aanpassingsmogelijkheden. Elk planeet- en corporatiebord is uniek en heeft een gewone beginnerskant waardoor spelers allemaal met exact dezelfde lay-out en vaardigheden kunnen spelen. Ik hou van de creativiteit die hier is gebruikt. Elke planeet is compleet anders in zijn lay-out, score en beperkingen. De corporaties zijn leuk om mee te experimenteren. Hoewel ze allemaal dezelfde vijf technologieën delenElk spoor verdient beloningen en boekt een andere vooruitgang.

Sommige zijn moeilijker dan andere en het spelregelboek was niet zo duidelijk als het had kunnen zijn in de uitleg. Spelers vinden ze soms een beetje te uitdagend of onevenwichtig. Ze kunnen ook veel voldoening vinden in het uitzoeken hoe deze unieke borden werken en elk bord voelt aan als een fantastische kleine puzzel.

Productie & Presentatie

Planet Unknown heeft een aantal geweldige ontwerpkeuzes, maar ook hier en daar een probleem. Ik heb het luie Susan tegeldepot al genoemd en geprezen, maar ik ben ook dol op de dubbelgelaagde corporatieborden. Deze dikke, duurzame borden hebben mooie inkepingen voor de markeerblokjes en hoewel dit een kleine ontwerpkeuze is, maakt het een groot verschil. De markeerstiften, life-pods en meteorieten passen allemaal op de bordenen in tegenstelling tot spellen als Terraforming Mars zullen deze niet wegglijden of vallen.

Een ander groot pluspunt van de productie van dit spel zijn de dienbladen waarin alle extra onderdelen passen. Spelersmarkers, biomassategels, zwervers, meteorieten en alle kaarten passen hier met gemak in en zorgen voor een soepeler spelverloop. Mijn grootste probleem met het ontwerp van dit spel is de doos zelf. Hoewel er veel moeite is gestoken in het maken van het depot voor de tegels en de dienbladen voor de spelers, is dit niet allesHoe ik de items ook probeerde te rangschikken, ik kwam er altijd achter dat het deksel van de doos niet helemaal wilde sluiten en eigenlijk een beetje naar buiten boog.

Het probleem hiermee is dat ik dit spel niet verticaal op mijn plank kon zetten omdat alle tegels dan uit de houder zouden vallen. Als ik spellen bovenop de doos zou stapelen, zou het deksel hoogstwaarschijnlijk beschadigd raken. De rovers en meteorieten zagen er een beetje inconsistent uit. Of dit een bewuste ontwerpkeuze was of niet, weet ik niet zeker, maar sommige zagen er een beetje donkerder en misvormd uit dananderen.

Wat betreft de gameplay vond ik dat dit spel goed werkt bij elk spelersaantal omdat iedereen tegelijk aan de beurt is. Afgezien van het draaien van de luie Susan om mogelijk een beurt voor iemand te verpesten, is er niet veel interactie tussen iedereen en kan het vaak aanvoelen als multiplayer solitaire.

Planet Unknown is een innovatieve en frisse kijk op het polyomino-tegelplaatsingsgenre. De makkelijk te leren, moeilijk te beheersen gameplay in combinatie met gelijktijdige acties tussen spelers zorgen ervoor dat dit spel soepel verloopt en snel gespeeld kan worden.

Enorme herspeelwaarde en eindeloze aanpassingsmogelijkheden maken dit spel een uitstekende ervaring voor spelers van elke leeftijd.

Tot zover onze gedachten over Planet Unknown. Ben je het met ons eens? Laat het ons weten en tag ons op social media @zatugames. Klik hier om Planet Unknown vandaag nog te kopen!