Hoewel ik niet eens op deze aarde was in het jaar 1989, zullen degenen die dat wel waren dierbare herinneringen hebben aan een bepaald spel dat dat jaar werd uitgebracht. Een samenwerking tussen Milton Bradley en Games Workshop kwam in 1989 op de planken en werd lovend ontvangen. Dit spel zorgde voor een cultaanhang die tot op de dag van vandaag voortduurt, een aanhang die volhoudt dat het spel een van de grote klassiekers is die iedereen zou moeten spelen.Tenminste één keer, om de magie en intrige te ervaren die zovelen ontdekten toen ze de doos voor het eerst openmaakten.

Ik heb het natuurlijk over Heroquest, een primeur in het genre en een spel waarmee kinderen en volwassenen in een mythische wereld konden duiken om het op te nemen tegen de kwade krachten van Zargon. Het spel zelf was een afspiegeling van de hype rond Dungeons and Dragons, dat al 15 jaar bestond. Heroquest vereiste dat een speler als Zargon speelde en het bevel voerde over de krachten van de duisternis en de andere spelers...zouden een groep afvalligen vormen, in een poging Zargon's kerker te ontvluchten.

Als een feniks uit de as

Natuurlijk komt aan alle goede dingen een eind, en Milton Bradley wil je dat doen geloven, want in 1997 lieten ze het handelsmerk vervallen. Spelers die van het spel hielden, hielden hun gekoesterde exemplaren en de tweedehandsmarkt bloeide. De meesten dachten dat dit het einde was voor Heroquest, tot het jaar 2020, een volle 31 jaar na de oorspronkelijke release van Heroquest. Als een feniks, herrezen uit deNadat Hasbro het handelsmerk had gekocht, kreeg Avalon Hill de fakkel om het vuur rond dit legendarische spel weer aan te wakkeren en uiteindelijk werd op 22 september 2020 aangekondigd dat er een volledige, herdrukte en opnieuw ontworpen versie van Heroquest zou worden uitgebracht aan de massa zodra de crowdfunding was voltooid. Snel vooruit naar2022 en eindelijk hebben mensen deze herboren klassieker in handen.

Welkom terug, avonturier

Wat maakt deze Heroquest anders dan de editie uit 1989? Het grootste verschil is het weglaten van Games Workshop in deze uitgave. Dit betekent dat sommige fysieke kenmerken van het spel opnieuw zijn bedacht en verschillen van die van het origineel. Natuurlijk is de kernidentiteit er nog steeds, maar er moesten aanpassingen en veranderingen worden aangebracht om ervoor te zorgen dat deze nieuwe uitgave geen inbreuk maakte opGW's handelsmerken, zoals Chaos, worden veranderd in Dread. De andere veranderingen zijn slechts zeer klein als het gaat om de kernmechanica en hoe het spel speelt. Het blijft nog steeds trouw aan het originele spel. Een grote toevoeging voor mij is de

Ik vind dit een geweldige toevoeging aan het spel, omdat het solospel mogelijk maakt en alle spelers als helden laat spelen in plaats van één speler als "dungeon master". Het stemacteren is erg goed en met de app kunnen spelers die voor het eerst spelen de eerste zoektocht met gemak doorlopen.

Voorwaarts, dappere helden

Nu de veranderingen uit de weg zijn, kunnen we in de fantasierijke kern van het spel duiken. Spelers die terugkeren naar het spel zullen altijd vertrouwd zijn met het rol-en-bewegingssysteem dat in deze editie wordt gebruikt en ik ben blij dat ze het zo hebben gehouden. Er was wat weerstand tegen het behoud hiervan, maar het zorgt wel voor eenvoud. Degenen die de bredere hobby nog moeten ontdekken, zullen meteen aan hun trekken komen.thuis met een mechanisme als dit en hoewel wij doorgewinterde gamers het gevoel hebben dat het ontbreekt aan innovatie, maakt het het meer dan goed in plezier!

Ja, rollen-en-bewegen is een oud systeem, maar het werkt en het werkt goed als het spel voor spanning en leuke frustratie kan zorgen als je een vaardigheidscontrole niet goed doet of die ene zet mist die je nodig had om het op te nemen tegen die torenhoge gevreesde krijger.

Spelers zullen ook dobbelstenen gebruiken om aanvallen uit te voeren, hoewel je in dit geval speciale "aanvals"-dobbelstenen zult gebruiken in plaats van een D6. Het aantal dat je gooit wordt bepaald door het wapen dat je held vasthoudt en alles wat je aanvalt kan worden verdedigd als er een verdedigingswaarde is opgegeven. Nogmaals, dit is leuk en eenvoudig te begrijpen. Niets vernieuwends, maar waarom iets veranderen dat niet per se kapot is?

In een bocht

Spelers moeten beslissen of ze eerst bewegen of eerst een van de zes acties doen, maar je kunt niet tijdens je beurt wisselen en moet eerst de ene en dan de andere doen. Terwijl spelers zich door Zargon's kerker bewegen, zal de kerkermeester kamers onthullen, vallen activeren en vijanden laten verschijnen volgens het opdrachtenboek in het spel. Spelers kunnen deze monsters bestrijden met wapens en spreuken enElke held begint met een wapen, maar je kunt er meer vinden door in kamers te zoeken. De spreuken bieden genezing en richten ook schade aan.

Je kunt ze maar één keer per queeste gebruiken, wat betekent dat je ze strategisch moet inzetten. Al deze elementen komen goed samen en zorgen voor een aangename spelervaring. Als je de basismechanismen eenmaal doorhebt, zul je met gemak door de kerker scheuren.

De kwaliteit van de onderdelen is over het algemeen goed. Het team achter deze nieuwe Heroquest heeft veel werk gestoken in het herscheppen van het nostalgische jaren '80 gevoel, terwijl het een goede oude upgrade heeft gekregen. Mijn eerste klacht is echter het materiaal dat is gebruikt om de miniaturen te modelleren. Het plastic lijkt iets flexibeler dan het gebruikelijke materiaal dat we gewend zijn te zien bij grote CMON producties, en ik benIk weet niet zeker of dit een kostenbesparende maatregel was of een bewuste beslissing van Hasbro, omdat zij dit als de beste optie zagen. Wat je als resultaat hebt, zijn een aantal mini's waarvan de bases in heet water moesten worden gedompeld en weer in vorm moesten worden gebogen.

Het gebeurde slechts met een paar mini's en stukken terrein, maar het was genoeg om op te vallen.

Als ik mijn detective pet zou moeten opzetten, denk ik dat het misschien komt door mijn andere klacht, de inserts! Alle plastic minis en scenery worden geleverd in zwarte, vacuüm gevormde inserts die meer dan geschikt zijn voor het doel, maar misschien een beetje te gretig zijn om zich vast te klampen aan de inhoud. De pasvorm is heel, heel strak en ik denk dat omdat ze om de minis gevormd zijn, dit ervoor gezorgd heeft dat de basissen van de minis kromgetrokken zijn,Dit resulteerde in het eindproduct dat ik zag. Natuurlijk, hoewel het niet ideaal is, is het zeker geen deal-breaker voor mij, maar het is zeker iets om bewust van te zijn.

Alle andere niet-plastic onderdelen zijn over het algemeen van goede kwaliteit en meer dan acceptabel voor een spel in deze prijsklasse. Het ponsbord was het enige kleine nadeel voor mij, omdat het een stuk dunner is dan de meeste, maar dit heeft geen enkele invloed op de gameplay!

Over het geheel genomen hebben Hasbro en Avalon Hill fantastisch werk geleverd door deze klassieker uit de jaren 80 nieuw leven in te blazen en gamers te laten genieten van de nostalgie! Bij het uitpakken word je duizelig als een opgewonden kind met Kerstmis en krijg je een hele berg avontuur voorgeschoteld. Ik ben blij dat ze de basisprincipes van het spel hebben behouden en hebben geprobeerd niet te rommelen met de regels en de mechanica. Degenen diedie zich het origineel herinneren zullen meer dan blij zijn met een exemplaar van deze nieuwe release, want deze verlevendigt en doet deze oude klassieker herleven op zo'n manier dat ze zullen stralen van oor tot oor!

Elk klein detail is prachtig opnieuw bedacht en gemaakt en het eindresultaat is een reusachtige doos vol avontuur en intriges waar alle leeftijden plezier aan zullen beleven. Ja, je zou kunnen aanvoeren dat dit geen grote vooruitgang is voor de hobby en dat het gewoon een oude, vermoeide klassieker recycleert, maar dat is deze editie van Heroquest helemaal niet. Het is een prachtig eerbetoon aan het origineel, terwijl het de mogelijkheid biedt omde jongere generatie toegang te geven tot een wereld die velen meer dan 30 jaar geleden al kenden.

Zowel kinderen als volwassenen kunnen het bevel voeren over hun helden of evolueren tot hun eigen versie van Zargon, die het bevel voert over zijn duistere strijdkrachten en de helden uitdaagt in zijn kerkers van angst. Dit spel is wat je er zelf van maakt en het biedt een fantastisch platform voor geweldige avonturen! Waar wacht je nog op! Zargon's strijdkrachten naderen en je moet uit deze kerker zien te ontsnappen. Maak je klaar om te gaan!wapens en bereid je voor op een almachtige zoektocht!