Ten eerste kwam het exemplaar van Clickbait dat ik ontving aan in een ongelooflijk jazzy, holografische postzak die mijn interesse al wekte en me verleidde om het spel zo snel mogelijk te spelen. Bij het openen van de verpakking lag het spel netjes in een uniek gevormde, pijlvormige doos. Ik vind het echt leuk hoe de ontwerpers hebben gekozen voor iets anders dan de verpakking.

Alle spelcomponenten zijn goed gemaakt en de afbeeldingen op de 'product'-kaarten zijn erg leuk en onderhoudend. Het spel vereist niet veel en ik denk dat Clickbait een briljante optie zou zijn om mee te nemen op vakantie of voor die lange autoritten waar de ruimte beperkt is. Het bevat alleen wat aangepaste dobbelstenen, productkaarten, papier en potloden. De eerste indrukken zijn zeker goed.

Clickbait-spel

Voor degenen die het woord niet kennen: 'clickbait' is een internetfenomeen waarbij overdreven en verfraaide koppen worden gebruikt om meer websitebezoekers, of 'kliks', te genereren. Clickbait van Reiner Knizia maakt gebruik van het begrip clickbait in reclame op internet en verandert het in een zeer vermakelijk bordspel waarmee spelers hun eigen belachelijke en misleidende productverklaringen kunnen bedenken.

Clickbait is ontworpen voor drie tot acht spelers en laat je strijden tegen je tegenstanders in een poging om de meest verleidelijke clickbait te maken. Om een ronde te beginnen, worden de vijf aangepaste letterdobbelstenen gegooid om vast te stellen welke letters worden gebruikt. Deze letters worden gebruikt om je clickbait headline te maken. De regels zijn eenvoudig, je kunt elke letter slechts één keer gebruiken, maar je kunt elk aantal letters gebruiken (tothet maximum van vijf).

Voor elke ronde neemt een speler de rol van scheidsrechter op zich. Deze scheidsrechter bepaalt wie de meest verleidelijke clickbaitkop voor de ronde heeft en dit bepaalt weer wie de punten krijgt. Voor elke ronde gooit de scheidsrechter met de vijf dobbelstenen en onthult een productkaart. De scheidsrechter laat de productkaart open liggen zodat iedereen deze duidelijk kan zien. Spelers beginnen dan met het maken van hun clickbaitkoppenom het product op de kaart te promoten.

De productkaarten zijn het echte plezier van dit spel. Bij elke onthulling gniffelen alle spelers bij het lezen van de bizarre producten, zoals een driedaagse clownscursus of een service voor het inhuren van een familielid.

Zodra alle clickbait productkoppen zijn gemaakt, beslist de scheidsrechter wie de meest verleidelijke kop heeft. Dit bepaalt wie de ronde wint en de nieuwe scheidsrechter wordt voor de volgende ronde.

Elke ronde duurt meestal een paar minuten en over het algemeen is het spel snel en heeft het een korte speelduur. Af en toe heb ik wel eens gespeeld dat een bepaalde speler consequent een tijdje nodig had om zijn headline te maken, maar dat is niet iets wat je met een beetje aansporing kunt oplossen. Als je vindt dat sommige spelers consequent te lang doen over het maken van hun clickbait, kun je ook een timer introduceren.om te beperken hoe lang mensen over hun kop moeten nadenken.

Om het spel te winnen, moet je gewoon de eerste speler zijn die drie rondes van het spel wint.

Laatste gedachten over clickbait

Ik hou echt van een snel, op woorden gebaseerd gezelschapsspel en dit is zeker zo'n spel. Elk spel duurt meestal tussen de 20-30 minuten en iedereen is de hele tijd gegrepen door de hilariteit. Clickbait is niet het hoofdevenement op een spelletjesavond, maar is een fantastische partyvuller die ik met plezier een paar keer op een avond zou spelen.

Er zijn talloze productkaarten en de dobbelstenen variëren de krantenkoppen voor elke ronde. Geen twee rondes Clickbait zijn precies hetzelfde. Terwijl de spelers elk spel hetzelfde doen, veranderen de hulpmiddelen (productkaarten en letters) die ze hebben om dit te doen bij elk spel. De krantenkoppen die worden gemaakt variëren zo veel van compleet gestoord tot verleidelijk gewaagd.

Voordat ik Clickbait ging spelen, vroeg ik me af waarom de leeftijdsgrens voor dit spel op 14+ jaar lag. Na een paar keer spelen is het echter duidelijk dat als mensen niet aan iets voor de hand liggends kunnen denken, hun koppen snel naar het groffe en ranzige neigen. Om echt te kunnen schitteren, moet je in dit spel de vrijheid hebben om een beetje ondeugend te zijn.

Over het geheel genomen heeft Clickbait een plaatsje in mijn verzameling en is het een zeer vermakelijk, op woorden gebaseerd gezelschapsspel dat nooit nalaat een glimlach op mijn gezicht te toveren.