Would I Lie to You, het bordspel gebaseerd op de populaire BBC comedy panel show, stelt je in staat om deel te nemen aan alle capriolen die je ziet op het scherm, in je eigen huis. Je concurrenten uitschelden over hun leugens, of je een weg bluffen door een vals feit, dit spel recreƫert al het plezier van de tv-show, maar brengt het in een ander formaat.

De basis

De Would I Lie To You set bevat veel verwachte elementen, hoewel de beweging van het bord iets anders is dan normaal. Dit bord wordt geleverd met een bord om op te spelen zoals bij traditionele spellen, maar heeft twee delen waarin je stukken bewegen. Langs de buitenkant van het bord is een cirkelvormig bewegingsveld en binnen de cirkel zijn twee kolommen waar een apart corresponderend stuk omhoog beweegt.

De eerste staat voor de worp met een dobbelsteen, die je ook ontvangt, terwijl de tweede staat voor de punten die je tijdens het spel verdient. De stukken waarmee je beweegt zijn misschien fantasieloos ontworpen en lijken een beetje op een schaakpion, maar dan in een rood en blauw kleurenpalet. Desondanks zit het bord zelf goed in elkaar en biedt het een logische oplossing voor een potentieel scoringsprobleem dat veel mensen tegenkomen.spellen hebben.

Het bordspel wordt ook geleverd met drie sets kaarten, elk met een eigen plek op het bord. Tot slot wordt het geleverd met een timer voor sommige uitdagingen en een notitieblok om eventueel op te schrijven. Zoals bij de meeste spellen worden er geen pennen meegeleverd.

De spelers verdelen zich in twee teams, een rood en een blauw team. Nadat is besloten wie er begint, gooit het eerste team met de dobbelstenen en beweegt zich over het ronde deel van het bord, waarop de namen van de drie verschillende soorten kaarten staan. Het veld waarop ze terechtkomen, geeft aan welke kaart ze moeten trekken en dus aan welke uitdaging ze moeten deelnemen.

De drie verschillende soorten kaarten zijn:

• Snelle leugen - Op de kaart staan de eerste en tweede helft van een feit. De speler die de kaart trekt, moet zijn eigen versie van de tweede helft van het feit verzinnen en zowel zijn versie als de echte versie voorlezen. De tegenstander moet voorspellen wat het juiste antwoord is.
  • Ring van de waarheid - Vergelijkbaar met de eerste, geeft de kaart ook een feit met een tweede helft en elk lid van het team verzint ook zijn eigen versie van de tweede helft. Ze hebben 60 seconden om dit te doen en dan worden alle antwoorden voorgelezen aan het team van de tegenstander, waar ze opnieuw de juiste antwoorden moeten voorspellen. Dit maakt gebruik van de timer en een schrijfblok.
  • Dit is... - Op de stapel 'Dit is...' liggen waarheids- en leugenkaarten. Het teamlid pakt de kaart en leest deze voor als het waar is, of verzint het einde van de kaart als het een leugen is. Het andere team moet raden of dit een waarheids- of leugenkaart is, door vragen te stellen over de kaart. Als het waar is, staan er onderaan de kaart voorwerpen om te helpen bij deze vragen. Als het een leugen is, moet je bluffen.Het spel geeft je 30 seconden om je voor te bereiden, met behulp van de timer.

Als het andere team het juiste antwoord, of of iets waar of onwaar is, juist voorspelt, dan verdienen ze een punt. Zo niet, dan wint het team met de kaart het punt. Om het punt aan te geven, wordt het stuk in het midden van het bord omhoog geschoven op het laddervormige ontwerp. Het doel van het spel is om bovenaan te komen en het meeste aantal punten te verdienen. Dit spel vereist duservaren leugenaars, omdat de punten vooral gebaseerd zijn op je blufvaardigheid en niet zozeer op krachten van buitenaf.

Zou ik tegen je liegen? Inhoud van de doos (Credit: Rocket Games)

Slotopmerkingen over Would I Lie to You

Over het algemeen is dit spel leuk en een beetje anders. Hoewel het in het begin een beetje verwarrend is om te begrijpen, zijn de 'Dit is...'-kaarten het beste om te gebruiken, omdat deze de grappigste antwoorden opleveren en het meeste denkwerk vereisen. De andere twee kaarten lijken een beetje op elkaar en zijn snel te spelen, maar verschillen in het aantal teamleden.

Over het geheel genomen is Would I Lie to You voor iedereen makkelijk op te pakken en eigenlijk voor alle leeftijden toegankelijk. Omdat er geen kennis voor nodig is, is dit iets wat iedereen kan oppakken en uitproberen. Het enige wat je moet kunnen is goed kunnen zien of iemand liegt, of door zelf iets te verzinnen (iets waar kinderen veel beter in zijn dan volwassenen).

Would I Lie to You, het bordspel, slaagt erin om iets van de geest van de tv-show te vangen en tegelijkertijd een geschikte aanpassing te zijn. De lengte van het spel is vrij perfect, het zit rond de gemiddelde lengte van een bordspel en het gebruik van de timer is handig om bepaalde kaarten bij te houden. Er is een hoog niveau van interactiviteit voor de spelers, waarbij het spel volledig op de spelers vertrouwt in plaats van op het toeval,Er is echter veel minder tactisch spel dan je zou verwachten, met leugens die nogal eendimensionaal zijn door het niveau van de feiten op de kaarten.

Would I Lie to You is een verrassende toevoeging aan de wereld van bordspellen gebaseerd op tv-programma's, maar wel een die heel goed werkt. Het heeft een meeslepende gameplay en een logische manier waarop het is opgezet en hoewel een paar opdrachten misschien een beetje op elkaar lijken, maakt de 'Dit is...'-kaart dat meer dan goed. Het spel is daarom een must get, vooral voor fans van de serie.