The Mind is een kaartspel voor 2-4 spelers van ontwerper Wolfgang Warsch en werd in 2018 genomineerd voor de Spiel des Jahres award. In The Mind hebben de spelers een hand kaarten die ze gezamenlijk in oplopende volgorde in het midden van de tafel moeten leggen.

Het lijkt eenvoudig, maar het addertje onder het gras is dat de spelers op geen enkele manier met elkaar kunnen communiceren. Geen getwist, geen geheime signalen, geen communicatie. De spelers moeten zich concentreren en hun denkvermogen synchroniseren om het juiste moment te bepalen om een kaart te spelen. Naarmate het spel vordert en hogere niveaus bereikt, raken de spelers beter op elkaar ingespeeld en wordt het gemakkelijker om het juiste moment te bepalen. Tenminste, dat is de manier waarop het spel wordt gespeeld.wordt beschreven.

Dit klinkt misschien een beetje raar en als pseudowetenschap, maar vreemd genoeg werkt het. Soms. The Mind is een snel te spelen spel. Het is leuk, spannend, makkelijk te spelen en moeilijk onder de knie te krijgen.

Overzicht van de geest

Het spel bestaat uit een stapel kaarten genummerd van één tot 100 en wordt gespeeld in verschillende rondes. Aan het begin van elk level krijgen de spelers kaarten gelijk aan het level, dus drie kaarten voor level drie.

Aan het begin van het spel ontvangen de spelers levens gelijk aan het aantal spelers en een enkele shuriken. Op elk moment tijdens het spel kan een speler zijn hand opsteken om voor te stellen een shuriken te spelen. Als alle spelers akkoord gaan om een shuriken te spelen, legt elke speler zijn laagste kaart af en wordt het spel hervat.

Zodra de levens, shuriken en kaarten zijn uitgedeeld, concentreren alle spelers zich. Als je er klaar voor bent, leg je je hand op tafel. Zodra alle spelers hun hand op tafel hebben gelegd, kan het spel beginnen. Er is geen communicatie toegestaan tussen de spelers. Ze moeten elkaar gewoon aanstaren en op één lijn komen om het juiste moment te bepalen om een kaart te spelen.

Er is geen volgorde van beurten of startspeler in The Mind. Elke speler in elke willekeurige volgorde kan een van zijn kaarten uitspelen. Als er geen andere spelers zijn die een lagere kaart hebben, wordt er doorgespeeld totdat alle spelers geen kaarten meer hebben. Als een speler een kaart heeft die lager is dan de uitgespeelde kaart, dan gaat er een leven verloren en alle spelers leggen alle kaarten af die lager zijn dan de uitgespeelde kaart.

Als alle kaarten zijn uitgespeeld, is het level voltooid. Alle kaarten worden geschud en het volgende level wordt geprobeerd. Als je level twee, drie, vijf, zes, acht en negen hebt voltooid, krijg je een beloning: nog een leven of nog een shuriken.

Geharmoniseerd denken of gokken naar nummers?

The Mind was genomineerd voor de 2018 Spiel des Jahres award, naast Azul en Luxor, en ik kan zien waarom. Het biedt een enkel kaartspel dat je overal mee naartoe kunt nemen en overal kunt spelen. De regels zijn eenvoudig en de toevoeging van de shuriken en levens zijn een leuke toevoeging om je door de levels heen te helpen.

Dit is echt een licht opvulspel. Voor de momenten dat je 30 minuten over hebt aan het einde van een spelletjesavond of als je wat rondhangt met vrienden. Mijn eerste spel van The Mind werd gespeeld tijdens een busreis op weg naar Wales. Ik heb dit gespeeld in een bar en een hotelkamer. Er is minimale ruimte voor nodig en de doos is klein genoeg om het gemakkelijk mee te nemen. Ik ben zelfs gevraagd door mijn niet-spelende vrienden.collega's om een spelletje te spelen tijdens onze lunchpauze, omdat ze geïntrigeerd waren door het spel.

Mensen denken misschien dat het gebrek aan communicatie in het spel het spel droog en saai zal maken, maar daar ben ik het niet mee eens. Als je een hand met hoge kaarten hebt, wil je wanhopig dat iemand anders een lagere kaart speelt. Je merkt dat je in stilte je getallen naar de andere spelers schreeuwt. Ik werd meegesleept in het geloof dat je kunt synchroniseren en harmoniseren met je medespelers. Of dit gebeurt,Maar hoe dan ook, The Mind is een leuk en snel kaartspel dat spanning opbouwt naarmate je de levels verhoogt.

Er is een enorm gevoel van vreugde als je wacht met het spelen van een kaart en een andere speler speelt een kaart die slechts twee of drie lager is dan de jouwe. Aan de andere kant, als een speler een kaart speelt die twee of drie hoger is dan een kaart die jij bezit, is het gevoel van teleurstelling verpletterend, maar op een goede manier. Het zorgt ervoor dat je je meer wilt concentreren en wilt afstemmen met je medespelers om het spel te verslaan.

The Mind is een meeslepend, bijna verslavend spel dat je blijft meeslepen voor meer. Ik wist niet zeker wat ik van het spel moest verwachten toen ik het ontving, maar ik was aangenaam verrast. Ik moet het spel nog verslaan (level 10 met twee spelers is mijn beste), maar ik ben vastbesloten om dat te doen en kan niet wachten om het opnieuw te spelen.

Noot van de redactie: Deze blog werd oorspronkelijk gepubliceerd op 6 juni 2018 en bijgewerkt op 26 oktober 2021 om de beschikbare informatie te verbeteren.