Pokemon: het ruilkaartspel bestaat nu al meer dan 20 jaar. Het is in de loop der jaren gegroeid, ontwikkeld en geëvolueerd (net als een Charmeleon in een Charmnder) tot een enorm succesvolle franchise. Met 1000 kaarten beschikbaar, evolutieketens, trainers, items, deckbuilding, zeldzame, holo's, omgekeerde holo's, geheime zeldzaamheden, V, Vmax en nog veel meer kan het een ontmoedigend spel zijn om je teen in te dompelen en heefteen hele taal om onder de knie te krijgen. Waar begin je? Welkom in de arena Pokemon: TCG Battle Academy.

Ten eerste - wat is de Pokemon: TCG. Het is een spel voor twee spelers waarin twee Pokemon trainers (spelers) een vast aantal kaarten pakken en het tegen elkaar opnemen. Spelers hebben een "actieve" Pokemon die de gevechten uitvoert en maximaal vijf gebande Pokemon. Als een speler aan de beurt is, trekt hij eerst een kaart. Kaarten omvatten Pokemon, trainers, items en energiekaarten. Acties die kunnen worden uitgevoerdJe kunt een energiekaart aan een Pokemon koppelen, een Pokemon laten evolueren van zijn basisvorm naar zijn volgende stadium (of van stadium één naar stadium twee), een enkele trainer- en itemkaart spelen. Elke Pokemon heeft een aantal aanvallen die hij kan uitvoeren en voor elk van deze aanvallen is een bepaald aantal en een bepaald "type" energie nodig. Waterpokemon hebben bijvoorbeeld waterenergie nodig om hun aanval uit te voeren.De aanval brengt schade toe aan de actieve Pokemon van de tegenstander en als de schade groter is dan de gezondheid, wordt de Pokemon weggegooid. De tegenspeler moet dan een van zijn gebankte Pokemon in het actieve vakje plaatsen. De aanvallende speler trekt een prijskaart. Als de tegenspeler geen gebankte Pokemon heeft, verliest hij het spel. Als een speler zijn zesde en laatste prijskaart trekt, wint hij.

Het spel gaat door naar de volgende speler en gaat heen en weer totdat één speler tot winnaar wordt uitgeroepen.

Dit is, naar mijn bescheiden mening, waarschijnlijk de beste manier om te beginnen met het spelen van dit spel. Het wordt geleverd met drie kant-en-klare decks van 60 kaarten om mee te spelen. Elk van deze decks is een ander energietype. Er is zelfs een handleiding die je door de eerste paar beurten van het spel leidt en de regels gaandeweg introduceert. Het is een perfecte manier om te beginnen met het spelen van het spel en ondanks het feit dat je alleen de drie decks hebt, heeft eenVoor iemand die nieuw is met het spel of van plan is om met een jonger publiek te spelen, is dit een fantastische manier om het spel te introduceren met een minimum aan spelregels en investeringen.

Het spel zelf is een leuk gevechtsspel voor twee spelers. Je plant je strategieën en bedenkt hoe je je Pokemon het beste van energie kunt voorzien om zoveel mogelijk schade aan te richten. De trainer- en itemkaarten bieden manieren om je deck te doorzoeken, te genezen, extra Pokemon tevoorschijn te halen, van Pokemon te wisselen en nog een heleboel andere vaardigheden. Het strategieaspect is niet al te ingewikkeld als je denkt aan TCG's als eenJe zult je richten op het verslaan van de Pokemon van je tegenstander om het spel te winnen, dus je moet tevreden zijn met dit element. De Battle Academy-decks zijn vrij eenvoudig te spelen en hebben Cinderace, Pikachu en Eevee als de drie "belangrijkste" Pokemon, waardoor het een ideaal startpunt voor het spel is.

De Battle Academy is waarschijnlijk de beste manier om te beginnen met het spelen van Pokemon: TCG. Het is heel toegankelijk en makkelijk te spelen. Ikzelf en mijn 7-jarige openden de doos en begonnen met minimale inspanning te spelen met de tutorial en kregen de regels met relatief gemak onder de knie. Het biedt een makkelijke instap in het spel. Het zal je helpen om te beslissen of dit het niveau is waarop je wilt blijven of een niveau lager wilt gaan.Verzamel/bouw deck route en breid de regels en gameplay verder uit.