Als je niet bekend bent met Desmond the Moon Bear, Mine Turtle, Skateboard Cow en the Kid Who Likes Trains, dan ken je Mr Muffin waarschijnlijk ook niet. Hoewel hij maar een paar keer voorkomt in de asdfmovies (spreek uit als ass-duff), is Mr Muffin ook te horen in een irritant aanstekelijk liedje waarin hij uitlegt hoe hij alleen maar opgegeten wil worden en dood wil gaan. Hij heeft ook zijn naam verbonden aan het gloednieuwe kaartspel vanBig Potato Games in samenwerking met het asdfmovie team - Muffin Time.

Voor degenen die meer introductie nodig hebben, je bent duidelijk niet een van de 11 miljoen kijkers van de asdfmovie complete collectie op YouTube. Alle 12 afleveringen kunnen worden bekeken in minder dan 23 minuten, dus je hebt niet veel excuus om TomSka's creatie niet te bekijken.

Nu moet ik je waarschijnlijk waarschuwen dat asdfmovies, ondanks de lineaire emoticon-look, meer dan een beetje macaber kan worden geacht. De korte sketches zijn echter erg grappig, zij het via donkere humor. De gekte doet me denken aan Monty Python, maar dan net iets gewelddadiger. De zany fun van de cartoons wordt uitzonderlijk goed overgebracht naar het spel en de gameplay van Muffin Time. Bijna net zo briljant als ik link naarhet volgende deel van de beoordeling.

Om Muffin Time te winnen moet je precies 10 kaarten in je hand hebben, "Muffin Time" aankondigen en nog steeds 10 kaarten in je hand hebben aan het begin van je volgende beurt om je te koesteren in de glorie. Klinkt eenvoudig, en dat is het concept zeker.

Je begint het spel met drie willekeurige kaarten. Als je aan de beurt bent, is het eerste wat je kunt doen een Trap-kaart uitspelen als je er een hebt. Deze zijn precies zoals ze klinken, en om Admiral Ackbar uit Star Wars te citeren 'It's a trap!'. Degenen die bekend zijn met Big Potato Games' Don't Get Got zullen deze kaarten al begrijpen. Voor degenen die dat niet zijn, Trap-kaarten worden geactiveerd als er iets gebeurt. Dit kan iemand zijn...Dit zorgt bijvoorbeeld voor een bonus voor de eigenaar of een straf voor de overvallen speler.

Een speler kan dan een kaart trekken van de trekstapel of een actiekaart uitspelen. Actiekaarten dwingen jou of een andere speler meestal om kaarten te trekken, te stelen of af te leggen. Er kan nog meer chaos ontstaan omdat sommige actiekaarten je dwingen om het spel opnieuw te beginnen, of om je kaarten door te geven aan de speler links van je, of zelfs om het aantal kaarten dat nodig is om te winnen te veranderen. Minispellen kunnen ook worden geactiveerd met sommige actiekaarten, deze voegen het volgende toeeen beetje meer eigenzinnig plezier.

Je enige verdediging tegen deze actiekaarten zijn de Counter-kaarten. Deze blokkeren de vooruitgang van je aanvaller en lijken veel op de Nope-kaarten in Exploding Kittens.

Ik weet niet helemaal zeker waarom ik je vertel hoe je het spel moet spelen. De makers van het spel hebben namelijk een geweldige korte video gemaakt die het perfect samenvat. Je kunt hem hier bekijken.

Hoe het echt speelt

Er zit veel absurditeit in de kaarten waar wij, als familie van fans van de asdffilms, echt van genieten. Ik weet dat ze er waarschijnlijk te jong voor zijn, maar mijn drie jongens struikelden over de tekenfilms en lachten hardop om de sketches. Onze smart speakers blèren ook vaak het 'Muffin Song', evenals 'Everybody Do the Flop', 'I Like Trains', 'Mine Turtle' en 'Beep, Beep I'm a Sheep'.Allemaal even belachelijk aanstekelijk en irritant! Je zult zien wat ik bedoel als je mijn unboxing van de Kickstarter-editie bekijkt op YouTube.

De aanbevolen leeftijd is 13+ en dit is ongetwijfeld vooral te wijten aan de thema's van sommige kaarten en niet zozeer aan de complexiteit van het spel. De kaarten moeten ook begrepen en geïnterpreteerd worden. Als je het niet erg vindt dat je kinderen emoticon-steken op een kaart zien, zou ik 10+ aanraden. Ik haast me om toe te voegen dat het geweld verwant is aan het soort dingen dat je op een kaart ziet.zou zien in de Itchy & Scratchy show op de Simpsons. Omdat het een eenvoudige tekenfilmstijl is, voelt het verwaterd aan. Ik denk echt niet dat dit spel jongeren zal aanmoedigen om schildpadden op te gaan blazen!

Het is een onvoorspelbaar spel. Hoewel je misschien een strategie probeert te volgen, zal de chaotische gameplay je plannen door elkaar schudden als iemand die de restjes uit een glazen ketchupfles probeert te halen. Het zou me niet verbazen als een van de kaarten je met een schoot vol tomatenketchup zou achterlaten - zo apart is het echt!

Deze onvoorspelbaarheid komt ook tot uiting in de speelduur. Iemand kan in twee rondes winnen, of je kunt meer dan een uur aan het spelen zijn in een epische strijd van kaarten leggen. Met twee spelers is het spel een beetje gebrekkig en is het veel gemakkelijker om een overwinning te plannen. Voeg meer spelers toe aan de mix en winnen wordt lastig. Op het moment dat je aankondigt dat het Muffin Time is, plak je in feite een doelwit op je voorhoofd.Vanaf dit punt zullen alle andere spelers proberen om het aantal kaarten in je hand door elkaar te halen. Om voor de hand liggende redenen verlengt dit de speeltijd op onverklaarbare wijze. Zelfs als je tegenkaarten hebt, vermindert het uitspelen ervan je hand tot minder dan tien.

Deze grillige speeltijd zal niet iedereen aanspreken. Sommige mensen kunnen dus een timer instellen en afspreken dat als niemand wint voordat de timer afloopt, de speler die het dichtst bij tien kaarten zit wint.

Onderdelen

Nou, ik heb dit op Kickstarter gesteund, dus ik heb een behoorlijk swish versie. Ik schep niet op, maar de mijne kwam met een holografische doos, 40 extra kaarten, waarvan 10 holografisch, een Mr Muffin pluche, een pinbadge en een speelkleed. Ik vind al deze extra's erg leuk. De extra kaarten zijn leuk, maar de rest van de Kickstarter exclusives zijn allemaal erg oppervlakkig. Eerlijk gezegd zal de standaard versie nog steeds eenIk heb ook twee uitbreidingspakketten besteld: het Rainbow Pack en het Pie Flavour Pack, elk met 40 extra kaarten. Deze uitbreidingen zijn nu verkrijgbaar in combinatie met het basisspel in de editie 2021. Je kunt de Zatu recensie van het Rainbow Pack hier bekijken, evenals die van het Pie Flavour Pack hier.

De kaarten zelf zijn op mooi linnen. Het artwork en de tekst zijn enorm vermakelijk en voegen echt iets toe aan het spelverloop. De doos is groter dan nodig is voor een kaartspel. Als je dit cadeau doet, zul je er blij mee zijn, maar als je opslag vol zit misschien niet! Ik zie al genoeg exemplaren van deze kaart met Kerstmis in andere handen overgaan!

Laatste gedachten over Muffin Time

Er zijn veel kaartspellen die vergelijkbare elementen hebben als Muffin Time. Fluxx heeft vergelijkbare chaotische regelwijzigingen, Exploding Kittens en Uno hebben vergelijkbare 'neem dat'-mechanieken die je tegenstanders dwarszitten. En hoewel het eerlijk is om vergelijkingen te trekken met deze (en andere) spellen, biedt Muffin Time zeker iets anders. Voornamelijk in de grappige kunst en manieren waarop de asdfmovie-personages zijn vertaald naarHet niveau van chaos en gekte is momenteel ongeëvenaard.

Het is snel te leren en op elke kaart staat wat het doet. Het is daarom ideaal om te spelen met zowel niet-gamers als meer doorgewinterde bordgamers. Het is een gezelschapsspel dat zich kan vertalen naar spelavonden. Alleen al dit aanpassingsvermogen maakt Muffin Time een waardige toevoeging aan je verzameling.

Ik wil hieraan toevoegen dat, hoewel het anarchistisch plezier is, tactieken wel degelijk een rol spelen. Deze moeten worden gekoppeld aan een reactieve strategie die verandert met het spel. Je moet kaarten ook zorgvuldig lezen, omdat hun volledige nut misschien niet duidelijk is, tenzij je ze juist interpreteert. Daarom staat in de regels dat als iets niet in de regels staat, de spelers erover moeten 'discussiëren tot een meerderheid van de spelers'.Overeenstemming bereiken over een uitkomst, proberen niet over te gaan tot geweld', wat de sfeer van Muffin Time goed weergeeft.

Wat kan ik nog meer zeggen, ik hou van treinen! En ik hou echt van Muffin Time! Nu ga ik sterven, sterven, sterven.

Noot van de redactie: Deze blog werd oorspronkelijk gepubliceerd op 16 juli 2020 en bijgewerkt op 7 oktober 2021 om de beschikbare informatie te verbeteren.