Iets nemen en verbeteren maakt deel uit van het dagelijkse leven. De eindeloze zoektocht naar perfectie, verbetering en variatie. Het klinkt gek... maar alles is in de richting van vooruitgang! Een spel opnieuw spelen? Voor het plezier, maar ook om de strategie te verbeteren. Een recensie herschrijven? Voor de consistentie, maar ook om ervoor te zorgen dat ik echt iets samenhangends schrijf. Dus hoe streven ontwikkelaars en ontwerpers naarPerfectie: een vreemde eend in de bijt. Maar volgens mij is Moon Adventure van Oink Games een beweging om Deep Sea Adventure te remixen en te veranderen! Moon Adventure is een coöperatief spel voor 2-6 spelers dat ongeveer 35 minuten duurt om te spelen.

Hoe te spelen

Om te beginnen moeten de spelers alle maanfiches in oplopende volgorde neerleggen, met de maanrover en de bijbehorende kaart aan het einde. Vervolgens plaatsen de spelers hun basis aan het begin van deze run. Alle spelers ontvangen vijf kaarten met opslagsleuven, drie kaarten met zuurstoftanks en een meeple in een kleur naar keuze. Vervolgens verdeel je een rol over elk personage en stel je het op volgens zijn unieke vaardigheid - alsLeg de overgebleven zuurstof bijvulfiches en tegelvervangers in de buurt. Draai ten slotte de overgebleven zuurstofkaarten om in een aflegstapel en leg er een stormkaart bovenop. Het spel is nu klaar om te spelen.

Het doel van het spel is om genoeg positieve monsters te verzamelen om de overwinning te behalen en tegelijkertijd de maanrover terug te halen en naar de basis te brengen. Als een speler niet terug kan komen of gezamenlijk niet genoeg monsters verzamelt, verliest hij.

Overeenkomsten en verschillen

Moon Adventure heeft een systeem dat qua concept erg lijkt op Deep Sea Adventure, maar heeft toegevoegde mechanieken met extra lagen van complexiteit. Om te beginnen is het coöperatief! Bovendien bevat het unieke rollen, geschaalde moeilijkheidsgraad op basis van het aantal spelers en het aantal gegooide dobbelstenen op basis van de bestede kaarten. Qua visuals en kernelementen is het ongelooflijk vergelijkbaar. Het is echter onverstandig om af te wijken in dezeZuurstof wordt niet collectief gedeeld, maar is ieders verantwoordelijkheid.

Acties en volgorde van afslagen

Als een speler aan de beurt is, geeft hij zuurstofkaarten uit zijn persoonlijke opslagplaats uit om dobbelstenen te krijgen om mee te gooien. Het resultaat hiervan geeft die speler actiepunten om uit te geven. Acties zijn er in verschillende smaken: beweging, het nemen van maanmonsters, het plaatsen van stations om zuurstof bij te vullen, het ruilen van spullen uit opslagplaatsen, het gladmaken van het maanoppervlak (het ontwikkelen van een route)... allemaal bedoeld om spelers te helpen overleven en te bereiken.Deze acties kosten actiepunten, afhankelijk van de waarde van de actie. Verplaatsen kost één, terwijl het plaatsen van een bijvulstation drie kost. Spelers moeten samenwerken en onafhankelijk van elkaar werken om zowel te verdelen als te veroveren. en zorgen voor het collectief.

Naarmate het spel vordert, nemen de spelers nieuwe zuurstofkaarten en moeten ze de afgelegde kaarten naar de trekstapel verplaatsen. Dit is de belangrijkste manier waarop stormkaarten in het kaartspel worden geïntroduceerd. De spelers trekken kaarten en vullen hun opslagtanks vol zuurstofkaarten bij wanneer ze hun beurt beëindigen op een bijvulstation. Dit wordt een beetje push your luck, want de spelers kunnen zoveel kaarten trekken als ze willen... maar het trekken van een stormkaartbreekt het hervulstation af, waardoor spelers dat station in de toekomst niet meer kunnen gebruiken. Hoewel dit een kleine tegenslag lijkt, zijn er maar een beperkt aantal hervulstations beschikbaar voor spelers.

De laatste fase van het spel is wanneer een speler de maanrover betreedt. Op dit punt moeten alle spelers moet Ze moeten zich er echter ook van bewust zijn dat de speler in de rover alleen de actie bewegen kan uitvoeren. Hoewel elk van deze acties twee velden beweegt, is hun zuurstof beperkt. Het is de moeite waard dat alle andere spelers de actie vlot gebruiken om ervoor te zorgen dat die speler veel sneller vooruitgang kan boeken! Als alle spelers naar de basis zijn teruggekeerd en de rover hebben opgehaald, controleren ze hun monsters. DezeAls het aantal positieve monsters gelijk is aan of groter is dan de benodigde drempel, winnen ze! Elke andere uitkomst, inclusief het feit dat niet alle spelers terugkomen, is verlies.

Hoe het werkt

Moon Adventure heeft Deep Sea Adventure bijna volledig vervangen in ons huis. Bijna. De coöperatieve draai aan het systeem van tegels leggen en risicobeheer werkt fantastisch om spelers op de juiste manieren te laten discussiëren en onderhandelen! Het is echt indrukwekkend hoe een al fantastisch spel zijn draai en uitbreiding heeft gekregen. Maar om te zeggen dat het volledig afhankelijk is van en vergelijkbaar is met deDeze game is op zichzelf al fantastisch!

Uniek, net als iedereen

De unieke rollen van Moon Adventures voegen een extra laag verantwoordelijkheid toe aan het spel zelf. Natuurlijk kun je het vanille spelen en iedereen precies dezelfde sterke en zwakke punten laten hebben... maar dat doet afbreuk aan de noodzaak om samen te werken. Je hebt klassieke ruimtepersonages zoals de Carrier die een extra opslagplaats draagt, of de Engineer die de robot bestuurt... Je hebt ook de minder conventionele mensen zoalsde Mood Maker die direct drie extra AP krijgt. Desalniettemin heeft elk van hen een specifieke verantwoordelijkheid en kracht. Iets waar ze meer op ingesteld zijn dan anderen. En dat is waar de samenwerkingen echt opvallen.

Weten dat jij de "Zuurstofjongen" bent en dat het jouw taak is om de OGS-systemen naar buiten te brengen zodat de mensen ze kunnen bijvullen, is heel belangrijk. Net als weten dat jij de "Zoveel AP-man" bent, dus dat jij degene bent die extra risico's toevoegt. Het is geen kleinigheid, want het wordt een integraal onderdeel van alle plannen. Je deelt de last, bespreekt wie wat doet en stelt je aanvalsplan op bij elk keerpunt. Wees dat op de vluchtMaar dit brengt risico's met zich mee, zoals bij alle coöperatieve spellen...

Wees geen Houston

Als we Moon Adventure spelen, hebben we een gezegde: Don't be a Houston. Thematisch is het prachtig en we proberen het als handelsmerk te gebruiken, technisch gezien is het een mooie manier om te zeggen "Don't Quarterback!". Alle coöperatieve spellen hebben dit element en het is een probleem in alle spellen en er is vaak een manier om het te beperken. Helaas heeft Moon Adventure geen beperking die we hebben gezien als je tanks, opslagDe enige manier die we hebben gevonden om deze risico's te verkleinen is om gewoon geen Houston te zijn. Niet dicteren, niet instrueren, niet coachen en niet afkicken als het misgaat. Dit is waarschijnlijk een acroniem, maar wees geen Houston werkt net zo goed.

De ruimte is een wrede meesteres

Moon Adventure is moeilijk. Een echte uitdaging die je niet kunt beheersen of perfectioneren, maar alleen kunt nemen zoals het komt. Elke dobbelsteenuitslag is chaos, elke kaartlegging is willekeurig, elke toss is een toss! Er zijn dingen die je kunt doen om de kansen in je voordeel te manipuleren, maar onvermijdelijk zul je je geluk moeten beproeven om ervoor te zorgen dat de chaotische uitkomsten van elke steekproefondersteund en ondersteund door meer risicovolle acties.

De vuistregel is dat hoe verder je op het pad komt, hoe waarschijnlijker het is dat je een positief monster krijgt. Niet gegarandeerd, maar wel waarschijnlijk. Dit dwingt je om lef te hebben en risico's te nemen. Het dwingt je om een held te zijn en te streven naar succes in het aangezicht van een zekere dood. Je unieke rollen zullen dit ondersteunen, maar Moon Adventure is een moeilijk spel. Het maakt een succes nog mooier en veel meer bewegenzinvol... maar dat zullen er maar weinig zijn. Als je die pittige uitdaging en steile moeilijkheidsgraad wilt, dan zou ik zeggen dat deze schoonheid in overvloed levert! Geen meesterschap, alleen jij en je team die tegen de chaos vechten. En het is uitstekend!

Maanavontuur is zoals Deep Sea Adventure, maar staat op zichzelf. Het is een moeilijke, tactische brij van samenwerking en risico's nemen. Een reeks taken die aan een team moeten worden gedelegeerd op basis van hun unieke vaardigheden. Moon Adventure is snel en erg leuk. Het is de coöperatieve grote broer van de gevestigde klassieker en is wat mij betreft een no brainer voor gamers die houden van zowel uitdaging als risico's nemen.coöperatieve spelersinteractie.