" Zombies ontmoet Flashpoint... met piraten "

Overzicht

Dead Men Tell No Tales - Skelit's Revenge (DMTNT) is een coöperatief piratenavontuur waarin maximaal vijf spelers de rol aannemen van scheurbuikige zeepiraten die proberen het spookschip te plunderen, De wraak van de Skelit Het spookschip, de spookachtige eigenaar kapitein Fromm en zijn skeletbemanning. Dat is nog niet alles, nog uitdagender is dat het spookschip een vurige brand veroorzaakt die groeit met elke beurt die de piraten nemen. Het doel van de piraten is om te plunderen en te ontsnappen met een aantal schatkisten uit het brandende schip voordat alle piraten worden gedood, overweldigd, afgesneden en opgesloten op het schip door het vuur, het goud isvernietigd, of het schip ontploft.

Publiek

DMTNT heeft een breed publiek, het is een coöperatief spel dat gericht is op zowel gezinnen ouder dan dertien jaar als zwaardere gamers. Het spel is goed ontworpen met veel gemeenschappelijke mechanieken die voor beide doelgroepen gemakkelijk te begrijpen zijn, maar de combinatie creëert een diepte en moeilijkheidsgraad die een leuke uitdaging vormt voor frequente spelliefhebbers. Dit wordt geholpen door een goed geschreven spelregelboek en geweldigeHoewel er niet staat dat dit een solospel is, kan het spel gemakkelijk worden aangepast door de solo-gamer door simpelweg de rol van meer dan één piraat te spelen.

Hoe te spelen

Setup - Bij de opstelling krijgt elke speler een piratenfiguurkaart met een speciale vaardigheid, een voorwerp dat de spelers een tweede speciale vaardigheid geeft, vijf actiefiches en een spelersbord. Elke piraat krijgt een mirate (meeple piraat) in de overeenkomstige kleur, die op het startveld wordt geplaatst dat wordt aangeduid door een boot en de vier starttegels van het schip worden uitgelegd. Alle fiches, dekknechten en de dobbelstenen op hetDe startborden worden dan op hun respectievelijke velden geplaatst (bijvoorbeeld rode dobbelstenen met een getal vier wordt geplaatst op de tegel met een afbeelding van een rode dobbelsteen met vier ogen). Alle overgebleven skeletbemanning, schat- en valluikfiches worden in een zwarte zak gedaan. De bordtegels worden geschud en met de afbeelding naar beneden op een stapel voor de spelers gelegd.

Acties/Draaien - Elke beurt wordt in drie fasen gespeeld-

1. Zoek het schip - De eerste/huidige speler neemt een bordtegel die bekend staat als een 'kamertegel' en legt deze open neer, waarbij hij ervoor zorgt dat de getoonde deuren op één lijn liggen met de deuren op de bestaande kamertegels. De kamertegel heeft een rode of gele dobbelsteen met een zijde met een aantal ogen, een bijpassende dobbelsteen wordt dan getrokken en geplaatst op het vakje op de tegel met de afbeelding van de dobbelsteen. Vervolgens wordt er een fiche uit de zak getrokken en in hetAls de laatste geplaatste tegel een deur heeft die niet in verbinding staat met een andere kamer, dan heb je een tweede uitgang om het schip te ontvluchten - "GAAAARGH!".
  2. Piratenacties ondernemen - Elke piraat heeft vijf actiefiches die hij kan uitgeven om een combinatie uit de onderstaande lijst uit te voeren. noot; Sommige piraten hebben meer acties afhankelijk van hun speciale vaardigheid of itemkaarten en andere bonussen.
  • Lopen - verplaats een tegel door een aangrenzende deur
  • Rennen - verplaats twee tegels door aangrenzende deuren
  • Vuur bestrijden - verlaag de ogen op de dobbelsteen in de kamer waar je bent
  • Elimineer een matroos - verwijder één matroos uit de kamer waarin je je bevindt of uit een aangrenzende kamer via een tussendeur
  • Een token ophalen - haal een token op uit de kamer waar je bent
  • Rust - verlaag het vermoeidheidsniveau van je personage met twee punten per uitgegeven actiepunt
  • Vergroot je gevechtskracht - voegt getallen toe aan je kracht die kunnen worden gebruikt bovenop dobbelsteenworpen tijdens gevechten
  • Verwissel item kaart - verwissel je itemkaart met een open kaart of een kaart van een andere speler. De andere speler trekt dan een nieuwe kaart van de stapel.

Acties die niet worden gebruikt, kunnen aan de volgende speler worden gegeven zodat die ze kan gebruiken als hij aan de beurt is. Nadat alle spelers aan de beurt zijn geweest, worden alle acties teruggegeven aan elke speler, wat betekent dat aan het begin van elke nieuwe ronde elke piraat begint met zijn volledige actietoewijzing, tenzij een kaart of straf anders aangeeft.

1. De wraak van Skelit - De bovenste kaart van de Skelit's Revenge-stapel wordt omgedraaid en alle effecten ervan worden toegepast. Het effect van de kaart resulteert in een of een combinatie van vuureffecten, dekmaneffecten en bewegingen van de skeletbemanning. De effecten kunnen een aantal dingen veroorzaken, zoals kamer & vaatje-explosies die ofwel het vuur verspreiden, de piraten doden die in de explosies terechtkomen, en ofmaakt delen van het schip ontoegankelijk, waardoor de tegel wordt omgedraaid en de manier waarop de piraten zich door het schip kunnen bewegen wordt beïnvloed. Het aantal matrozen kan ook van invloed zijn op de mogelijkheid van de piraten om zich door het schip te verplaatsen, want als er drie of meer matrozen zijn, kunnen de piraten niet door de kamer waar ze heersen zonder ze eerst te verslaan. Ten slotte kan het skeletHet verplaatsen van de bemanning kan leiden tot gevechten tussen de bemanning en de piraten, wat kan resulteren in een gevecht tussen beide piraten; de bemanning wordt verplaatst naar andere tegels, wordt verslagen, onthult voorwerpen of schatten en verhoogt de vermoeidheidsniveaus van de piraten.

Kopen, vermijden of wachten op de uitverkoop?

Ik heb dit spel voor een goede prijs op de kop weten te tikken en ik was meer dan blij met de prijs. De productiekwaliteit alleen al rechtvaardigt de prijs en het artwork is super aantrekkelijk. De doos biedt voldoende ruimte voor alle onderdelen en het spelregelboek is goed geschreven.

Naar mijn mening is dit spel zeker de moeite waard om te kopen als je op zoek bent naar een diepgaande co-op ervaring die je in minder dan een uur en dertig minuten kunt spelen, die de diepte en complexiteit heeft om meer dan een instapspel te zijn, maar die niet zo zwaar is dat het een hele avond of weekend duurt om te spelen. Naar mijn mening is herspeelbaarheid een van de grootste redenen waar ik naar kijk bij spellen en dit heeftGeen twee games voelen ooit hetzelfde en de sterke interactie tussen de spelers bevordert het gevoel van een echte coöperatieve ervaring, iets wat niet altijd gegarandeerd is.

Hoewel het soms frustrerend is als het voelt alsof alles tegenzit, draagt dat bij aan sommige van de komische gesprekken over hoe de piraten eindelijk hun karma hebben ontmoet (dankzij je onverstandige keuzes). Voor mij was het een echte uitdaging om te proberen nadelen aan het spel te vinden en nog meer voor drie.

Samenvattend denk ik uiteindelijk dat een spel de moeite waard is om te kopen als aan de volgende twee criteria is voldaan: heb ik er plezier aan beleefd toen ik het speelde? En wil ik het nog een keer spelen? Als beide criteria ja zijn, dan is het de tijd en het geld waard die erin zijn geïnvesteerd.

DMTNT is een spannend coöperatief avontuur met veel strategische keuzes en mogelijke domino-effecten die in het begin lastig lijken, maar na een of twee keer spelen samen een intrigerende en diepgaande thematische ervaring vormen met veel herspeelbaarheid.

De leeftijdscategorie is zeker accuraat, niet vanwege de grafische illustraties, maar vanwege de complexe uitkomsten die worden veroorzaakt door sommige van de mogelijke keuzes in het spel, waarvan ik het gevoel heb dat een jonger publiek er moeite mee kan hebben om het te begrijpen. Dat gezegd hebbende, met begeleiding van een volwassene is er geen reden waarom dit niet net zo leuk zou kunnen zijn voor een gezin met iets jongere kinderen. Aan de andere kant van dit, deDankzij de verscheidenheid aan mechanieken, mogelijke keuzes en resulterende uitkomsten is dit een erg leuke ervaring voor meer ervaren gamers die op zoek zijn naar een diepere ervaring.

Dit spel brengt een soortgelijk gevoel terug als het spelen van Pandemic, wat voor mij en mijn partner een zeer plezierige coöperatieve ervaring was die voor ons de eerste goed uitgevoerde coöperatieve we-mechanica was die we in een bordspel hadden gezien. Als je daar de extra diepere/complexere mechanismen aan toevoegt die in DMTNT zitten, heb ik het gevoel dat het spel zo veel herspeelbaarheid toevoegt dat voor degenen die genieten vanHoewel het niet op deze manier op de markt wordt gebracht, draagt het feit dat dit spel ook solo kan worden gespeeld alleen maar bij aan de waarde ervan.

Het thema en het geweldige artwork zijn essentieel voor de ervaring van DMTNT, dus als piraten geen thema zijn waar je enthousiast over bent, kun je misschien beter op zoek gaan naar een alternatief coöperatief spel. De mechanieken passen perfect bij het thema en samen met de hoge kwaliteit van de productie, helpen ze om het thematische gevoel van een echte zeepiraat die door zijn hebzucht regelrecht naar een spookachtige omgeving is gevaren te versterken.Een explosieve situatie die wel eens hun laatste avontuur zou kunnen blijken te zijn, een avontuur waarbij ze naar de bodem van de oceaan zouden kunnen zinken of de zonsondergang tegemoet zouden kunnen zeilen als rijke, vrije piraten, klaar voor hun volgende plundering.