In 2017 bracht Libellud (makers van prachtig vormgegeven spellen met een zekere Gallische charme) Dice Forge uit. Ontworpen door Regis Bonnassee, was ik er een beetje bezeten van. (Hoewel ik eerlijk gezegd een beetje bezeten raak van elk spel dat ik demo - ik ben een seriële mono-gamer).

Dice Forge introduceerde de relatief nieuwe dynamiek van aanpasbare dobbelstenen die grof, mooi en zeer begeerlijk waren en... hé, wacht eens even, ik hou van deckbuilders, ik hou van dobbelstenen - dit is DICE BUILDING! Of dobbelsteensmeden, want... zo heet het.

Niet alleen dat, maar het kwam ook in de meest prachtig ontworpen, ergonomisch geweldige doos waar alles zijn plaats had en er was een plaats voor alles. Het paste allemaal zo mooi bij elkaar dat mijn licht obsessieve persoonlijkheid spinde van genot en zei: "Dit; dit alles; nu." Dus, ik kreeg, ik speelde, en ik kwam tot het besluit dat veel spelers van Dice Forge kwamen, dat het leuk was,mooi zelfs, maar had... iets meer nodig.

Regis moet goed hebben opgelet, want dit jaar is de Rebellion-uitbreiding uitgebracht die nog wat meer brengt.

God dobbelt niet met het universum, maar God zou...

Om je op de hoogte te brengen: Dice Forge is een spel waarin onverschrokken Griekse helden (jij dus) deelnemen aan toernooien om de gunst van de goden en een plaats in het Pantheon te winnen. Om dit te doen, gooi je met twee aanpasbare dobbelstenen, die je elk de grondstoffen goud, zonnesteen, maansteen en overwinningspunten opleveren (dit zijn de dingen die je de overwinning bezorgen) die je met kleine gekleurde tekens op je karakterbord noteert.kubussen.

Goud kan worden gebruikt om nieuwe dobbelstenen te kopen die je zielige beginstenen kunnen vervangen door grotere hoeveelheden goud, meer zonne- en maanstenen, meer overwinning en soms een combinatie van alle vier, waardoor je een magere, gemene dobbelsteen-rolmachine wordt. De ogen klikken in en uit (pas op dat je ze niet 'pingelt' - ogen zijn snel beschadigde dingen) met bevredigende zekerheid en de dobbelstenen zijn mooi van formaat.en robuust.

Dit is slechts de helft van het spel, want je maan- en zonnesteen kun je besteden aan het uitvoeren van heldendaden zoals het verslaan van monsters, het vangen van mythische wezens en het verkrijgen van magische voorwerpen. Deze kaarten geven je aan het eind overwinningspunten, maar hebben ook hun eigen onmiddellijke of terugkerende effecten die kunnen variëren van het opslaan van extra grondstoffen tot het plaatsen van nog krachtigere dobbelstenen. Het spel duurtHet spel bestaat uit negen of tien ronden, afhankelijk van de spelers, en geeft elke speler een kans om een actie uit te voeren (smeden of een wapenfeit) en voldoende kansen om te gooien.

Aan het einde van het spel telt iedereen zijn punten op van zijn kaarten en gaat de overwinning naar degene met de meeste overwinningspunten. Alles goed? Nu de nieuwe dingen...

Dice Forge - Uitbreiding Rebellion (Credit: Libellud)

Hier komen problemen...

De Rebellion-uitbreiding is eigenlijk drie uitbreidingen in één. Er zijn twee nieuwe spelvormen en een heleboel nieuwe heldenfeats die je kunt mixen en matchen met het basisspel en de nieuwe spelvormen in de uitbreiding - de permutaties en combinaties zijn heerlijk talrijk.

Om een paar van de nieuwe eigenschappen te bekijken, zijn er twee nieuwe spins op de goudgieterij uit het eerste spel. Je hebt de Scepter van de smid, die je toegang geeft tot je goud of waarmee je het goud kunt omzetten in maan- en zonnesteen. Dan is er nog de Metgezel, die telkens als hij bij je actie komt één plaats opschuift en op elk moment kan worden verzilverd voor de hoeveelheid zon en maan die hij isop.

Omdat elke actie nu meerdere gebeurtenissen kan omvatten, is er een nieuwe actieteller inbegrepen. Deze houdt bij wie wat doet, wat een leuke toevoeging is om beurtruzies tot een minimum te beperken. Als je je moed erin houdt, kun je een hybride kaart 'one shot' geven met Companion.

Er zijn ook een aantal feats inbegrepen waarmee je je dobbelstenen sneller kunt activeren, de overwinningspunten en de zon- en maansteen van je tegenstander kunt stelen, goud en overwinningspunten kunt uitfresen en een hele extra beurt voor jezelf kunt nemen. De twee nieuwe hybriden zijn gekoppeld aan de nieuwe spelformaten, dus die zal ik dan behandelen. Over het algemeen zijn deze nieuwe feats, hoewel ze minder gekoppeld zijn aan klassieke mythen en legenden, een stuk krachtigerin de voordelenafdeling en kan je echt een kans geven om je overwinningspunten te overklokken.

Spelformaten

Dan zijn er nog de nieuwe spelformaten: Labyrinth of the Goddess en Rebellion of the Titans. De eerste voegt een beetje 'Roll and Stroll' toe en Rebellion heeft een touwtrekmechanisme, maar dat is niet alles wat je bij deze twee krijgt.

Labyrint van de Godin

Labyrinth introduceert de Celestial Dice. Dit grote, lompe beest maakt zijn gebrek aan aanpassing goed met zijn spelveranderende voordelen. Deze variëren van het maximaliseren van je goudvoorraad tot het geven van vijf overwinningspunten bij de start. Toegang tot deze dobbelsteen krijg je door heroïsche feats waarmee je hem een worp kunt geven. Je kunt hem ook krijgen door hem te laten verschijnen als beloning in het labyrinth zelf. Deze dobbelstenenkan ook worden toegevoegd aan het basisspel.

Om door het labyrint te bewegen, is er een nieuw vlak toegevoegd aan een van je basisdobbelstenen (maanbeweging ter vervanging van maankristal) waarmee je, als deze verschijnt, je 'golem' één ruimte kunt verplaatsen (alleen vooruit, hoewel er manieren zijn om terug te gaan voor gemiste beloningen). Er is ook een tweede vlak (zonbeweging) dat je kunt krijgen door een heldendaad. Als beide vlakken verschijnen, krijg je een gratis worp van deHemelse dobbelstenen!

Winnen wordt niet bepaald door door het labyrint te komen, de winnaar is nog steeds degene met de meeste overwinningspunten. De toevoeging van een, zij het klein, bord voegt echter een welkome nieuwe dimensie toe aan het spel.

Opstand van de Titanen

Rebellion heeft een minder complexe manier van bewegen - je bent loyaal of rebels op een lineaire schaal. Het introduceert echter een nieuwe grondstof om te verzamelen van een nieuw gezicht: scherven van de titanen. Deze kunnen worden gebruikt als maan- of zonnesteen. Als je ze echter krijgt, beweeg je naar de rebelse/donkere kant. Je kunt natuurlijk ook de andere kant op bewegen dankzij een nieuw gezicht dat ervoor zorgt dat jetrouw.

In de loop van het spel leveren loyaliteit en rebellie je voordelen op. Je krijgt extra overwinningspunten voor prestaties aan de kant van de rebellie. Aan de loyale kant krijg je goud en overwinningspunten voor goud! Aan het einde van het spel kan je loyaliteit/rebellie-factor echter een echte spelwisselaar zijn. Je verliest punten als je aan de rebelse kant staat en krijgt ze als je loyaal bent.

Nu moet gezegd worden dat je altijd weet wanneer het einde nadert in Dice Forge, maar Rebellion introduceert effecten die je tegenstanders naar de duistere kant kunnen duwen! Ja, we hebben hier wat conflict, wat ontbrak in het origineel. Ik bedoel, het is niet het niveau van Epic Spell Wars, maar... het is leuk om een knaller te hebben en het voorkomt dat je tegenstanders te zelfgenoegzaam worden.

Laatste gedachten over Dice Forge: Rebellion

Als het op uitbreidingen aankomt, twijfel ik altijd of het de moeite waard is. Vind ik het spel leuk genoeg om meer van hetzelfde te spelen? En is er genoeg nieuws om meer van mijn eindige plankruimte in te nemen?

Met Dice Forge: Rebellion vind ik persoonlijk dat het antwoord ja en ja is. Ik hou echt van de nieuwe speldynamiek (ik zou zeggen dat Labyrinth het sterkst was) en ik heb het gevoel dat ze op een positieve manier bijdragen aan de spelervaring. Dat doen ze zonder opdringerig te zijn of de toegankelijkheid van het basisspel te compliceren. Als ik het zou vergelijken met de uitbreiding Cities of Splendor, zou ik zeggen dat dit spel veel beter is.

De productiekwaliteit blijft erg hoog. De nieuwe doos wordt zelfs een deel van het originele artwork van het basisspel. Dit is zeker een spel dat je aan minder gamende vrienden kunt laten zien en zeggen: "Kijk eens wat mooi!" Ze zullen ongetwijfeld instemmend moeten knikken.

Het is waar dat je met bepaalde mooie gezichten het hele spel kunt powergamen. Ook de Godinnenkaart maakt veel misbruik mogelijk. Er is nu echter genoeg ruimte voor aanpassing om een compleet stampfestijn mogelijk te maken. Als iedereen nu scores in de honderden kan halen... wie zou zich dan niet goddelijk voelen?