"Als je vooruit wilt komen in deze stad, is brandschoon zijn niet genoeg. Je zult je handen vuil moeten maken."

Als je in 2011 in het bezit was van een PlayStation 3 of Xbox 360, dan herinner je je waarschijnlijk de spanning van L.A. Noire van Rockstar Games en de bijbehorende MotionScan-technologie. Starend naar je tv-scherm, proberend om de tikken en tikken van een perfect geanimeerde getuige te herkennen, was wat L.A. Noire uniek maakte. De meedogenloze gevolgen van een verkeerd afgelopen ondervraging zorgden ervoor dat elke vraag spannend aanvoelde en elke aanwijzing van levensbelang bleek.

Het is nu 2019 en het is onmogelijk om Detective: City of Angels van Van Ryder Games niet te vergelijken met de L.A. Noire-ervaring - de ontwerpers zelf nodigen de vergelijking zelfs uit. Dit is een bordspel dat de spelers in de louche onderbuik van het Los Angeles van de jaren veertig werpt. Je lost misdaden op door de stad te verkennen, aanwijzingen te verzamelen en, je raadt het al, oneerlijke verdachten te ondervragen.

De detectives

Detective: City of Angels bevat negen zaken, variërend in moeilijkheidsgraad van Gumshoe (makkelijk) tot Hardboiled (moeilijk). Elke zaak is uniek en kan maar één keer worden opgelost. Elke zaak biedt een nieuwe ervaring voor de detectives, die alle middelen zullen gebruiken die nodig zijn om de moordenaar (of dader. Het zijn niet allemaal moordzaken!) te pakken te krijgen.

Een spel begint met elke detective die een dossier krijgt met de details van het mysterie dat ze gaan oplossen. Naast een thematisch script bevatten deze briefings belangrijke informatie die de detectives een voorsprong kan geven in hun onderzoek. Elke ronde gebruiken de spelers maximaal vier acties. Je kunt over de kaart bewegen, locaties doorzoeken en getuigen ondervragen,een beeld opbouwen van wat er is gebeurd en proberen als eerste de zaak op te lossen.

De beitel

Waar het spel echt tot leven komt, is met de Beitel. In elk spel van Detective: City of Angels neemt één speler de rol van de Beitel op zich. Hij of zij is de spelleider en het is zijn of haar taak om te voorkomen dat de rechercheurs de zaak tot op de bodem uitzoeken. De Beitel is niet alleen verantwoordelijk voor het uitdelen van de geheime resultaten van zoekopdrachten en het volgen van de verschillende wendingen in de zaak, maar heeft ook een casusboekvan henzelf met alle gescripte antwoorden voor de verdachten.

Als een speler een verdachte ondervraagt, kiest de Beitel een van de mogelijke antwoorden. Het is dan aan de detective om te bepalen of de verdachte de waarheid spreekt of opzettelijk misleidt. Als je het goed raadt, krijg je de waarheid en invloed op de getuige om te gebruiken bij toekomstige vragen. Als je het fout raadt, krijgt de Beitel invloed op jou, waardoor de zaak nog beter wordt.moeilijker op te lossen.

Dit dynamische ondervragingsmechanisme is waar Detective: City of Angels echt in uitblinkt. De uitstekend geschreven antwoorden van verdachten brengen het thema naar voren en zorgen ervoor dat elk personage en elke zaak echt en uniek aanvoelt. Niets is bevredigender dan het correct uitdagen van een lastige getuige, en niets is grappiger dan te zien hoe een speler herhaaldelijk faalt in het herkennen dat het lieve oude dametje van hiernaast werkelijkweet helemaal niets!

Kras en klik

Met de Chisel die je bij elke beurt probeert te dwarsbomen, heb je tenminste je collega-detectives om je te helpen, toch? Fout! Dit is het L.A. van de jaren 1940 en het is elke detective voor zichzelf. Naast het verzamelen van bewijs en getuigenverklaringen, moet je ook je geld beheren. Spelers kunnen acties uitgeven tijdens hun beurt om 'scratch' te verdienen of een flinke smeergeld van de maffia te claimen als ze op de juiste plaats zijn.Dit geld wordt uitgegeven om je collega-detectives voor te zijn (wat er ook voor nodig is, toch?) Of het nu gaat om het omkopen van een baliemedewerker om stiekem een glimp op te vangen van het zwaarbevochten bewijsmateriaal van iemand anders. Of het betalen van een verklikker om mee te luisteren met een privéverhoor. Hoe je je geld gebruikt, kan het verschil betekenen tussen overwinning en nederlaag als de rondes aftellen. En als niemand de zaak oplost voordat het koud wordt, is decrimineel ontsnapt en de Beitel wint!

Gunsten, cadeautjes en Hildy Johnson

Na het spelen van de makkelijke zaken kunnen spelers de gameplay mixen met verschillende optionele varianten. Gunsten voorzien elke detective van een unieke eenmalige kracht om het tij te keren in een falend onderzoek, terwijl Grift-kaarten de Chisel helpen om zelfs de meest onverschrokken flatfoots te verijdelen. En Hildy Johnson, verslaggeefster voor de L.A. Times is altijd op zoek naar de volgende grote scoop. Combineer deze met de uniekemechanica van latere missies en geen twee potjes Detective: CoA zijn ooit hetzelfde.

Sleutelfunctie ook bekend als Solo spelen

Hoewel de multiplayer-ervaring aanvoelt als de echte manier om Detective: City of Angels te spelen, komt de game ook met een solo/co-op modus waarin zoekkaarten en antwoorden van verdachten worden gescript in een speciaal ontworpen 'Sleuth Book'. In deze variant daagt de detective nog steeds de verdachten uit, maar een verkeerde gok resulteert in stress. Raak te gestrest en je verliest kostbare tijd. Sleuth Mode ooklaat alle regels met betrekking tot krassen weg, omdat je geen collega-officieren hoeft om te kopen.

Ondanks het feit dat je een aantal mechanieken van de multiplayer mist, is de Sleuth Mode een goede manier om het spel te ervaren, vooral als je meer geïnteresseerd bent in het verkennen van het verhaal of als je geen vaste speelgroep hebt. De Sleuth Mode is ook geweldig voor een beitel om inzicht te krijgen in een zaak voordat hij deze op tafel legt voor de detectives om op te lossen.

Detective: City of Angels is een spel dat spelers meesleept in de noir van 1940 met behulp van goed geschreven scripts, dynamische mechanica en thematisch perfect artwork - het bord zelf is gebaseerd op een echte kaart van Los Angeles uit 1932 die de oorspronkelijke inspiratiebron voor het spel was! Soms voelt het bijna als een tafel-RPG, en zoals veel RPG's kan het leven en sterven op de Game Master. De handleiding doetkomen met een geweldig voorbeeld van hoe de Beitel het spel spannender kan maken, en hoe meer de Beitel in het thema en de spanning van die ondervragingen komt, hoe meer plezier alle spelers zullen hebben.

Natuurlijk kan elke zaak, zoals bijna alle detective bordspellen, maar één keer worden opgelost, dus de herspeelbaarheid is beperkt, maar met negen mysteries in het basisspel en twee uitbreidingen die elk vier extra zaken bieden, heb je heel wat content voordat het spel opraakt. En zelfs dan, als je de Beitel graag speelt, kun je het spel altijd introduceren bij een nieuwe speelgroep en alle zaken opnieuw spelen! Het is ookHet is de moeite waard om te vermelden dat casussen idealiter in volgorde moeten worden gespeeld om spoilers te voorkomen. Er zijn een paar met elkaar verbonden casussen en je wilt er niet een verpesten voordat je hem hebt gespeeld!

Kortom, als je van mysteriespellen en een thema uit de jaren 1940 houdt, dan is Detective: CoA zeker de moeite waard. Er is niets vergelijkbaars en de eenvoudige maar effectieve regels zullen zowel nieuwe als ervaren bordspelers aanspreken. En nu opdonderen uit mijn briefingkamer en een crimineel vangen!