Het is onvermijdelijk dat de meeste fans van bordspellen bij het horen van de woorden "Tegelspel" meteen denken aan het eeuwig populaire Carcassonne, dat 19 jaar geleden een zeer hoge standaard voor het genre neerzette. Sub Terra is ook een tegel-spel, maar je zult hier geen schilderachtige kastelen, kloosters en weelderige groene velden vinden, noch zul je zonlicht zien, dus doe je hoofdlamp op enWe gaan op avontuur diep onder de grond in een netwerk van donkere, onontdekte grotten.

Sub Terra - Het spel

Sub Terra is een coöperatief spel (ontworpen door Tim Pinder) waarin je verschillende vaardigheden nodig hebt om allerlei dodelijke gevaren te overleven, zoals overstromingen, vallende rotsen en giftig gas. Klinkt dat niet gevaarlijk genoeg voor je? Nou, dan zou je bang moeten zijn... heel bang, want je bent niet alleen in het donkere en onbekende grottencomplex van Sub Terra, er liggen verschrikkingen op de loer in het donker en die zijn nietDit klinkt misschien als genoeg om je zorgen over te maken, maar er is nog een ander gevaar om in gedachten te houden: de batterijen in je fakkels raken leeg en als je er niet in slaagt om op tijd de uitgang van de grot te vinden, ben je voor altijd verdwaald in de duisternis.

Het basisprincipe van het spel is om je speleologen door het grottennetwerk te verplaatsen en onderweg nieuwe tegels te onthullen terwijl je gevaren en verschrikkingen vermijdt. Je moet je teamgenoten helpen om te slagen en je moet af en toe risico's nemen om de uitgang te vinden voordat de tijd om is. Als je te veel geluk hebt, kan je speleoloog bewusteloos raken en moet je op een van je teamgenoten vertrouwen om de grot te vinden.je locatie bereiken en je weer tot leven wekken.

Een spelletje Sub Terra duurt meestal niet langer dan een uur en kan gespeeld worden door één tot zes spelers. Het werkt goed bij elk aantal spelers, omdat de acties snel en gemakkelijk uit te voeren zijn en het spel geen last heeft van analyseverlamming. Er is ook geen nadeel aan een lager aantal spelers, solospelers worden aangemoedigd om met vier tot zes personages te spelen en als ze met twee of meer spelers spelen, is er geen probleem.drie spelers kiest elke speler twee personages.

Je kunt kiezen uit acht verschillende personages met elk twee unieke vaardigheden, dus kies verstandig want deze vaardigheden kunnen een groot verschil maken in een noodsituatie als de spanning oploopt naar het einde van het spel.

Sub Terra spelen

Tijdens het opzetten van het spel worden de 64 grottegels met de afbeelding naar beneden gelegd en de uitgangstegel wordt geschud naar de onderste vijf tegels van de stapel, wat betekent dat het altijd een van de laatste zes tegels op de stapel is. Je moet ervoor zorgen dat je snel nieuwe grottegels verkent en onthult en je beurten zo goed mogelijk gebruikt om de uitgang te vinden voordat de tijd op is.

Sub Terra heeft de keuze uit de moeilijkheidsgraden normaal, gevorderd of expert. Deze moeilijkheidsgraden bepalen het soort en het aantal gevarenkaarten dat in de stapel wordt gelegd.

Om het spel te beginnen wordt de starttegel neergelegd en alle spelers plaatsen hun caverstukken (meeples met een helm) op de starttegel. Elke spelronde bestaat uit vier fasen:

• Actiefase - Alle spelers besteden om beurten elk twee actiepunten aan de beschikbare acties waarmee je kunt bewegen, jezelf of een teamgenoot kunt genezen of nieuwe tegels kunt onthullen. Een derde actiepunt is beschikbaar om te gebruiken, maar dit komt met een risico, als je besluit dit bonusactiepunt te gebruiken moet je aan het einde van je beurt een zeszijdige dobbelsteen gooien, gooi je minder dan vier dan verlies je een gezondheidspunt.
  • Horror Fase - Er kunnen maximaal drie horrors op elk moment in de grot zijn en elk van hen beweegt één veld naar de dichtstbijzijnde grotbewoner tijdens elke horrorfase. Als een horror op hetzelfde veld komt als een grotbewoner, verliest de grotbewoner onmiddellijk alle gezondheid en raakt hij bewusteloos.
  • Gevarenfase - Er wordt een kaart getrokken uit de gevarenstapel en het effect wordt uitgevoerd. Als je pech hebt en een van je speleologen op het verkeerde moment op de verkeerde plaats is, kan hij of zij schade oplopen. Als je geluk hebt en ongedeerd door de gevarenfase komt, kan het zijn dat je nu obstakels op je pad hebt die je voortgang vertragen of je ontsnapping aan een achtervolgende horror vertragen. De bodemAls je deze kaart uitspeelt, zijn de batterijen van je fakkel leeg en is het tijd voor een stormloop naar de uitgang, want alle spelers moeten nu dobbelen aan het begin van elke volgende gevarenfase. Gooi minder dan vier en je grot is verloren in de duisternis en wordt verslonden door de verschrikkingen.
  • Eindfase - De startspelerfiche wordt doorgegeven aan de volgende speler links en dan begint het spel opnieuw vanaf de actiefase.

Je succes in Sub Terra wordt bepaald door het aantal speleologen dat erin slaagt de uitgang te bereiken voordat je tijd op is. Geen speleologen achtergelaten? Dan heb je een gouden award gewonnen, goed gedaan! Eén speleoloog achtergelaten levert je een zilveren award op en twee speleologen achtergelaten levert je een bronzen award op. Drie of meer speleologen achtergelaten? Hier zijn geen prijzen te winnen, dit betekent alleen maar een nederlaag, tijd om de tegels te herschikken.en probeer het opnieuw!

Sub Terra onderscheidt zich zeker van de massa door een survival horror draai te geven aan het tegellegspel genre. Een van de beste dingen aan het spel is de hoge herspeelwaarde vanwege het feit dat geen twee grot lay-outs ooit hetzelfde zullen zijn en zelfs na het 'winnen' van het spel door met succes de grot te verlaten is er een stimulans om terug te gaan en het opnieuw te proberen om gouden medailles te winnen en de moeilijkere te nemen.moeilijkheden.

De caverboards en de grottegels zijn gemaakt van hoogwaardig karton en ondanks dat ze al vele malen op mijn tafel hebben gelegen, vertoont geen van de stukken tekenen van slijtage. Sub Terra zou een geweldig spel kunnen zijn voor nieuwkomers in de hobby, omdat er geen overweldigend aantal regels is om uit te leggen voordat je begint.

De out of time-kaart en het gevoel van racen tegen de klok om op tijd de uitgang te vinden, zorgt voor spanning en opwinding zonder al te stressvol aan te voelen. Hoewel het thema en de gebeurtenissen in het spel enigszins duister zijn (geen woordspeling bedoeld), is het nog steeds leuk om te spelen.

Ik kan Sub Terra van harte aanbevelen, vooral voor iedereen die van andere tegel-gebaseerde spellen heeft genoten en iets met een donkerder thema wil. Fans van de co-op klassieker Pandemic die op zoek zijn naar een nieuwe uitdaging zullen hier ook genoeg te vinden zijn om van te genieten.