Tokiado van Fun Forge was een van de eerste spellen die ik speelde in mijn prestigieuze, dobbelstenen rollende, carrière. Het is een prachtig spel waarbij het de bedoeling is om van het ene uiteinde van een weg naar het andere te lopen en de gelukkigste tijd te hebben. Het is zo'n zen-idee. Elke stop onderweg stelde je in staat om iets te doen. Zoals een beetje schilderen, of winkelen, of een lekker bad nemen.

Ik heb er echt van genoten en ook van de twee uitbreidingen, maar nu heeft Fun Forge Namiji uitgebracht, een soort vervolg op Tokaido met een vissersthema dat voortborduurt op veel van dezelfde ideeën. Dus, gaat het allemaal van een leien dakje of eindigt het verloren op zee?

Schatten op zee

Om te beginnen: Namiji was een kickstarter-campagne. De versie die ik speel is die van die kickstarter, dus er kunnen bepaalde onderdelen in de retaileditie zitten die niet zo zijn uitgewerkt als de onderdelen die je hier op de foto's ziet. Ik zal mijn best doen om de verschillen te vermelden, maar het kan zijn dat ik iets over het hoofd zie. Maar dat gezegd hebbende, laten we beginnen!

Ik ga ervan uit dat je nog nooit eerder Tokaido hebt gespeeld. Als je Tokaido wel eerder hebt gespeeld, is dit in principe hetzelfde spel, alleen de acties op de velden zijn anders. Er zijn nog een paar kleine verschillen in de regels, maar dat is het eigenlijk wel.

Voor alle anderen, Namiji is een soort rondespel. Spelers bewegen om beurten over een spoor. Je kunt zo ver vooruit als je wilt, maar je kunt nooit achteruit. Er is ook geen standaardvolgorde: de speler die op dat moment het verst terug is op het spoor, is de speler die aan de beurt is. In de regel kan er op elk veld maar één speler staan.

Je krijgt de interessante keuze tussen precies doen wat je wilt, maar mogelijk andere dingen overslaan en misschien een tijdje moeten wachten tot je volgende beurt. Of je kunt gewoon het volgende veld op de route nemen. Je krijgt dan misschien niet precies wat je wilt, maar je krijgt wel iets en je kunt iets eerder weer verder.

Visboot

In Namiji heeft elke speler de controle over een vissersboot. (De boten die hier zijn afgebeeld zijn geschilderd, wat volgens mij een kickstarter-exclusiviteit is. De boten die in de winkel liggen zullen waarschijnlijk onbeschilderd zijn.) Op die vissersboot kun je vissen en schaaldieren opslaan. Je kunt ook upgradekaarten uitrusten die je een aantal krachtige vaardigheden geven. Het is een soort puntensaladespel waarbij vrijwel alles wat je doet je een punt of een paar punten oplevert.Twee. In elk van de verschillende spots heb je interactie met een van de verschillende systemen en ze voelen allemaal een beetje anders aan.

De enige plekken waar je moet stoppen, zijn de drie aanlegplaatsen die het spel in checkpoints opsplitsen. Tussen die aanlegplaatsen kun je stoppen waar je maar wilt, mits er daar ruimte voor je is.

Er zijn vijf verschillende systemen waarmee je punten kunt verdienen. Ten eerste heb je het vissen. Er zijn twee verschillende velden waarmee je dingen in je visrek kunt plaatsen. Bij het eerste trek je enkele tegels om te plaatsen, bij het andere trek je dubbele tegels. Dubbele tegels kunnen heel nuttig zijn, maar soms is het moeilijk, zo niet onmogelijk, om ze zo te plaatsen dat ze je punten opleveren.punten.

Om punten te scoren moet je een voltooide rij of kolom in je visrek hebben met elke vis in die scorende rij of kolom van dezelfde soort of kleur als elke andere vis. De rijen en kolommen zijn ook niet evenveel waard. Je moet alles vanaf linksboven beginnen te vullen met elke extra tegel die naast iets wordt geplaatst dat je al hebt geplaatst. Hierdoor isDe bovenste rij en de meest linkse kolommen zijn de minste punten waard, terwijl de onderste rij en de meest rechtse kolom een flinke premie opleveren.

Je kunt dus afzien van deze kolommen met een lagere score om te proberen het grotere werk te bereiken, of je kunt gewoon doorhobbelen en scoren wat je kunt. Het is een leuke beslissing en doet me denken aan een aantal van de alternatieven die zijn toegevoegd met de kruispuntuitbreiding voor Tokiado.

Kan schelpdieren bevatten

Op de velden met het net van de schaaldieren moet je je geluk beproeven door lopers uit een zak te trekken. Hier pak je een mix van garnalen en krabben. Je kunt maximaal 5 lopers trekken die elk een punt waard zijn, maar als je een tweede krab trekt, verlies je het lot. Ook dit vind ik leuk en doet me erg denken aan Quacks of Quedlinburg en die kersenbom lopers die je hele soep kunnen opblazen!

De heiligdommen voor Tokiado zijn vervangen door offerplaatsen waar je kleine origami-scheepjes op zee kunt zetten. Mijn versie heeft deze kleine plastic scheepjes, maar ik geloof dat het kartonnen lopers zijn in de winkelversie. Hier begin je het spel met een straf en kun je die straf opheffen door de bootjes los te laten. Het is een interessant verschil, maar dit is waarschijnlijk het enige actieveld dat ik denkwas sterker in Tokaido. Maar omdat er in Namiji geen concept van geld is, weet ik niet zeker hoe ze het hadden kunnen winnen.

Van mijn minst favoriete plek gaan we nu naar mijn favoriete plek: de heilige rotsen. Als je bij deze rotsen stopt, kun je twee geheime objectiviteitskaarten trekken en er één houden. Deze kleine bonussen zijn geweldig en kunnen je het broodnodige richtingsgevoel geven tijdens het spelen van het spel.

Tot slot zijn er weer de panorama's. In deze spots moet je kaarten trekken om een panorama te schilderen. Er zijn drie verschillende panorama's om te schilderen en de eerste speler die ze heeft voltooid, krijgt een paar bonuspunten. Dit is een leuke kleine race binnen een race om het interessant te houden.

Zitten op de kade van de baai

De havenvelden zijn het enige waar ik het tot nu toe nog niet over heb gehad. Deze zijn erg cool en een beetje anders dan de manier waarop Tokaido dingen deed. Je trekt nog steeds een aantal kaarten en kiest er in het geheim een uit, terwijl de rest van de spelers een kaart trekt in de volgorde waarin ze in de haven staan. Maar deze keer mag je kiezen in welke volgorde je in de rij gaat staan. Je kunt jezelf in een positie brengen waarin je het volgende kunt krijgenMaar je krijgt de kaarten pas te zien als de andere spelers hun kaarten hebben gekozen.

Of omgekeerd, je kunt ervoor kiezen om je kaarten vroeg te pakken maar achteraan te beginnen voor het volgende deel van je reis. Interessantere beslissingen! Het andere grote verschil is wat er op de kaarten staat. In Tokaido kreeg je maaltijden en probeerde je geen herhalingen te krijgen. In Namiji zijn er een paar maaltijdkaarten die punten waard zijn, maar de interessantere kaarten zijn de upgrade-kaarten die je het volgende kunnen gevenspeciale vaardigheden als je op bepaalde velden landt.

Dit is een leuke toevoeging aangezien de spelersboten geen speciale vaardigheden hebben zoals de personages in Tokaido. Je krijgt ook een aantal kansen om deze upgrades te krijgen, wat betekent dat je aan het einde van het spel waarschijnlijk een aantal behoorlijk diverse vaardigheden hebt, wat bijdraagt aan de zo belangrijke herspeelbaarheid.

Als een beetje Tokaido fanboy heb ik Namiji altijd leuk gevonden. Het voelt als een versie van Tokaido waar elk stuk subtiel opnieuw is geïnterpreteerd om het wat op te frissen. Als we de basisedities van de twee spellen zouden vergelijken, zou ik zeggen dat Namiji het betere spel is, hands down. Maar Tokaido heeft twee uitbreidingen die het spel echt wat extra diepte geven en dat maakt de dingen ingewikkelder.

Op een kruispunt

Zoals ik het zie, geeft Tokaido met uitbreidingen je veel eenvoudige dingen om te doen, terwijl Namiji je minder, ingewikkeldere acties geeft om te overwegen. Ze zijn helemaal niet ingewikkeld in het grote geheel der dingen, maar ze zijn ingewikkelder dan de acties in Tokaido.

Mijn aanbeveling is het volgende: als je Namiji leuk vindt klinken en Tokaido niet bezit, ga dan voor Namiji. Het is het betere spel. Als je Tokaido al bezit, overweeg dan misschien een van de twee uitbreidingen: Crossroads en Matsuri. Als je ze allemaal al bezit en nog steeds meer wilt, zal Namiji je niet teleurstellen. Het raakt al die klassieke Tokaido-hoogstandjes, maar doet er nog een kers bovenop.