Marvel Champions is een levend kaartspel (LCG) van Fantasy Flight Games (FFG). FFG staat bekend om hun LCG's, dus hoe kan Marvel Champions het opnemen tegen Arkham Horror en The Lord of the Rings?

Marvel Champions is een superheldenspel voor één tot vier spelers waarin spelers in de huid kruipen van een van de vijf Marvel-helden en het opnemen tegen een van de drie schurken. Speel als Captain Marvel, Spiderman, She-Hulk, Black Panther of Iron Man en neem het op tegen Rhino, Klaw of Ultron.

Als een speler aan de beurt is, speelt hij kaarten uit. Kaarten worden uitgespeeld door een prijs te betalen in de vorm van het weggooien van andere kaarten uit je hand. Vervolgens activeren ze kaarten en voeren ze een aantal acties uit in een poging om de 'grote boze' te verslaan en zijn plannen te dwarsbomen. Spelers kunnen ook één keer per beurt van alter ego naar heldenvorm wisselen en de speciale vaardigheid en het basisherstel van hun personage activeren.Zodra een speler al zijn acties heeft uitgevoerd, gaat hij door naar de volgende speler. Zij herhalen het proces totdat alle spelers hun acties hebben uitgevoerd.

Dan volgt de schurkenfase. Tijdens de schurkenfase wordt dreiging toegevoegd aan het hoofdschema op basis van het aantal spelers. Dan zal de schurk aanvallen (als je in heldenvorm bent) of een schema opstellen (als je in alter ego-vorm bent). Als ze aanvallen of een schema opstellen, wordt een boostkaart onthuld van de stapel ontmoetingen en toegevoegd aan de basisaanval/schemawaarde van de schurk. Elke speler (in volgorde van beurt) krijgt dan een ontmoetingAls er minions in het spel zijn, zullen ze ook aanvallen of schema's maken.

Naast heldenkaarten bouwen spelers hun deck met "basiskaarten" en kiezen ze een van de aspecten die hun personage zal spelen: Leiderschap, Bescherming, Agressie en Gerechtigheid. Alle helden en aspecten zijn onderling uitwisselbaar.

Elke held heeft ook een verplichting die wordt toegevoegd aan de ontmoetingsstapel voor vijanden en waarmee moet worden afgerekend als deze wordt onthuld en heldenspecifieke vijanden opzij worden gezet. De vijanden hebben ook een nevenschema dat wordt toegevoegd aan de ontmoetingsstapel voor vijanden.

Het spel gaat op deze manier verder met de heldenfase en daarna de schurkenfase totdat de gezondheid van de schurk tot nul is gereduceerd en de helden winnen, of het hoofdschema genoeg dreiging heeft om het spel te beëindigen of de gezondheid van alle helden tot nul is gereduceerd.

Denken als Marvel-kampioenen

Ik ben geen doorgewinterde LCG-speler. Ik heb de Arkham Horror core box gespeeld en dat is het wel zo'n beetje. Ik zal de gameplay dus niet (veel) vergelijken met Arkham Horror of The Lord of the Rings LCG's en ik kom vanuit een "beginnend" oogpunt als het op LCG's aankomt.

Marvel Champions heeft veel variabiliteit en herspeelbaarheid direct uit de doos. Er zijn vijf helden, vier aspecten en drie schurken, dus er zijn veel combinaties en permutaties om mee te experimenteren. Daarnaast zijn er verschillende nevenplannen en vijanden die kunnen worden toegevoegd aan de ontmoeting dek om de herspeelbaarheid verder te verhogen. Elke schurk heeft ook een extra "expert" kaartwaarmee je kunt spelen om de moeilijkheidsgraad te verhogen.

Zoals bij alle LCG's zullen er de komende maanden/jaren veel extra uitbreidingen en kaartpakketten komen. FFG heeft het hele Marvel Cinematic Universe om mee te spelen, dus er is veel potentieel. De herspeelbaarheid en de reikwijdte zijn bijna eindeloos en ik ben erg benieuwd naar wat er nog komt.

Maar hoe doet het het als spel? Nou, ik heb dit 14 keer gespeeld in de eerste 10 dagen, vaak solo met één of twee handen. Het is fantastisch. Ik heb moeite om te bedenken welk ander spel dit zou kunnen verslaan als spel van het jaar voor mij. Het is snel te spelen (vooral solo) en voelt gestroomlijnd vergeleken met Arkham Horror, dat ik minimaal heb gespeeld.

Het spel voelt erg thematisch aan met de verplichtingen die bij het personage horen. Spidermans verplichting is bijvoorbeeld zijn uitzettingsbevel, wat aansluit bij de films en zijn personage.

Het gebruik van de held- en alter-ego vorm is een zeer interessant mechanisme. In de heldenvorm zal de schurk/minion je held aanvallen en schade toebrengen. In de alter-ego vorm zal de schurk/minion echter een schema maken en dreiging toevoegen aan het schema. Je kunt een aantal interessante en tactische keuzes maken over wanneer je van de ene vorm naar de andere wisselt. De handlimiet verandert ook afhankelijk van welke vorm je gebruikt.De handlimiet van Tony Stark is bijvoorbeeld zes, maar als hij in Iron Man-vorm is, hangt dat af van het aantal tech-upgrades. Ook dit voelt heel thematisch aan.

Er zijn veel sleutelwoorden en een aantal randgevallen die spelers in het begin kunnen verwarren of wanneer bepaalde combinaties van kaarten opduiken, maar ik denk dat dit de aard is van LCG's in het algemeen. In de gevallen waarin ik onzeker was, heb ik gewoon gedaan wat logisch was. Na een paar keer spelen voelt het spel echter soepel en gestroomlijnd aan.

Elk van de helden voelt en speelt anders en heeft zijn eigen speelstijl. Voeg daar de verschillende aspecten, schurken en nevenplannen aan toe en je hebt elke keer een spel met een ander gevoel.

Marvel Champions is voor mij de LCG waarvan ik niet wist dat ik hem wilde hebben. Ik hou van het universum, geniet zowel van het solospel als van het spelen met anderen. Persoonlijk hou ik van het coöperatieve karakter en hoe thematisch het aanvoelt. Ik zie deze groeien. Niet alleen qua inhoud, maar ook in mijn liefde voor het spel in de komende maanden/jaren. Ik hoef alleen Klaw en daarna Ultron te verslaan en dan ben ik klaar voor meer schurken.

Opmerking van de redactie: Deze blog werd oorspronkelijk gepubliceerd op 09/12/2019. Bijgewerkt op 09/09/2021 om de beschikbare informatie te verbeteren.