Obama Llama intrigeerde me alleen al door de naam toen ik voor het eerst kennismaakte met dit gezelschapsspel. Het bestaat uit een drukke samenstelling van geheugen-, rijm- en spelelementen die op de een of andere manier samen een snel, samenhangend en leuk spel vormen.

Het artwork op de doos en de kaarten is erg retro en luchtig, wat goed past bij de eigenzinnige aard van het spel. Alle onderdelen passen mooi in de doos en de algehele productiekwaliteit is hoog. De instructies zijn duidelijk en makkelijk te begrijpen en het lukte ons om een spel te starten in ongeveer vijf minuten, wat geweldig was.

Overzicht gameplay

Ondanks de verschillende elementen van het spel is het belangrijkste doel dat je team rijmende zinnen raadt. Deze zinnen laten een bekend personage of beroemdheid zien die een activiteit doet die rijmt op hun naam. Bijvoorbeeld Harrison Ford die de Heer prijst.

Voor elke beurt gooit een lid van je team met een driekleurige dobbelsteen. De dobbelsteen bepaalt welk type kaart ze zullen kiezen: beschrijven, handelen of oplossen.

Bij de beschrijvingskaarten hoef je alleen maar de zin te beschrijven zonder de woorden te gebruiken die in de zin voorkomen. Bij de actkaarten kan je team de beroemdheid op de achterkant van de kaart zien terwijl jij je best doet om te acteren wat de beroemdheid doet. Bijvoorbeeld Orlando Bloom die een bezem gebruikt. Persoonlijk zijn de makkelijkste kaarten voor spelers met weinig kennis van beroemdheden de oplossingskaarten. DezeOp de kaarten staan gewoon zinnen die worden voorgelezen. Je team hoeft alleen maar de rijmende zin uit de zin te raden.

Voor elke juiste gok krijgt je team een punt en voor elke drie punten die je verdient, mag je team proberen om twee open kaarten bij elkaar te leggen. Dit is waar het geheugenelement om de hoek komt kijken. Aan het begin van het spel worden er meerdere open kaarten neergelegd. Als een team drie punten heeft verdiend, mogen ze twee kaarten omdraaien. Als de twee omgedraaide kaarten rijmen, krijgt je team het paar. ThereEr zijn een aantal zeer grappige rijmende combinatiekaarten, met deze om er een paar te noemen: Tom Cruise en plateauschoenen, Barack Obama en een lama en Cara Delevingne en een wasmachine.

Als alle rijmpaarkaarten correct bij elkaar passen, is het team met de meeste kaarten aan het einde van het spel de winnaar. Je moet dus een goede combinatie van acteer- en beschrijvingsvaardigheden hebben, maar ook een goed geheugen om te onthouden welke rijmpaarkaarten al in eerdere beurten zijn onthuld.

Tijd voor een rijmpje?

Obama Llama heeft me doen gniffelen tijdens het vele spelen van het spel. De rijmpjes zijn zo absurd dat je er gewoon om moet giechelen. Kijken hoe mensen deze willekeurige rijmpjes uitvoeren en beschrijven is vaak grappiger dan de zin zelf en voor een leuk gezelschapsspel is dit geweldig.

Bij elke ronde heeft je team slechts 30 seconden om zoveel mogelijk zinnen te raden, dus de doorlooptijd is erg kort en de spellen duren zelden langer dan 30 minuten. Als beide teams echter een vreselijk geheugen hebben, duurt het proces van het bij elkaar passen van de rijmende kaarten wel even, iets om rekening mee te houden als je net zo'n hoofd als Dory hebt en geen zin hebt in een spel dat langer dan 45 minuten duurt.

Hoewel dit spel erg leuk is, heeft het ook een aantal minpuntjes. Ten eerste zijn de kaarten sterk gericht op de moderne cultuur en beroemdheden. Voor een modern publiek is dit waarschijnlijk geen probleem, maar als je het met alle generaties van je familie speelt, kan het resulteren in een paar wezenloze blikken. Met het juiste publiek zal dit spel vol lachen zijn om de willekeurige rijmpjes voor beroemdheden, maarMet het verkeerde publiek heb je elke ronde 30 seconden verbijsterde stilte.

Mijn andere zorg is dat er niet veel kaarten beschikbaar zijn in de doos als je meerdere spellen speelt met dezelfde mensen. Na een handvol keer spelen met hetzelfde publiek worden de rijmpjes gemakkelijk herkenbaar om de eenvoudige reden dat je kunt onthouden wat er op de kaarten staat. Ik weet zeker dat de uitgever van het spel, Big Potato, zich hiervan bewust is en ongetwijfeld bezig is met het voorbereiden van een kaartuitbreiding om het spel te vernieuwen.gameplay.

Laatste gedachten over Obama Llama

Over het algemeen vind ik Obama Llama erg leuk. Het is een briljant gezelschapsspel waar de spelers de hele tijd om moeten lachen. Het speelt heel snel en heeft geweldige onderdelen. Het is heel makkelijk te leren en je krijgt echt zin in verschillende rijmcombinaties.

Als je ook maar een beetje op mij lijkt, zul je na het spelen van dit spel bruisen van je eigen rijmcombinaties om in te sturen naar Big Potato Games. Obama Llama is zeker het proberen waard en zal je typische spelletje charades doen vergeten.