Dat is de slogan van Linkee en vat deze uitdaging perfect samen. Mijn vrouw had het zo'n 10 jaar geleden over Linkee gehad en als een ietwat arrogante dwaas dacht ik dat er niet veel aan dit spel was. Ik zette het op een laag pitje. Laten we nu eens teruggaan naar het moment dat ik het spel voor het eerst speelde in 2020 naast lockdown. Ondanks de afschuwelijke wereldwijde pandemie bracht Covid een aantal goede dingen.Sociale media contacten, online interactie en quizzen werden populair. Tijdens de eerste lockdown vertegenwoordigden een paar van ons Zatu in de Big Potato quiz. Bescheidenheid weerhoudt me ervan de winnaars te onthullen. Een van de rondes was Linkee.

De bekende rode bewoner van Highgate Cemetery

Dit spel wordt op de markt gebracht als een teamspel, hoewel het met een beetje variatie ook door twee spelers kan worden gespeeld. Zelfs met lockdown kan dit spel net zo relevant zijn. Elke vraagkaart heeft een letter op de achterkant. Het doel is om genoeg kaarten te winnen om het woord Linkee te spellen. Eén persoon moet de vragenmeester zijn. Hij of zij is vrijgesteld van het beantwoorden van de vragen en de rol van vragenmeester kan zijngedraaid.

Reeks tunnels waar dassen wonen

Elke kaart heeft vier vragen. Deze worden om de beurt voorgelezen en individuen of teams schrijven het antwoord op elke vraag op. Alle antwoorden hebben echter één ding gemeen: er is een link (vandaar het woord Linkee). Op elk moment mag een persoon of team het verbindende woord of de verbindende zin roepen.

Vuurwapen op zakformaat

Zodra een team "Linkee" heeft geroepen, moet dat team een woord of zin geven die de antwoorden met elkaar verbindt. Als het gelinkte antwoord juist is, wordt die kaart (en letter) geclaimd. Geef de verkeerde link en het team mag die ronde niet meer raden. Als, nadat alle vier de vragen zijn gesteld, niemand in staat is om de link te ontdekken, kan de vragensteller een hint geven. Als nog steeds niemand kan antwoorden, dan wordt de kaartwordt teruggegeven en er wordt een nieuwe kaart getrokken.

Parasitaire worm gevonden bij mensen die bloedarmoede veroorzaakt

Met elke gewonnen kaart zal een team proberen om "Linkee" te spellen, maar naarmate er meer letters worden geclaimd, kunnen niet-gevraagde letters strategisch worden gebruikt. Lever twee kaarten in en je kunt een letter van een tegenstander afpakken en uit het spel verwijderen. Gooi drie kaarten weg en dat team kan een specifieke letter aanvragen. Linkee kan met twee personen worden gespeeld. Elke speler neemt een aparte kaart en stelt elk een vraagDe eerste die de link op de kaart raadt, wint die ronde.

Het eerste team of individu dat voldoende letters heeft om "Linkee" te spellen, is de winnaar.

Gedachten over Linkee

Dit is zo'n eenvoudig concept. Linkee is nu aan zijn derde versie toe en dit pakket bevat meer dan 1400 vragen. Sommige vragen zijn relatief eenvoudig, zoals "Uit welke kleuren bestaat de Canadese vlag?" Voor andere is meer kennis nodig, zoals "Een biefstuk die van het dikke uiteinde van een entrecôte is gesneden, wordt een ____ house genoemd?".

Sommige verbanden zijn vrij moeilijk. Terwijl de eerste twee antwoorden met elkaar verbonden kunnen zijn, zal bij de laatste vragen de rode draad veranderen. Hier begint het plezier. Antwoord te snel voordat de gemeenschappelijke link duidelijk is en de kaart kan verloren gaan. Een team kan echter geïnspireerd raken en in staat zijn om correct te raden. Het is goed dat je niet alle antwoorden op alle vragen hoeft te weten.Een team hoeft alleen maar de link te vinden. Als er dan een link is gevonden, kan men de andere vragen opnieuw bekijken om te zien of er antwoorden zijn die passen.

Het scoresysteem is goed. Het claimen van kaarten door het verkrijgen van een link in plaats van het winnen van een reeks punten is een welkome wijziging in dit spel. Dit beloont de persoon of het team die goed zijn in lateraal denken in plaats van degenen met specifieke kennis. De teaminteractie is een goede toevoeging. De mogelijkheid om extra letters te krijgen om te helpen bij het maken van "Linkee" of de kans om de letters van het andere team te verstoren is eenLinkee kan het beste als teamspel worden gespeeld. Het is onwaarschijnlijk dat één persoon alle antwoorden op alle vragen weet. Als je met een groep speelt, kun je discussiëren en wordt de link bekender. Dit verhoogt het plezier.

Na het doormaken van een wereldwijde pandemie zijn we vaak op zoek naar manieren om op een veilige, sociaal afstandelijke manier met elkaar om te gaan en spelletjes te spelen. Linkee werkt zo goed online. Het spel is perfect, of je het nu met z'n tweeën speelt of in een grote groep of dat je het via zoom speelt.

Laatste gedachten over Linkee

Linkee is een goed ijsbrekersspel of een opvulspel. Het werkt wel met twee spelers, maar voor de beste ervaring kun je het beter spelen met een groter aantal mensen in elk team. Dit spel laat zien dat je geen "planeetbrein" hoeft te zijn om het goed te doen, je hoeft alleen maar verbanden te kunnen leggen.

Heb je de sport gekregen die de verborgen link in de blog is?

Tot zover onze gedachten over Linkee. Ben je het met ons eens? Laat het ons weten en tag ons op social media @zatugames. Klik hier om Linkee vandaag nog te kopen!

Noot van de redactie: Deze blog werd oorspronkelijk gepubliceerd op 15 februari 2021 en bijgewerkt op 5 januari 2023 om de beschikbare informatie te verbeteren.